Praat mee: Geen werk met ICD of CRTD

In TON 86 klaagde Sieme de Rijk uit Den Burg over de gevolgen als je een ICD of CRTD hebt. Die apparaatjes zorgen dat je hart een elektrisch schokje krijgt in het geval van een levensbedreigende hartritmestoornis. Werkt prima, alleen … je mag met zo’n ICD (of vergelijkbaar apparaat) geen vrachtwagen besturen. Sieme vindt dat onrechtvaardig. Maar ja, het is de wet en het CBR past de regels strikt toe. Ook al dateert die wet van twintig jaar geleden en is er aan de techniek van de ICD/CRTD veel verbeterd. Zodanig dat ook cardiologen vinden dat je er prima mee achter het stuur van een vrachtwagen kunt stappen. Sieme zei in TON dat hij wel een actiegroep zou willen beginnen.

 

Dat heeft hij geweten. Via info@tonmagazine.nl kwamen er veel reacties binnen. Zo liet Cor Stalman uit Hoogeveen weten: “Heb al vier jaar een ICD. Heb veertig jaar als ambulancechauffeur gewerkt en ging na mijn pensioen invalwerk doen op een vrachtwagen voor de post. Na twee jaar een ICD erin en ook mijn rijbewijs voor de vrachtwagen weg. Ik ben beter en veiliger dan iemand zonder of iemand met alleen een pacemaker. Want als je zegt dat je geen ICD wilt, maar alleen een pacemaker, dan krijg je die. En dat is dus een stuk onveiliger. Ik wil maar zeggen: het is oneerlijk.”

 

Ook Cees Feijen vindt het niet eerlijk. “Ik ben totaal niet tevreden over het keuringsbeleid van het CBR. Waarom niet gewoon je huisarts of specialist advies laten uitbrengen aan het CBR? De huidige situatie is én een onafhankelijk arts én een specialist die geen gegevens van je medisch dossier in kunnen zien en derhalve een ‘veilige marge’ inbouwen. Als je verplicht wordt te stoppen met je werk, geeft dat zo’n gevoel van onmacht. Je wereld stort in.”

 

Een ander geluid komt van Arjan Moerman uit Culemborg: “Ook ik heb een ICD, namelijk een ICD-s. Die kreeg ik na mijn hartstilstand in maart 2018. Ten eerste wil ik stellen dat ik mazzel heb gehad dat ik het heb overleefd en dat ik in een westers land woon, waar de gezondheidszorg uitstekend is. Mijn vriendin heeft me door kordaat handelen in leven gehouden. Tijdens mijn herstel heb ik vaak overleg gehad met mijn werkgever over mijn toekomst binnen het bedrijf. Mijn C-rijbewijs heb ik niet meer vanwege de ICD. Op een busje mag ik nog rijden, maar dan niet meer dan 4 uur per dag. Mijn werkgever had een vacature op de administratie die ze mij hebben aangeboden. Ik had geen idee of ik dat leuk zou vinden, maar de andere optie was een baan buiten het bedrijf. Ik heb het erg naar mijn zin in mijn nieuwe functie. Ook mijn collega’s zijn content met mij, want ik heb vanwege mijn verleden (chauffeur en planner) een geheel eigen kijk op de materie en doorzie vaak dingen die mijn collega’s niet begrijpen. Al met al is mijn transitie zeer positief voor mij geweest. Ik begrijp Sieme wel en het wordt tijd voor een aanpassing van de wet. Dat zal, als het al lukt, lang gaan duren, denk ik.”

 

Sieme is intussen drukdoende met de actiegroep. Hij heeft onder andere contact gehad met de STIN, de Stichting ICD-dragers Nederland. Die wil wel samen met Sieme’s actiegroep optrekken.

 

Reageren? Mail naar info@tonmagazine.nl of schrijf je reactie hieronder

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *