Leren werkt verslavend

Een leven lang leren

Doorleren of bijscholen is belangrijk om goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt. Met een (extra) diploma of certificaat van vakbekwaamheid achter de hand sta je steviger. En iets nieuws leren is vaak ook gewoon leuk. Jos, Jo en Sander vertellen waarom zij gingen voor een opleiding of certificaat.

 

“Nooit gedacht dat ik leren zo leuk zou vinden”

Jos Broeks – 61 jaar – woont in ’s Heerenberg – is 43 jaar chauffeur –
werkt 6 jaar bij Rabelink Logistics in Wehl

Chauffeur Jos is trots: hij heeft zijn diploma Logistiek Teamleider behaald. Wat heeft hij er hard voor gewerkt. “Vanaf mijn zestiende heb ik niet meer in de schoolbanken gezeten. Nooit gedacht dat ik leren zo leuk zou vinden. Het werkt verslavend. Ik ben nu al aan het nadenken wat voor opleiding ik volgend jaar wil doen.”

Bedrijfsongeluk
Drie jaar geleden krijgt Jos een bedrijfsongeluk. “Ik viel plat op mijn rug in de vrachtwagen. Het was begin coronatijd en in het ziekenhuis hadden ze niet veel tijd voor mij. De artsen konden niets vinden. Ik bleef last houden van mijn nek.” Jos krijgt medicijnen. Maar die maken hem duizelig. Op de vrachtwagen rijden gaat niet meer. Daarom werkt Jos één jaar mee aan het inrichten van het nieuwe warehouse van Rabelink in Zevenaar. Uiteindelijk brengt een osteopaat verlichting. Een zenuw in zijn nek zat klem. Na een paar behandelingen kan hij weer op de wagen. Nu werkt hij als pendelaar tussen de warehouses van Rabelink in de regio.

 

Computercursus
Het ongeluk zet Jos aan het denken over zijn toekomst. Hij ziet een advertentie van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) over opleidingen en besluit contact op te nemen. “Ik wilde iets achter de hand hebben. Want ik ben nog niet toe aan pensioen.” Op advies van zijn adviseur begint Jos met een tweedaagse computercursus basisvaardigheden. “Op mijn 17de ben ik in dienst gegaan. School was iets van lang geleden. Deze computercursus gaf me zelfvertrouwen. Ik moest even die drempel over en ervaren dat ik kan leren.”

Nascholing
Dat zelfvertrouwen helpt Jos ook bij nascholing voor Code 95 en ADR. “Nu kan ik mij richten op de moeilijke cases zonder me zorgen te maken over de computer.” Jos heeft de smaak te pakken en het jaar erna volgt hij weer een cursus. Dit keer leert hij in twee dagen alles over Excel, een rekenprogramma op de computer. “Het was een cursus op maat. Ik kreeg twee dagen privéles met een goede lunch bij Van der Valk.”

 

Opleiding Logistiek Teamleider
Na de Excelcursus wil Jos aan het echte werk beginnen. Hij twijfelt tussen een opleiding Transportplanner of Logistiek Teamleider. Na een gesprek met zijn STL-adviseur kiest hij voor het laatste. “Zij vond dat goed bij mij passen. Toen mijn kinderen klein waren heb ik ook een tijd in het magazijn gewerkt om meer tijd bij de kinderen te zijn.”

De opleiding voor Logistiek Teamleider is klassikaal en duurt een half jaar. Ondanks de drukte op het werk heeft Jos elke week zin om naar les te gaan. “We zaten met zo’n 9 man in de klas. We werkten allemaal bij verschillende bedrijven. Zo kreeg ik een inkijkje hoe het er bij anderen aan toegaat. Daar heb ik veel aan gehad. Als chauffeur zet je je auto voor het dok en wat er aan de achterkant gebeurt, daar heb je geen weet van. Maar daarachter speelt zich een hele wereld af.”

Praktijkman
Het leren gaat niet altijd even makkelijk. Jos vindt al die Engelse termen die in de logistiek gebruikt worden lastig. “Ik was constant aan het opzoeken wat het allemaal betekende. Supply chain? Waarom niet gewoon logistieke keten?” Ook heeft hij moeite met het lezen van alle teksten. Totdat zijn docent hem wijst op een knopje op de computer. “Met één druk op de knop wordt de tekst dan voorgelezen. Ik ben een praktijkman en 61 jaar. Dan is studeren lastig. Maar met die tip was ik goed geholpen. Als ik ’s avonds moe thuiskwam, kon ik naar de lesstof luisteren in plaats van in de boeken te duiken.”

“Geboren met diesel in mijn bloed”
Het resultaat mag er zijn. Jos blokte niet alleen voor zijn examens – hij heeft ook een scriptie geschreven. Nu Jos zijn diploma heeft, weet hij nog niet of hij de overstap naar het magazijn wil maken. “Ik ben geboren met diesel in mijn bloed. Als chauffeur kom ik overal, ik ken wel 800 chauffeurs. Die kom ik tegen onderweg. Dat zal ik missen. In het magazijn werk je steeds met dezelfde mensen.” Voor Jos staat het vast dat deze opleiding een vangnet is voor als hij echt niet langer op de wagen kan werken. “Het liefst zou ik een 50/50 baan hebben als chauffeur en logistiek teamleider. Lange ritten maken gaat niet meer. Maar ik heb het af en toe nodig om diesel te ruiken.”

Nadenken over volgende opleiding
Ondertussen denkt Jos alweer aan een volgende cursus of opleiding. Binnenkort gaat hij weer om tafel met zijn STL-adviseur. “Misschien wil ik wel veiligheidskundige worden dan kan ik overal bij Rabelink mijn neus insteken. Of misschien iets in het begeleiden van jongeren. Ik zou het fantastisch vinden om mijn kennis over te dragen”. Jos heeft een tip voor zijn collega’s: “Maak gebruik van de STL-subsidie. Je kan met die subsidie bijvoorbeeld talen leren of een opleiding volgen om hogerop te komen. Doe er je voordeel mee. Het kost je niets.”


“Waardering voor mijn vakmanschap”

Jo Spicker – 56 jaar – woont in Belveld – is warehousemedewerker –
werkt 6 jaar bij KLG Europe in Venlo – was 7 jaar loodsbaas bij Castor bv in Belfeld

Het grote magazijn van KLG Europe in Venlo heeft geen geheimen voor warehousemedewerker Jo Spicker. Geroutineerd rijdt hij met een elektrische palletwagen door het warehouse. Met zijn jarenlange ervaring is Jo een gewaardeerd collega bij KLG. Sinds kort heeft Jo nu ook zwart op wit staan dat hij het vak van logistiek medewerker beheerst.

Trots
Jo is trots op zijn certificaat. “Ik heb nu een papiertje waarop staat wat ik allemaal kan binnen mijn werkomgeving. Dat is een waardering voor mijn vakmanschap.”

Jo is na de LTS gaan werken bij een schildersbedrijf. Na drie jaar schilderen kreeg hij last van het verven. “Ik kreeg koppijn van de dampen van de verf en de terpentine. Daarna heb ik 14 jaar gewerkt bij een metaalslijperij tot ik loodsbaas werd bij Castor, een groothandel in mijn woonplaats. Daar heb ik het vak van logistiek medewerker geleerd”.

Voetbal
Bij KLG Europe solliciteert Jo op de functie van assistent loodsbaas. Als hij hoort wat er allemaal bij de functie komt kijken, kiest hij ervoor om logistiek medewerker te worden. ”Ik wilde geen drukke baan. Mijn hobby is voetbal. Ik ben 25 jaar jeugdtrainer geweest bij verschillende amateurverenigingen en nu ben ik al 18 jaar teammanager bij VVV Venlo. Dat kost veel tijd en energie”.

 

Ziektewet
En dan valt Jo langdurig uit wegens medische redenen. Jo moet meer dan één jaar revalideren. “Ik ben heel langzaam, uurtje na uurtje, weer aan het werk gegaan. Mijn spiermassa moet ik nog steeds opbouwen”. Ondertussen moet Jo van het UWV solliciteren. “Dat moet, na een bepaalde periode in de ziektewet. Ik was in paniek, want dan merk je dat je zonder papieren moeilijk aan een baan kom. Vooral in deze omstandigheden.” Gelukkig kan Jo bij KLG Europe zijn baan als warehousemedewerker behouden. Hij werkt nu 28 uur per week bij KLG. “Ik werk op de uren dat het druk is. Zo heeft het bedrijf het meest aan mij. Ik ben daar heel blij mee ”

Certificaat vakbekwaamheid

Jo hoort dit voorjaar dat KLG Europe meedoet aan een pilot van STL voor Branche Waardering. Medewerkers zonder diploma kunnen een certificaat vakbekwaamheid krijgen. “Geen seconde heb ik getwijfeld. Dit was voor mij de mogelijkheid om een papiertje te krijgen dat gelijk staat aan een diploma.” Samen met 15 collega’s in het bedrijf gaat Jos ervoor. “Ik was een beetje nerveus toen ik een gesprek had met de waardeerder Steef Fontane Pennock. Dat gevoel verdween gelukkig heel snel. Hij was erg geïnteresseerd in mijn werk en vroeg wat ik allemaal aan het doen was.”

 

“Het voelde niet als een examen”
Anderhalf uur loopt de waardeerder met Jo mee. In die tijd laat Jo zien wat hij dagelijks doet.Voor Jo is het uitleggen van zijn werkzaamheden in het warehouse geen probleem. Hij houdt ervan om de BBL’ers uit te leggen wat ze moeten doen. ”Ik heb Steef behandeld alsof hij een stagiair was. Steef wilde weten hoe ik dingen doe zoals laden en lossen, producten inslaan en het verplaatsen van zendingen. Bij alles wat ik deed, heb ik uitleg gegeven. Het voelde niet als een examen. Ik was helemaal op mijn gemak.” Na het meekijken weet waardeerder Steef genoeg. Het resultaat is een certificaat.

Meer mogelijkheden
Jos is er blij mee. Hij heeft nu iets op zak waar hij mee kan aantonen wat hij kan. En misschien wil hij in de toekomst wel een opleiding gaan volgen. “Met dit papiertje heb ik meer mogelijkheden in de toekomst. Misschien ga ik nu wel een cursus of een opleiding volgen. Het begeleiden van die jonge gasten in het magazijn lijkt mij wel wat. Ik ben niet voor niets 25 jeugdtrainer geweest.”


Waardering voor vakkennis

Diploma’s zijn belangrijk. Maar minstens zo belangrijk is werkervaring. De erkenning en waardering daarvoor liggen niet vast in een diploma. Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) wil vanuit de branche een branche(deel)certificaat kunnen uitreiken aan logistiek medewerkers zonder diploma die wél ‘opleidingswaardige’ vaardigheden hebben.

STL is daarom gestart binnen de logistieke transportbedrijven met het waarderen van logistiek medewerkers voor de werkprocessen die zij beheersen.

Wil je hier meer over weten?
Kijk dan op stl.nl, of vraag informatie aan je leidinggevende.


“Nu doorleren voor mijn toekomst”

Sander Sijbranda – 23 jaar – woont in Hommerts – is 1 jaar planner –
werkt 2 jaar bij Hoekstra Transport in Sneek

Nog een paar maanden blokken en naar school en dan heeft planner Sander Sijbranda zijn diploma hbo Logistics Management op zak. Naast zijn vierdaagse werkweek van veertig uur gaat Sander elke dinsdag naar de hogeschool Windesheim in Zwolle. “Het is pittig, werken en studeren tegelijkertijd. Ik heb af en toe getwijfeld of ik door zou gaan. Maar een hbo-opleiding is investeren in mijn toekomst.”

Mbo-opleiding
Op het vmbo komt Sander in aanraking met logistiek. Hij loopt een aantal stages bij transportbedrijven in de regio. Zo komt hij erachter dat hij geen chauffeur wil worden. “Door die stages zag ik wat logistiek allemaal inhoudt. De planning vond ik het leukst. Dat is puzzelen en oplossingen zoeken.” Na het vmbo kiest Sander voor een mbo-opleiding Manager Transport en logistiek Het is een brede opleiding waarmee hij later nog alle kanten op kan. “Het was een vierjarige opleiding die ik in drie jaar heb afgerond. Met deze opleiding kan ik ook bij andere bedrijven werken die niets met transport te maken hebben. Zoals een groothandel of een distributiebedrijf.”

“Puzzelen en oplossingen zoeken”

Sander komt bij Hoekstra terecht. Eerst als stagiair. Daarna gaat hij er als vakantiekracht aan het werk bij de afdeling planning en als manusje van alles. Als hij zijn mbo-diploma Manager Transport en logistiek heeft gehaald, besluit hij om een hbo-opleiding Aviation Operations te gaan volgen op de Hogeschool van Amsterdam. Maar de opleiding valt tegen en Sander stopt. Ondertussen kan hij bij Hoekstra aan de slag als order invoerder.

Opleidingssubsidie
En dan begint het bij Sander weer te kriebelen. Een hbo-opleiding is in de toekomst meer waard dan een mbo-opleiding, vindt hij. “Je weet niet wat de toekomst brengt.” Daarom kiest voor hij een tweejarige hbo-opleiding Logistics Management bij de hogeschool Windesheim. “Stel dat ik bij Hoekstra weg wil, dan heb ik nu wel een hbo-papiertje. Dat staat beter op je cv dan een mbo-diploma.” Doordat Sander al werkt bij een transportbedrijf maakt hij gebruik van een opleidingssubsidie van STL. “Deze opleiding kost mij geen cent, alleen tijd en energie. Dat is mooi meegenomen.”

 

1000 zendingen per dag
Bij Hoekstra komt er door het vertrek van een collega een plek vrij op de planning. Sander wordt gevraagd om die plek op te vullen. Een mooie kans. Het werk is uitdagend. “Wij zijn vooral gespecialiseerd in kwetsbare en afwijkende goederen als sanitair, fornuizen, bouwmaterialen, folie, machines en meubelen. Alles wat te groot is voor DHL en PostNL, dat vervoeren wij.” Per dag vervoert Hoekstra zo’n 1000 zendingen met 70 vrachtwagens. Omdat Hoekstra het merendeel bij particulieren levert, is de planning een grote logistieke puzzel. En puzzelen om alles zo efficiënt mogelijk te vervoeren, daar houdt Sander van.

Communicatie is belangrijk
Bij Hoekstra werken ze met 4 planners die dag- en avonddiensten draaien. De dagdienst begint om 07.00 uur. “Dan heb je het meeste contact met chauffeurs en klanten. Wij leveren bij particulieren. Soms bellen klanten op hoge poten op. Dan moet je zorgen dat je het gesprek voor de klant met een goed gevoel afsluit. Communicatie is heel belangrijk.” De planners van de avonddienst houden zich meer bezig met de planning voor de volgende dag. “Dat is puzzelen hoe je die duizend zendingen over het hele land zo goed mogelijk wegzet.”

 

“Een duidelijk verschil tussen een mbo- en een hbo-opleiding”

In september 2020 begint Sander aan zijn hbo-opleiding in Zwolle. Door corona zijn veel lessen online. “Het is een tweejarige opleiding, maar door corona werd dat wat meer.” De online lessen schelen Sander wel veel reistijd, want hij hoeft niet elke dinsdag naar Zwolle te reizen. “Ik heb ongeveer 60% online lessen gevolgd. Onze mentor kende alle studenten en wist waar ze werkten. Zo kregen we gerichte opdrachten.” De klas van Sander is klein. En niet iedereen komt uit de transportwereld. “Ik vind het leuk en interessant om te horen hoe klasgenoten iets aanpakken. Daar leer ik van. Ook zie ik duidelijk het verschil tussen een mbo- en een hbo-opleiding. Bij deze opleiding gaan we veel dieper in op de processen.”

Pittig
Studeren kost tijd en energie. Per maand besteed Sander zo’n 6 dagen aan school. De studie vindt hij pittig. “Leren vraagt veel van mij. Vooral na een dag werken. Als ik om 07.00 uur begin en om 18.00 uur thuis ben, moet ik nog in de boeken. Ik voetbal ook en vind de trainingen belangrijk. Want na een dag werken is het fijn om fysiek bezig te zijn. Ik ben dan moe, maar mijn lijf nog niet.”

Doordat de studie veel van hem vraagt, heeft hij er af en toe aan getwijfeld of hij het zou afmaken. De slogan van Hoekstra is ‘Sizzen is neat, dwaan is us ding’. Vrij vertaald vanuit het Fries betekent dat: ‘Iets zeggen is niets, doen is ons ding’. De slogan is Sander op het lijf geschreven: die laatste paar maanden studeren kunnen er nog wel bij. Toch zal hij blij zijn als hij in januari zijn diploma heeft: dan is het wel genoeg met dat leren. Maar, lacht hij: “Bij Hoekstra zeggen ze ‘een leven lang leren’. En als ik nu terugkijk, zie ik dat ik na mijn middelbare school al veel gedaan heb. Als ik op de basisschool had geweten dat ik op mijn 23ste nog naar school zou gaan, had ik mezelf voor gek verklaard.”

 


Meer uit jezelf halen met je opleidingsbudget
Wil je beter worden in je werk? Of doe je straks liever ander werk in de sector? Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) betaalt mee aan jouw opleiding! Er ligt een persoonlijk opleidingsbudget voor je klaar van maximaal € 3.000. Daarmee kun je een training, cursus of opleiding doen. Er zijn wel een paar voorwaarden. Zo heb je een contract voor minimaal 24 uur per week en kies je voor een opleiding die je beter maakt in je werk of die jou meer kansen geeft.

Meer informatie vind je op de website: stl.nl


 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.