Planners deel 2: Zorgen dat alles klopt

ALDOOR PROBLEMEN OPLOSSEN

 

Praat met planners en je hoort verhalen over elke dag proberen onvoorziene problemen op te lossen. Want je kunt denken dat je alles ‘op de rit’ hebt, maar dan is er toch weer een onverwachte wending en moet je improviseren. En daarbij speelt ook het spanningsveld met klanten en chauffeurs een rol.

Edwin, Iris en Joery over de leuke en lastige kanten van hun werk.

 

Edwin … plannen is puzzelen

Iris … zorgen dat alles klopt

Joery … kijken naar het complete plaatje


Iris Machielse – 28 jaar – woont in Prinsenbeek – is sinds 2013 planner bij Chr. Vermeer Transport in Dongen – Iris is verantwoordelijk voor de afdeling Auction Logistics

 

Het mooie van haar werk? De uitdaging om steeds weer de juiste mensen op de juiste plek te krijgen en te zorgen dat alles klopt en op elkaar aansluit. De kunst is vooral bij onvoorziene zaken oplossingen te verzinnen. Dat maakt haar baan als planner bij Chr. Vermeer Transport elke dag interessant.

 

Diesel bij ontbijt

Dat Iris Machielse planner zou worden, is niet verbazingwekkend. “Ik kreeg nog net geen diesel bij het ontbijt”, vertelt ze lachend. “Mijn vader zat in het transport, eerst als chauffeur en later als planner. Ik ging vroeger af en toe met hem mee voor een ritje en later naar kantoor. Prachtig vond ik dat.” Toen zij vakantiewerk ging doen bij Kennis Transport op Hazeldonk begon de transportwereld echt te trekken.

 

In de praktijk

Na haar atheneum-examen gaat Iris naar de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Eén jaar lang studeert zij Bestuurskunde, maar ze mist de praktijk – en Brabant. “Ik besloot de vierjarige hbo-opleiding Small business and Retail management in Breda te gaan volgen. Die mocht ik in drie jaar doen, omdat ik mijn atheneumdiploma had. Moeilijk? Als transport in je bloed zit, leer je makkelijk in de praktijk.” In 2013 studeert Iris af en een half jaar later start ze bij Chr. Vermeer Transport.

 

Veiling-business

Samen met haar collega Patrick Siemons is Iris verantwoordelijk voor de veilinglogistiek, de Auction Logistics. “We zitten in de veiling-business en werken voornamelijk met en voor het industriële veilinghuis Troostwijk. Onze opdrachten variëren van een hele productielijn die gedemonteerd en vervoerd moet worden van Nederland naar Roemenië tot aan een prullenbak die mevrouw Jansen heeft gekocht en in Amsterdam bezorgd moet worden.”

 

Monteurs en chauffeurs

De meeste veilinglading komt uit Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. “Het is elke keer weer een uitdaging om de juiste mensen ter plekke te krijgen. We hebben een aantal monteurs en chauffeurs voor demontageklussen, zoals het ontmantelen van een productielijn met machines. Een projectleider stuurt zo’n team van monteurs en chauffeurs aan. Op basis daarvan maak ik een calculatie en een planning: welk materiaal, hoeveel personeel en hoeveel tijd is er voor deze opdracht nodig.” Vervolgens plant Iris het transport. “We vervoeren wereldwijd, over de weg of per schip.”

 

Klein team

Het team van Auction Logistics bestaat uit tien vaste mensen: monteurs, chauffeurs, projectleiders en Patrick en Iris. “Onze medewerkers zijn zelfstandig en kunnen ter plekke beslissingen nemen. Ik zit dan wel achter dubbelglas op kantoor, maar we sparren veel met de mensen op locatie. Wat komen ze tegen, hoe lossen ze het op? Door dat sparren kan ik een betere planning maken. Wat dat betreft kunnen we niet zonder elkaar.”

 

Kink in de kabel

Hoe goed een team ook op elkaar is ingespeeld, er kan altijd een kink in de kabel komen. Zo kan het gebeuren dat een te transporteren machine geen 240 centimeter, maar 3 meter breed blijkt. Of een heftruck heeft onvoldoende capaciteit. Of er is te weinig verpakkingsmateriaal. Of er zijn onverwacht toch andere uitvoerdocumenten nodig. “Voor mij is het dan de uitdaging het probleem zo goed mogelijk op te lossen voor iedereen die erbij betrokken is. Soms lukt dat niet. Dan is het ‘even ademhalen’ en weer verder.”

 

Veiligheid voorop

Het spanningsveld tussen chauffeur en planner speelt in het werk van Iris minder dan in andere takken van transport. “Sommige projecten duren weken, dat geeft ruimte. En we zijn een klein team dat goed samenwerkt. Daarbij staat de veiligheid van onze medewerkers voorop. Je hebt altijd te maken met onvoorspelbare zaken, zoals het weer en het verkeer. Ligt er in de Ardennen sneeuw en is het niet verantwoord om te rijden, dan leg ik de klant uit dat zijn lading later aankomt.”

 

Meer klantcontact

In de toekomst wil Iris graag meer naar buiten. Meer klantcontact en de locaties zien waar haar team werkt. “Ik doe dat nu nog te weinig, maar het is echt nodig om ter plaatse te zijn. Ik wil zien wat mijn mensen tegenkomen. Op die manier kan ik een nog betere planner worden.”

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.