Inzetbaarheid bij Lensveld Transport

Meer luisteren naar elkaar

Inzetbaarheid bij Lensveld Transport 

Er dreigt weer een tekort aan chauffeurs. Hoe zorg je dan als bedrijf dat je werknemers niet weglopen naar een concurrent en dat je zelf de beste nieuwe chauffeurs binnenhaalt? Bij Lensveld Transport in Vlaardingen zijn ze meer gaan luisteren naar de medewerkers. De Inzetbaarheidscheck is daarbij een handig hulpmiddel. 

“Als tegenwoordig je telefoon gaat, betekent het dat er iets niet goed is. Er klopt een nummer niet; een adres niet; een lading niet. Vroeger had je twintig procent probleemtelefoontjes en de rest was gezelligheid. Dat is nu compleet andersom. Dat wordt als nadelig ervaren.” Volgens manager transport Mike de Groot (44) uit Pernis toont dit voorbeeld hoezeer het transport veranderd is. Lensveld wil daarop inspelen, want zegt Mike: “We willen de beste in de sector zijn.”

Mike de Groot van Lensveld

Manager transport Mike de Groot

Knelpunten

Wat vinden onze medewerkers, waar liggen de knelpunten en hoe kun je die verbeteren? Vragen die Mike probeert te beantwoorden. “We proberen de mening en beleving van onze mensen in kaart te brengen, onder andere door ze te vragen de Inzetbaarheidscheck van het Sectorinstituut Transport en Logistiek in te vullen”, legt Mike uit. “Daarnaast zijn we drie jaar geleden gaan praten met Advance, ons vaste opleidingscentrum voor Code 95. Dat heeft geleid tot het opzetten van de ‘Lensveld Transport Academy’. In dit programma krijgen medewerkers bijscholing in alle facetten van het vak. Een van de pijlers is duurzame inzetbaarheid.” 

Chauffeursdag

Op zaterdag 8 oktober hield Lensveld Transport, samen met het Sectorinstituut Transport en Logistiek, een chauffeursdag over duurzame inzetbaarheid. Er was een quiz over leefstijl en de chauffeurs kregen stellingen voorgelegd, bijvoorbeeld over de vraag of zij een droombaan hebben. Daarnaast vond de aftrap van de Inzetsbaarheidscheck plaats. En dat alles werd afgesloten met een barbecue.

Hoofd planning Stephan Brandsma

Hoofd planning Stephan Brandsma

Stress

Vooral oudere medewerkers ervaren stress en vinden het lastig om te gaan met veranderingen. Drukte op de weg is een veel gehoorde ergernis. Ook de boordcomputer speelt een rol. Mike: “Toen we die nog niet hadden, belden de chauffeurs de planning voor een vervolgopdracht. Dan had je even een gezellig contact, kon je een praatje maken.”

Workshops

Die verandering ervaren ook de medewerkers op de planning. Waar die vroeger over koetjes en kalfjes konden praten, zijn ze nu vooral brenger van slecht nieuws. Om dit verlies van direct contact te compenseren, wil Lensveld workshops gaan geven. “Gewoon een babbeltje tussen chauffeurs en planners op de zaterdagochtend, liefst met een thema. Iemand van Transport in Nood bijvoorbeeld weet veel over boetes, of wat te doen als je wordt aangehouden. Daar kun je het dan over hebben, onder het genot van een kop koffie en een gebakje.”

Chauffeur Coryan Kooiman

Chauffeur Coryan Kooiman

Voorbeeldfunctie

Een belangrijke stap in het verbeteren van het onderlinge contact, is het aanstellen van een chauffeursbegeleider en van drie chauffeursmentoren. De chauffeursbegeleider ondersteunt chauffeurs in hun dagelijkse werk. Zij kunnen hem benaderen met bijvoorbeeld persoonlijke problemen. De chauffeursmentoren hebben een voorbeeldfunctie. Een van hun taken: het inwerken van nieuwe chauffeurs. Gedurende een aantal dagen geven zij de bedrijfscultuur van Lensveld door aan de nieuwe medewerkers.

Bedrijfskleding

Rob van der Giessen (61) uit Spijkenisse is zo’n chauffeursmentor. Als ervaren vakman begeleidt hij nieuwe chauffeurs. Hij geeft een voorbeeld van wat hij dan zoal aan de orde stelt: “Draag altijd bedrijfskleding en je PBM, je persoonlijke beschermingsmiddelen. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook als signaal naar de klanten. Namelijk dat je professioneel je werk doet.”

Bedrijfsongeval

Over die veiligheid kan Rob uit eigen ervaring meepraten. In januari van dit jaar moest hij stalen kokers lossen bij een klant. Een scheidingshoutje brak doormidden en een koker rolde op zijn voet. Samen met een toegesnelde bhv’er lukt het Rob de buis van zijn voet te halen. Hij weet, al hinkend, bedrijf en thuis te bellen, zijn wagen netjes te maken, spullen te pakken en zelfstandig in de ambulance te klimmen. “Tien minuten later word ik in het ziekenhuis geopereerd. Waarschijnlijk heeft de adrenaline me op de been gehouden. Dankzij de stalen plaat in mijn veiligheidsschoen is mijn voet niet verbrijzeld.”

Chauffeur Rob van der Giessen

Chauffeur Rob van der Giessen

Zwaar beroep

Als je niet lekker in je vel zit, kun je je werk niet goed doen. Planners merken het vaak als eerste wanneer er bij een chauffeur iets speelt. Hoofd planning Stephan Brandsma (36) uit Badhoevedorp zegt: “Je kan het zien aan of ze op tijd komen en aan schades. Je merkt gewoon dat iemand iets dwarszit.” Stephan seint dan chauffeursbegeleider Dick van Duijn (52) uit Pijnacker in. “Ik vraag Dick dan om te kijken of hij die chauffeur kan helpen zodat hij zich weer beter kan gaan voelen. Sociaal gezien is chauffeur een zwaar beroep. De mannen zijn dagen van huis en kunnen over van alles nadenken, maar niemand die ze daarmee helpt”, legt Stephan uit. “Niet dat wij alles kunnen oplossen, maar we vragen hoe het gaat en hebben een luisterend oor.”

Vertrouwen

Voor zo’n relatie tussen collega’s is vertrouwen nodig en heldere communicatie. Stephan: “We hebben een training gehad met het kantoorpersoneel. Die kennis kun je natuurlijk ook inzetten naar de chauffeurs.” Overigens denkt Stephan dat er maar weinig medewerkers met problemen zijn. “Zevenennegentig procent van de tijd gaat het goed. We focussen misschien te veel op die andere drie procent en denken dan dat die het belangrijkste is.”

Chauffeurs Coryan Kooiman en Chauffeur Rob van der Giessen op het terrein van Lensveld in Vlaardingen.

Chauffeurs Coryan Kooiman en Rob van der Giessen op het terrein van Lensveld in Vlaardingen.

Veranderingen

Coryan Kooiman (44) uit Fijnaart heeft zoals alle ervaren chauffeurs zijn werk in de loop der tijd zien veranderen. Hij heeft de snelheidsbegrenzer, digitale tachograaf en boordcomputer zien komen. “Je gaat er langzaam in mee, alles is wennen”, zegt hij. Zelf veranderde hij, tegen wil en dank, ook. Terwijl hij jarenlang gemiddeld twee weekenden per maand van huis was, rijdt Coryan nu elke vrijdagavond naar zijn vrouw. Zij had een jaar lang last van complicaties, na een mislukte operatie. Coryan voelde zich, ver van huis in zijn wagen, onmachtig en wilde vaker thuis zijn. Zijn toenmalige werkgever was in het begin nog begripvol. “Maar die wagen moest wel aan het rijden blijven, vonden ze natuurlijk. Dat is ook de reden dat ik nu bij Lensveld werk. Hier kan ik rustig in het weekend naar huis.”

Begripvol

Dat je werkgever begrip voor je heeft, is voor Coryan belangrijk. Voor wat betreft de ‘Lensveld Transport Academy’ laat hij alles maar op zich afkomen. “Het is goed dat ze een stap zetten, het is een handreiking. De verhouding tussen kantoor en chauffeurs was toch een beetje uit balans.” In eerste instantie was de deelname aan de Inzetbaarheidscheck niet heel groot. Inmiddels heeft 60 procent van de medewerkers de online vragenlijst ingevuld. Als het nodig is, krijgen zij dan vervolgens een gesprek met een coach om te kijken hoe ze hun inzetbaarheid kunnen verbeteren. De werkgever krijgt alleen de aantallen door van mensen die gesprekken hebben, niet wie dat zijn.


Lensveld Transport bestaat sinds 1921. Het bedrijf is uitgegroeid tot een internationaal opererende logistiek dienstverlener, met wereldwijd ruim 500 medewerkers. Het transportbedrijf in Vlaardingen vervoert vooral staal. Het telt 70 chauffeurs, 70 wagens en 110 trailers.


Doe ook de check

De Inzetbaarheidscheck van het Sectorinstituut Transport en Logistiek is een online test waarmee je snel – en gratis – een beeld krijgt van hoe je ervoor staat. Lichamelijk, psychisch, qua leefstijl en loopbaan. Ook als jij je prima voelt, geeft de check inzicht. Blijkt dat je inzetbaarheid mogelijk risico loopt, dan belt een coach om je uit te nodigen voor een persoonlijk gesprek. En als je daarvoor openstaat: begeleiding.

Jezelf testen? Ga naar stlwerkt.nl/inzetbaarheidscheck


Fotografie: Arthur van Beveren 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.