Als veters strikken een dingetje wordt…

Kilo’s kunnen je in de weg zitten, weet Jantje Boer (41) uit ervaring. Ze voelde zich niet fit en daar had ze ook last van in haar werk. En als dan veters strikken een dingetje wordt … De oplossing? Meer bewegen, bewuster eten en beginnen met kleine stapjes. Een stuk lichter valt het werk haar nu minder zwaar.

 

Naam: Jantje Boer

Leeftijd: 41 jaar

Woonplaats: Staphorst

Beroep: vrachtwagenchauffeur

Bedrijf: DHL Zwolle

 

Zo’n anderhalf jaar geleden vult Jantje de online Inzetbaarheidscheck in. Eigenlijk omdat op haar werk gevraagd wordt “of ze het al gedaan heeft”. En omdat ze van collega’s wel positieve verhalen hoorde over de check, die laat zien hoe het er met je gezondheid voorstaat, zowel fysiek als psychisch. “Bij mij sloeg alles door in het rode”, herinnert Jantje zich.

 

Altijd al te zwaar

De voornaamste reden voor dat rood: haar overgewicht. “Ik ben altijd wel te zwaar geweest. Toen ik de check deed, woog ik tegen de honderd kilo. Dat is met mijn 1 meter 68 toch al gauw dertig kilo te veel. Daar had ik vooral ook in mijn werk last van. Je voelt je gewoon niet fit genoeg. Ik ben een paar jaar twee keer per week naar de sportschool gegaan. Toen vlogen de kilo’s eraf en voelde ik me veel beter.” Maar ja, dan komt de klad erin en komen die kilo’s er weer bij.

 

Voorkeur voor pakketdienst

Jantje werkt twee dagen per week en op zaterdagochtend bij DHL in Zwolle. Veel pakketwerk, veel in en uit het busje stappen. Eigenlijk is zij opgeleid tot dierenartsassistente. Maar als ze van school komt, is daar geen werk in te vinden. Via een open sollicitatie komt ze bij Van Gend en Loos terecht. Op kosten van de zaak mag ze haar rijbewijzen en ADR halen, als ze tenminste twee jaar in dienst blijft. Ze rijdt na die tijd nog een jaartje op een bakwagen bij een ander transportbedrijf, maar voelt zich toch meer thuis bij de pakketdienst. Dus als DHL (dat van Gend en Loos heeft overgenomen) belt met het aanbod van een vast contract, hoeft ze niet lang na te denken.

 

Focus op fit

Het werk bevalt prima, maar die kilo’s zitten dus in de weg. Na het invullen van de Inzetbaarheidscheck krijgt Jantje een telefoontje van vitaliteitscoach Henriëtte Dijkstra. Zij vraagt of Jantje geholpen wil worden. Er volgt een gesprek. “Ik vond mijzelf te zwaar en niet fit. De coach draaide het om en zei: ‘We gaan niet praten over gewicht verliezen, maar leggen de focus op fit worden.’ Ik kreeg de opdracht om een aantal weken bij te houden wat ik eet en wat mijn valkuilen zijn.”

Vreselijke ‘snacker’

Zo’n valkuil is het snaaien ’s avonds. “Ik ben een vreselijke ‘snacker’. Als ik op de bank zit met een frisje, moet er wat bij. Chips of een stukje kaas. Van de coach kreeg ik tips om bewuster te gaan eten. Als je ’s avonds chips wilt, eet ze dan niet zo uit de zak, maar doe ze in een schaaltje. Is dat leeg, dan kun je denken: nu is het klaar. En waar bewaar je de snacks? Leg ze eens op een andere plek. Dan vind je het ook wel, maar je denkt even na voordat je het pakt. Dat blijkt toch te werken. En bij het avondeten neem ik kleinere porties en eet ik wat langzamer.”

 

Tienduizend stappen

Meer bewegen is de andere gewoonte die erin moet slijten. “Als ik werk, krijg ik genoeg beweging. In de pakketdienst loop ik zo’n zeven of acht kilometer per dag. Maar de rest van de week? Dan kwam mijn stappenteller nog niet op de helft. Ik ben daarom heel veel gaan wandelen. Hier in de buurt haal ik honden op om uit te laten. Zo kom ik wel op tienduizend stappen per dag. En ik pak vaker de fiets. Ik probeer nu minstens drie keer per week een uur te lopen, fietsen of zwemmen.”

 

Doel bereikt

Een half jaar lang heeft Jantje elke maand een gesprek met haar vitaliteitscoach Henriëtte. “Daar heb ik heel veel aan gehad. Het is mooi hoe ze oog en oor heeft voor je verhaal en zonder oordeel met je in gesprek gaat.” Na dat halve jaar vraagt de coach of Jantje haar doel, fitter worden, heeft bereikt? Zeker wel. “Ik heb een veel betere conditie dankzij het wandelen en kan mijn werk weer veel makkelijker doen. Toen het zo warm was van de zomer ging het probleemloos. Dat was vorig jaar wel anders.”

 

Langzaam maar vanzelf

En de kilo’s? “Ik weeg nu 86 kilo. Er mogen er nog wel vijftien vanaf, al ben ik daar niet heel erg mee bezig. Door bewuster te eten en meer te bewegen word je minder zwaar, langzaam maar vanzelf. Ik ben van obesitas naar overgewicht gegaan.”

Jantje voelt zich, anderhalf jaar nadat ze de Inzetbaarheidscheck invulde, veel beter in haar vel. En dat veters strikken gaat intussen ook een stuk makkelijker.

 


TON TIP

Inzetbaarheidscheck

Gezondheid, zowel lichamelijk als psychisch, is een belangrijk aspect van je inzetbaarheid. Net zoals je leefstijl. Wil je weten hoe jij er wat dat betreft voor staat? Doe dan de Inzetbaarheidscheck van Sectorinstituut Transport en Logistiek. Blijkt uit de check dat je risico loopt? Dan belt een coach je om je uit te nodigen voor een gesprek. En als je daarvoor openstaat: begeleiding. De check en begeleiding zijn gratis en je werkgever hoeft er niets van te weten.

Inzetbaarheidscheck doen? Ga naar stlwerkt.nl/inzetbaarheidscheck

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *