Nieuwkomers de weg wijzen

De werkgelegenheid in het beroepsgoederenvervoer groeit nu al bijna vier jaar gestaag. Er komen steeds meer nieuwe chauffeurs bij. Die moeten natuurlijk goed ingewerkt worden. Bij veel bedrijven zorgt een mentorchauffeur daarvoor. Zo ook Arie van der Wal, die bij Hartog & Bikker in Vuren nieuwelingen wegwijs maakt. Mooi werk, vindt Arie, maar lang niet altijd makkelijk.

Serieus
Het moet gezegd: Arie van der Wal (52) uit Schoonrewoerd is een chauffeur van de oude stempel. Je kunt prima met hem dollen en lachen, maar zijn werk neemt hij serieus en doet hij nauwgezet. Al 32 jaar en al die tijd bij Hartog & Bikker. Of dat niet saai is, zo lang bij dezelfde werkgever? Welnee, vindt Arie, hij heeft genoeg afwisseling. Rijdt door de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Vooral glas. Lege flessen en potten van verschillende glasfabrieken: Maar ook ander verpakkingsmateriaal, zoals blik, karton en pallets.

Correct
Het belangrijkste dat Arie zelf in die 32 jaar geleerd heeft? Dat je altijd beleefd moet zijn, netjes gekleed, correct. Die kwaliteiten maken een vrachtwagenchauffeur tot een goede vakman. Rijden kan bijna iedereen leren. Maar niet iedereen heeft de juiste instelling. Daar besteedt hij als mentorchauffeur dus veel aandacht aan. En hij probeert uit te stralen dat hij mooi werk heeft, bij een mooi bedrijf. Zo worden alle auto’s in eigen beheer in topconditie gehouden en is er veel aandacht voor veiligheid. Tot de standaarduitrusting van de chauffeurs horen de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Dat is een van de zaken waaraan Arie aandacht besteedt als hij nieuwelingen inwerkt.

‘Foefjes’
Inmiddels is Arie vijftien jaar mentorchauffeur. In die tijd heeft hij naast tientallen nieuwkomers gezeten. Iedere chauffeur die bij Hartog & Bikker begint gaat twee dagen met Arie of zijn collega-mentorchauffeurs Tonnie, Piet of George de weg op. Ze krijgen dan uitleg over de regels en procedures. En Arie leert ze wat hij noemt ‘de foefjes’. Bijvoorbeeld hoe je rekening houdt met de veiligheidseisen van een klant en toch snel kunt werken.

Ervaring
Met zijn ervaring ziet Arie meestal snel wat voor vlees hij in de kuip heeft. Als hij een uitzendkracht inwerkt, weet hij of daar een Hartog&Bikker-chauffeur in schuilt. Sommige uitzendkrachten draaien het overigens om. Die zeggen dat ze een dagje komen kijken of het werk en het bedrijf wel iets voor hen zijn. Als het ze niet bevalt, zijn ze weg. Dat leidt soms wel tot spanning.

Roken
Roken is ook zo’n ding. Dat mag niet in de auto. Maar ja, een verstokte roker krijgt op een gegeven moment nicotinedrang. Dus die wil bij een stop om te laden of te lossen meteen aan de sigaret. Kan niet, vindt Arie. Eerst je ding doen en dan, als er tijd over is, een peuk. Maar eigenlijk heb je daar gewoon je pauze voor. Het zijn soms lastige gesprekken.

Luchtje
Arie vindt: de chauffeur en de wagen zijn de visitekaartjes van een bedrijf. Dus die moeten tiptop zijn. De auto schoon en onbeschadigd, de chauffeur beleefd en hygiënisch. Hij maakt wel eens mee dat iemand naar zweet ruikt. Daar zegt Arie dan wat van. In het begin kostte hem dat veel moeite. Want hoe breng je die boodschap zodanig dat de ander zich niet beledigd voelt? Arie heeft een aantal cursussen gevolgd, specifiek gericht op zijn mentorschap. En daarbij is communiceren over lastige onderwerpen ook aan de orde gekomen.

Eigenwijsheid
De meeste moeite heeft Arie met nieuwkomers die denken: Ik weet het wel, je hoeft mij niks te leren. Dat zie je bijvoorbeeld bij chauffeurs die al elders gereden hebben. Als je uit het groentetransport komt, is glas vervoeren toch echt andere koek. Dan kun je niet met twintig in het uur een bocht nemen, want dan eindig je met scherven. De eigenwijsheid komt veel vaker voor dan pakweg tien jaar geleden. Mensen zijn mondiger geworden, weten het beter. Althans, dat denken ze.

Mening
Mentorchauffeur, hoe word je dat? Om te beginnen moet je er het karakter voor hebben. Dus rustig zijn, iemand iets kunnen uitleggen, met mensen kunnen omgaan. En eerlijk gezegd is Arie er een beetje ‘ingeluisd’. Net zoals veel chauffeurs had hij wel een mening over de kwaliteit van nieuwkomers, maar ja, dat is ‘grote bek achter het hek’. Je moet er ook wat aan doen. Dus toen de bedrijfsleiding hem daarop aansprak, kon hij moeilijk nee zeggen.

Waslijst
Vorig jaar was Arie veertig dagen met een nieuwe chauffeur op pad. Dit jaar worden dat er in elk geval al dertig. Het is inspannend werk, want in die twee dagen dat hij iemand onder zijn hoede heeft, moet er een waslijst aan instructies worden doorgenomen. Hij heeft een formulier waarop hij afvinkt wat besproken is. Ook voor zijn ‘slachtoffers’ is het intensief. Ze krijgen zoveel informatie te verhapstukken, dat ze ’s avonds uitgeput zijn. Daarom geeft Arie de instructies ook op papier mee. Al twijfelt hij eerlijk gezegd of mensen daar wat mee doen. Daar heb je die eigenwijsheid weer.

Adviezen
Zijn leukste ervaring als mentor? Dat was toch wel de chauffeur die hem foto’s liet zien van zijn vrouw … naaktfoto’s. Stond Arie toch wel raar te kijken. Zijn mooiste momenten beleeft hij als mensen zijn adviezen oppakken. De zeilen van een combinatie snel openmaken, is echt iets wat je even in je vingers moet krijgen. Er zijn chauffeurs die het binnen vijf minuten doorhebben. Dat zijn de echte vakmannen, vindt Arie.


Zoektocht

Veel bedrijven in het beroepsgoederenvervoer zijn naarstig op zoek naar nieuwe medewerkers. Zo ook Hartog & Bikker Transport. Daar werken op dit moment zo’n 120 chauffeurs. In 2018 is er plek voor zeker 10 nieuwe, in verband met uitbreiding en omdat er mensen met pensioen gaan.
hbtrans.nl

Fotografie Hans van der Mast

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.