‘Transportplanning is en blijft voor een groot deel mensenwerk’

werken met AI

De planners van Rumping Transport uit Beverwijk ontdekken hoe ze slimmer, sneller en met meer plezier kunnen werken met kunstmatige intelligentie (AI). Ze doen mee aan een pilot van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). “Zie AI als een extra assistent bij je werk. Eentje die 24 uur per dag beschikbaar is.” Een van de trainers uit de pilot én een planner reageren op vier stellingen over AI.

 

Even kennismaken: de expert
Kunstmatige intelligentie of AI maakt het mogelijk taken uit te voeren die door mensen werden gedaan. “We vinden het inmiddels heel normaal om online een vraag te stellen aan een chatbot. Dat is een voorbeeld van kunstmatige intelligentie, net als de systemen in zelfrijdende auto’s”, zegt AI-expert Aïmane Ben M Hand. Hij werkt bij Xpedite, een bedrijf dat organisaties helpt kunstmatige intelligentie in te zetten in hun bedrijfsproces. “AI kan taken overnemen waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie nodig is. Generatieve AI gaat nog een stap verder dan dat. Als je het goed inzet, kan het nieuwe inhoud creëren, zoals tekst of beeld. Je kunt generatieve AI zien als een extra assistent bij je werk die 24 uur per dag beschikbaar is.”

Even kennismaken: de planner

De planners van Rumping Transport krijgen trainingen over hoe ze generatieve AI kunnen gebruiken bij hun werk. Dit is een pilot van STL. Bij de start van de eerste training zijn de planners nog wat afwachtend, maar al snel zien ze de voordelen. Eén van die planners is Leon Min. “Het begrip ‘AI’ is zo breed dat ik van tevoren niet goed wist hoe dit mij zou kunnen helpen. Tijdens de eerste training brachten we in kaart wat planners doen en hoe we informatie verzamelen. Ook welke taak de meeste tijd kost. Dat bleek orderinvoer te zijn. De volgende stap is dat we leren hoe generatieve AI ons bij deze en andere taken kan helpen.” Tijdens de pilot, die negen maanden duurt, krijgt ook de directie van Rumping Transport een training van Aïmane en zijn collega Cas Kaandorp.

Stelling 1:
AI is onmisbaar voor de planner van de toekomst

Aïmane ziet duidelijke voordelen van AI voor de ‘planner van de toekomst’. “De werkdruk wordt lager als je AI gebruikt, waardoor de planner meer tijd krijgt voor de leuke taken, zoals het contact met chauffeurs en klanten. Ook maakt AI het beroep aantrekkelijker voor de jeugd, die afwisselend werk wil doen.”

Aïmane heeft een vrachtwagenrijbewijs en verzorgde een paar jaar geleden zelf de planning voor een pool van chauffeurs. “Ik herken daarom waar de planners bij Rumping Transport tegenaan lopen. Als een rit plotseling vervalt, moet je snel een nieuw plan bedenken. Als ik in mijn tijd als planner generatieve AI had kunnen gebruiken, had ik het werk vast veel leuker en efficiënter gevonden.”

Stelling 2:
Plannen? Daar komt straks geen mens meer aan te pas

Leon als Aïmane maken zich geen zorgen. “Een planner kan echt niet vervangen worden door AI”, zegt Leon. Aïmane sluit zich hierbij aan: “Transportplanning is en blijft voor een groot deel mensenwerk. Klanten en chauffeurs verwachten menselijk contact.”

Maar kunstmatige intelligentie kan wel ondersteunen bij klussen die veel tijd kosten. “De grote winst zit in het overnemen van bepaalde tijdrovende taken, zoals het inboeken van orders”, legt Aïmane uit. “Daarnaast kan AI in de toekomst misschien ook helpen bij het oplossen van lastige problemen.”

Stelling 3:
AI maakt het werk voor de planner saaier

Het werk wordt met ondersteuning van AI niet saaier. Integendeel: het vermindert juist de eentonige taken, vinden Aïmane en Leon. “Als planner moet je behoorlijk creatief kunnen denken”, vertelt Leon. “Je doet veel uit je hoofd en neemt beslissingen op basis van je ervaring en gevoel. In ons transportmanagementsysteem staat veel informatie. Het kost tijd om daar doorheen te gaan en op basis daarvan een plan te maken. AI kan helpen door snel relevante data te analyseren en suggesties te doen.” Bij onverwachte situaties kan slimme software straks ook nuttig zijn, hoopt Leon. “Als een chauffeur met een klapband langs de weg komt te staan in Zuid-Duitsland, weet ik door mijn ervaring welke partijen ons kunnen helpen. Maar als zij niet snel ter plekke kunnen zijn, is het echt puzzelen. Kan een andere chauffeur de trailer afkoppelen en meenemen? Welke vracht heeft het meeste haast? Dan moet ik snel een creatieve oplossing vinden. Hoe drukker het is, hoe minder tijd ik heb om er echt in te duiken. AI zou in dit soort gevallen met alternatieven kunnen komen. Daar sta ik dus zeker voor open.”

Stelling 4:
Bedrijven die niet meegaan in de ontwikkeling van AI raken achterop

“Je kunt niet achteroverleunen, want generatieve AI is volop in ontwikkeling”, benadrukt Aïmane. “Stap je als bedrijf nu niet in, dan mis je straks de boot.” Aïmaine ziet ook kansen voor andere functies in het transport. “Dit kan misschien zelfs een positieve impact hebben op het werk van de chauffeur die ook zijn administratie moet bijhouden en laadbrieven moet checken. Ik raad transportbedrijven aan vertrouwd te raken met generatieve AI. Gewoon stap voor stap, maar doe het!”

Leon is het daarmee eens. “Deze ontwikkeling gaat zó vreselijk hard. We gaan het straks gebruiken op een manier die we nu nog niet voor mogelijk houden. Vergelijk het maar met de mobiele telefoon. Vroeger konden we ermee bellen. Nu gebruiken we ‘m voor bankzaken, de socials, foto’s en ja – je kunt er ook mee bellen. Zo gaat dat in de toekomst ook met generatieve AI. Daar ben ik van overtuigd. Als je nu niet meedoet, wordt de stap straks te groot. Ik vind het leuk dat Rumping Transport hierin vooroploopt.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *