Straks achter het stuur

Veel mensen hebben interesse in het vak van vrachtwagenchauffeur. Dat blijkt op de informatieavonden van de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl
Overal in het land trekken deze avonden volle zalen. En onder de kandidaten zijn er opvallend veel vrouw.

TON volgt drie jongedames tijdens hun weg naar het chauffeursvak.

De tweede: Marscha Raaijmakers, 25 jaar uit, uit Hoogerheide.

WAAROM WIL JE VRACHTWAGENCHAUFFEUR WORDEN?
“Ik hou van auto’s en autorijden. Toen ik in een winkel werkte, zag ik steeds een grote truck die kwam lossen. Dat vond ik mooi. En mijn vriend is internationaal chauffeur. Ik ben al diverse keren met hem mee geweest. Het chauffeursvak trekt me wel. Maar mijn vaste baan bij het UWV en de hoge kosten van de opleiding hielden me tegen. Toen wees een kennis me op de mogelijkheid om via het Sectorinstituut Transport en Logistiek met subsidie en baangarantie het beroep te leren. Ik ben naar een informatieavond gegaan, door de eerste selectie gekomen en heb werk gevonden bij uitzendbureau 24/7.”

WAAR STA JE NU?
“Ik heb de testdag achter de rug. Die bestond uit een rij- en een theorietest om je taal- en leervermogen te achterhalen. Het was best pittig. Het rijden deed ik op een schakelauto. Daar moest ik wel aan wennen, net zoals aan de afmetingen van de vrachtwagen. En je plaats op de weg is anders dan met een personenauto, veel meer tegen de middenlijn aan. Maar goed, ik ben door beide tests gekomen. Via het uitzendbureau heb ik inmiddels werk als chauffeur bij een koeriersbedrijf.”

VALT HET MEE?
“Met het rijden op de bestelbus doe ik ervaring op. Het is fysiek wat zwaarder werk. Ik moet kratten met verse groente en fruit lossen. Maar je hebt het zelf in de hand, want jij bepaalt hoeveel kratten je tegelijk tilt. Daarnaast zit ik met mijn kop in de cursusboeken, want ik moet eerst theorie-examen doen. Verkeer en Administratie vind ik wel meevallen. Maar Techniek is lastig.”

WAT VERWACHT JE?
“Het liefste zou ik straks internationaal op een containerauto rijden, vanwege het laden en lossen. En autotransport lijkt me ook wel wat. Het zou mooi zijn als mijn hond Spikey mee mag in de cabine. Maar dan valt ADR wel als mogelijkheid af.”

Fotografie: Harry Linker

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.