Gedeeld belang bij BVB Logistics

Begin van het jaar kregen alle werknemers van BVB Logistics een brief van hun werkgever in hun mailbox. Of ze wilden meedoen aan de Inzetbaarheidscheck. Anoniem en vrijwillig. Om te kijken hoe ze er voorstonden, lichamelijk, in de kop, in hun loopbaan.
Want, zeggen ze bij de logistiek dienstverlener, zowel werkgever als werknemer hebben baat bij een goede inzetbaarheid.

Dirk Vreeken (49) uit Maasland voert samen met zijn broer Jaap (52) de directie van BVB Logistics in De Lier. Hij weet als geen ander hoe werk in transport en logistiek roofbouw op je lichaam kan plegen. Miljoenen kilometers hebben ze achter de rug als chauffeur. “We deden alles zelf toen we als Gebr. Vreeken BV actief waren. Laptopje in de cabine voor de communicatie en planning. Een echt ritme was er niet. Eten ging snel tussendoor en slapen deed ik weinig.” Dirk heeft nu hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol. Ook zijn broer ondervindt de gevolgen van deze levenswijze. Toen het Sectorinstituut Transport en Logistiek hen vroeg om mee te doen aan de Inzetbaarheidscheck twijfelden ze geen moment. “Al trekken we hiermee maar een enkeling over de streep, dan is het al geslaagd”, zegt Jaap.

Inzetbaarheidscheck bij BVB Logistics in De Lier

Veranderde tijden

Een groot deel van chauffeurs van BVB Logistics kent el- kaar uit het groentetransport in het Westland, de sector waarin de gebroeders Vreeken actief waren. Je moest zelfstandig zijn. Chauffeur Bas van der Enden (34) uit ’s-Gravenzande herinnert zich: “Het was: Laden, daar moet je heen, kijk maar hoe je dat op de beste en snelste manier doet. Je had toen nog geen boordcomputers en volgsystemen, je kreeg dus veel verantwoordelijkheid. Als je een telefoon bij je had, was het luxe. Veel chauf- feurs zagen dat leventje wel zitten.” Maar de tijden zijn veranderd. “Je hebt minder tijd, de afstanden zijn korter en je hebt meer opdrachten op een dag. Je moet dan wel een duidelijk tijdschema hebben.”

Emailadresjes verzamelen

Chauffeur Bas deed tijdelijk vervangend administratief werk op kantoor, nadat hij aan een hand was geopereerd. “Toen kwam Jaap Vreeken naar me toe en vroeg of ik de collega’s kon uitnodigen voor de Inzetbaarheidscheck. Emailadresjes verzamelen, iedereen zo’n brief mailen.” De meesten zagen het wel zitten, merkte Bas: “Wat zou er voor ze uitkomen en wat zou de zaak eraan kunnen doen? Dat is natuurlijk het doel van die check. Hoe ver ben je, wat mis je en wat kun je beter doen zodat je langer gezond blijft.”

Een aantal opleggers zijn uitgerust met een walking floor om het laden en lossen makkelijker te maken.

Een aantal opleggers zijn uitgerust met een walking floor om het laden en lossen makkelijker te maken.

Weinig stress

Nadat de medewerkers de check hadden ingevuld, kreeg BVB een anoniem overzicht met cijfers. Opvallende uitkomst: de werkdruk bij het bedrijf is hoog, maar het per- soneel ervaart weinig stress. Dat betekent dat er gewoon hard gewerkt moet worden, onder tijdsdruk, maar dat die druk zich niet vertaalt in gezondheidsklachten, zowel lichamelijk als psychisch. Ze doen dus iets goed bij BVB.

Constant werkritme

Alex Boers (36) uit ’s-Gravenzande rijdt hoofdzakelijk met zeecontainers op zijn kiepchassis. Hij herkent dat wel. “Mensen letten hier op elkaar. Kijk, je hebt chauf- feurs die liever niet op ‘t buitenland rijden. Als je ze dan toch stuurt, dan krijg je stress.” Datzelfde geldt volgens Alex voor chauffeurs die de hele week door willen rijden en andere die ’s avonds thuis willen zijn. De planning houdt daar rekening mee, zodat mensen niet tegen hun zin ’s avonds door moeten. Alex zelf woont op fietsafstand van de zaak en houdt van een constant werkritme: “De planning weet dat ik vroeg begin, dus houden ze me de hele week vroeg. Ik begin ook weleens later, maar dan rij ik de hele week later.” Weekendritjes heeft BVB ook, maar niemand wordt aan- gewezen om zo’n rit te doen. Het wordt gevraagd en er is altijd wel iemand die kan.

Inzetbaarheidscheck bij BVB Logistics in De Lier

Andere stoel

Duurzame inzetbaarheid. Daar is het BVB om te doen. Hoe hou je werknemers gezond en tevreden zodat ze het langer volhouden en het verzuim beperkt blijft? “Ik kreeg een ‘low decker’ van de zaak maar daar moest een andere stoel in omdat ik niet lekker zat”, vertelt Bas. “Daar wordt niet op bezuinigd. Als jij met je rug zit en je ligt eruit kost dat meer dan die stoel.” Met de sfeer zit het volgens chauffeur Marcel Waasdorp (45 uit ‘s-Gra- vendeel) ook wel goed: “Een keer per jaar hebben we een barbecue. Dan loopt het vol met ex-personeel. Dat zegt wel iets.”

Vrije keus

Duurzame inzetbaarheid zit hem niet alleen in gezond leven zonder stress. Ook opleiding en ontwikkeling speelt een rol. Bij BVB wordt daar veel aandacht aan besteed. Zo hebben ze voor de komende vijf jaar al vastgelegd wat ze aan Code 95 gaan doen. Dat komt neer op een dag per jaar en dat is te overzien. “Super geregeld”, vindt chauffeur Jurgen Breugom (40) uit Alphen aan den Rijn. “BVB kiest een aantal cursussen die ze belangrijk vinden. Verder heb je zelf twee vrije keuzes, bijvoorbeeld VCA of EHBO. In het begin dacht ik: Waar is dit goed voor? Maar ik heb bijvoorbeeld Het Nieuwe Rijden gedaan. Dan zei de instructeur: ‘Laat je gas maar los, het stoplicht gaat op rood.’ Nou, ik dacht die man is kleurenblind, hij staat op groen. ‘Ja, maar dat volgende stoplicht niet’, zegt hij. Dan denk je dat je het doorhebt. Maar je leert even an- ders te kijken. Nog verder vooruitkijken, verder uitrollen. Dat was wel nieuw.”

Inzetbaarheidscheck bij BVB Logistics in De Lier

Extraatje vanuit bedrijf

Als er een ander merk vrachtwagen aan het wagenpark wordt toegevoegd, komt er een instructeur van de dealer vertellen over nieuwigheden. Of er komt iemand van de verzekering iets vertellen. “Het hoeft niet eens Code 95 te zijn”, vertelt Jurgen. “Gewoon een extraatje vanuit het bedrijf. Er verandert een hoop. BVB wil vooruit en dan moet jij ook mee. We worden goed betaald, daar mogen zij een bepaalde inzet voor terug verwachten.”

Betere communicatie

Niet alleen de chauffeurs volgen cursussen. Ook de plan- ning wil zich blijven verbeteren. Hans Vreeken (48) uit Ouderkerk aan de IJssel is de jongste. Zelf was hij altijd chauffeur, maar sinds hij zo’n zes jaar geleden in de vakanties de planning voor het bedrijf op zich nam, doet hij niet meer anders. “Communicatie kan altijd beter. Daar zouden we misschien iets aan moeten doen.” De klant informeren is een van de belangrijkste taken van een planner. “Je probeert de werkdruk bij de chauffeurs zo laag mogelijk te houden. Iedereen weet: het kan fout gaan in het verkeer of bij een terminal. Door onvoorziene omstandigheden kom je te laat en krijg je bij de klant een grote mond. Dat is voor niemand leuk. Daarom probeer ik altijd ruim op tijd een klant te bellen als het mis gaat. Dan vindt hij het ook niet leuk, maar kan tenminste nog iets regelen.” Blijven informeren is het devies.

Inzetbaarheidscheck bij BVB Logistics in De Lier

Uitgebreid softwarepakket

Dat gaat tegenwoordig een stuk makkelijker dankzij de digitalisering. BVB gebruikt een uitgebreid softwarepak- ket dat het hele wagenpark in de gaten kan houden. Waar staat een wagen stil, waar zijn files? Zo kan de planning tijdig anticiperen op mogelijke problemen. Ook de chauffeur heeft daar baat bij. Als hij stil staat, weet de planning waarom, en als er een opstopping zit aan te komen, kan hij op tijd worden omgeleid.

Meer lezen over de medewerkers van BVB Logistics met duurzame inzetbaarheid omgaan. Lees de interviews in TON 67.

Fotografie: Arthur van Beveren

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.