Voor de klas

Via Messenger krijg ik een berichtje van een oude vriendin. Omdat we niet zo heel veel contact hebben, ben ik verrast. Ze vraagt of ik haar moeder wil bellen. Die heeft een vraag voor de school waar ze werkt. Dat wekt mijn nieuwsgierigheid. De volgende dag bel ik haar. Na eerst een poosje bijgekletst te hebben, stelt ze haar vraag. Of ik kinderen van 13 en 14 jaar van het Gomarus College in Groningen wil vertellen over mijn werk in de transportsector. Die vraag zag ik niet echt aankomen, maar ik hoef er niet lang over na te denken. Tuurlijk wil ik dat. Het lijkt me een geweldige ervaring.

Zo rijd ik een paar week later in mijn schoongepoetste truck richting de school waar ik vroeger zelf op heb gezeten. Op de parkeerplaats is een stuk afgezet zodat ik mijn Volvo mooi neer kan zetten. Het trekt een hoop bekijks. Ik word hartelijk ontvangen met een bak koffie en meegenomen naar het lokaal waar de les wordt gegeven.

Ik heb een heuse powerpoint-presentatie gemaakt. Eigenlijk twee, omdat de eerste op miraculeuze wijze van mijn laptop verdwenen was nadat ik mijn computer had afgesloten. Dus kon ik opnieuw beginnen. Maar goed, dat schijnt bij een leven lang leren te horen.

En ik moet zeggen, het voorbereiden heeft een goede uitwerking. De presentatie doet zijn ding. De kinderen zijn zeer geïnteresseerd in mijn werk en stellen veel vragen. Uiteindelijk lopen we naar de Volvo. Dat is natuurlijk het spannendste!

Voorzichtig klimmen de eersten de cabine binnen. Algauw wil iedereen een kijkje nemen. Zelfs kinderen uit andere klassen kruipen erin. En natuurlijk moet er regelmatig getoeterd worden.

Wat een toffe dag, concludeer ik. Ik weet alleen nog niet voor wie het de belangrijkste les is geweest, voor de kinderen of voor mij.


Erik Pathuis (43) uit Winschoten is sinds 2001 vrachtwagen- chauffeur en werkt bij Gebr. De Boer Transport in Oude Pekela.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *