Planners deel 1: Plannen is puzzelen
ALDOOR PROBLEMEN OPLOSSEN
Praat met planners en je hoort verhalen over elke dag proberen onvoorziene problemen op te lossen. Want je kunt denken dat je alles ‘op de rit’ hebt, maar dan is er toch weer een onverwachte wending en moet je improviseren. En daarbij speelt ook het spanningsveld met klanten en chauffeurs een rol.
Edwin, Iris en Joery over de leuke en lastige kanten van hun werk.
Edwin … plannen is puzzelen
Iris … zorgen dat alles klopt
Joery … kijken naar het complete plaatje
Edwin Phernambucq – 45 jaar – woont in Hellevoetsluis – is 17 jaar planner – werkt sinds 2017 bij Transportgroep Blok in Hellevoetsluis.
Hij houdt van puzzelen. En plannen is puzzelen. Zorgen dat alle stukjes op hun plek vallen. Zodat klanten, chauffeurs en bedrijf tevreden zijn. En dat dan elke dag weer klaarspelen. Zeker als het lukt om een klant die op het laatste moment binnenkomt nog goed ‘weg te zetten’. Dat geeft hem een prima gevoel en dat maakt zijn werk zo leuk.
Dicht bij huis
Elke werkdag stapt Edwin Phernambucq op de fiets en peddelt de twee kilometer naar de zaak. Dat is een van de voordelen van zijn baan bij Transportgroep Blok in zijn woonplaats Hellevoetsluis. “Op de dagen dat mijn vrouw werkt, ga ik tussen de middag naar huis om samen met onze dochter te lunchen. In mijn vorige baan kon dat niet. Ik werkte bij Mammoet Ferry Transport in Europoort. Daar heb ik het vak geleerd.”
Op de touringcar
Voordat hij bij Mammoet Ferry Transport aan de slag gaat, is Edwin vijf jaar lang touringcarchauffeur. “Mooi werk. Ik reed door heel Europa. Maar een sociaal leven had ik niet. Toen een maatje van me de opleiding Planner Internationaal Transport ging volgen, leek mij dat ook wel wat.” Twee jaar lang gaat Edwin elke zaterdag naar school. Na het behalen van zijn diploma start hij bij Mammoet Ferry Transport. “De overgang van de touringcar naar kantoor viel me mee. Ik wilde het zelf heel graag en dat maakte de stap kleiner.”
Bulktransport en stukgoed
Transportgroep Blok is gespecialiseerd in modern bulktransport en distributie. Het werkgebied is heel Europa, al gaan de meeste ritten naar Frankrijk en Duitsland. Het wagenpark bestaat uit 35 trekkers, 45 bulktrailers en 11 tautliners. Er zijn 40 chauffeurs in dienst, plus een aantal oproepkrachten. Edwin en zijn collega Peter de Buck zijn verantwoordelijk voor de planning. “Peter werkt hier al zesentwintig jaar, waarvan vijftien jaar als planner. Hij doet vaak de planning voor het bulktransport. Ik neem dan het stukgoed voor mijn rekening. Om de paar weken switchen we. En in drukke periodes springt onze officemanager Anastasia Kalinitchenko bij als planner.”
Niet iedereen naar de zin
Elke ochtend om acht uur checkt Edwin op de computer waar de verschillende chauffeurs zijn. Daarna kijkt hij naar zijn globale planning, die hij de dag ervoor heeft gemaakt. Ondertussen komen er nieuwe opdrachten binnen, van klanten of van collega-bedrijven die chauffeurs of materieel willen inlenen. En dan begint het puzzelen. “Hoe kunnen we het meest kostenefficiënt werken? Daar gaat het om. Als planner kun je het niet iedereen naar de zin maken. Mensen, klant of chauffeur, zien alleen hun eigen stukje. Onze directeur zei ooit: ‘Ik probeer te doen wat het leukst is voor de chauffeur, maar wat het beste is voor het bedrijf’. En zo zie ik het ook.”
Botsen met wensen
Een planner heeft overzicht. “Je moet weten waar je chauffeurs zitten. Waar en wanneer er geladen en gelost wordt. Je moet rekening houden met de rijtijdenwet in de landen waar je rijdt en natuurlijk met de wensen van de klant.” Daarop past Edwin de planning continu aan. En dat kan wel eens botsen met de wensen van klanten en van chauffeurs.
‘Nee’ verkopen
Edwin en zijn collega’s proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat ze ‘nee’ moeten verkopen aan klanten. “Dan kan het soms zijn dat we minder leuk nieuws voor de chauffeurs hebben. Die maken in hun hoofd vaak een eigen planning en ik ben dan vaak de man die ze het slechte bericht moet brengen. Bijvoorbeeld dat ze een weekend in het buitenland moeten overnachten. Dat vinden ze natuurlijk niet leuk. Door de jaren heen heb ik wel een dikkere huid gekregen.”
Kleine frustratie
Al heeft Edwin dan niet als chauffeur gewerkt, toch begrijpt hij heel goed dat chauffeurs gefrustreerd kunnen raken. “Ze zijn de hele week onderweg. Als er een kleine frustratie over de planning is, kan dat in een week uitgroeien tot een probleem. Dat is dan niet altijd op te lossen met een telefoontje. Als ze dan op de zaak komen, gaan we samen zitten om het uit te praten. Ik zeg altijd: Loop niet tegen je collega’s te zeuren over de planning, maar kom naar mij toe. Ik kan ook fouten maken. Daar leer ik van.”
Geen jobhopper
Na zeventien jaar in het plannersvak is Edwin er nog lang niet op uitgekeken. Bij Transportgroep Blok heeft hij het prima naar zijn zin. “Ik ben geen jobhopper. Bij Mammoet Ferry Transport heb ik vijftien jaar gewerkt. Ik heb in de loop der jaren veel ervaring opgedaan en weet nu veel beter beslissingen te maken. Dat maakt het werk extra leuk.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!