“Het transport is allang geen Mannenwereld meer”

Planners

Berichten via mail en WhatsApp, rinkelende telefoons en spoedvragen van collega’s: werken als planner vraagt om flexibiliteit, focus en creativiteit. En dan is het ook nog handig als je een praatje en een grap kunt maken. Lavinia Kok, Deveny Egging en Rianne de Haan kozen voor een baan als planner. De drie jonge vrouwen zouden niets anders meer willen.


Duidelijk en direct

Lavinia Kok ⚈ is 25 jaar ⚈ woont in Amsterdam ⚈ werkt 2,5 jaar bij Bergnet ⚈ hoofdplanner

Maandagochtend. Het terrein van Bergnet staat vol auto’s die in het weekend zijn neergezet bij het bergingsbedrijf. Hoofdplanner Lavinia Kok is verantwoordelijk voor de transportplanning van de gestalde auto’s. Daarnaast stuurt ze de chauffeurs voor pechhulp of bergingswerkzaamheden aan. Dit doet zij voor de zes vestigingen van Bergnet. Een hectische baan waarin ze zich als een vis in het water voelt.

Voor ze bij Bergnet begint, is Lavinia drieënhalf jaar grond­­­­stewardess op Schiphol. “Het werk vond ik erg leuk en afwisselend: van het inchecken van passagiers tot het aankoppelen van de aviobrug (vliegtuigslurf).” Dan wordt het maart 2020. De coronamaatregelen leggen het vliegverkeer wereldwijd stil.

“Ik zou een vast contract krijgen, maar door corona ging dat niet door. Gelukkig heb ik maar één maand thuisgezeten.” Lavinia’s moeder werkt bij een schade­­bedrijf en ziet een vacature voor assistent-planner bij Bergnet. Lavinia schrijft een brief en wordt uitgenodigd voor een gesprek met de teamleider. “Diezelfde middag werd ik gebeld voor een tweede gesprek met Nicole Vlaar, de eigenaar van Bergnet.” 

Rood kruis

De overstap van grondstewardess naar het werk bij Bergnet is groot. Lavinia gaat van een werkomgeving met vrouwen naar een werkomgeving met mannen. Van de toerismesector naar pech- en ongevallenhulp. Maar er zijn veel overeenkomsten: plannen van werkzaamheden, nauwkeurig werken, gefocust zijn, goed kunnen communiceren en met mensen kunnen omgaan.

Lavinia gaat een paar keer mee met bergingsspecialisten. Ze wil weten wat de chauffeurs allemaal doen. Hoe een melding binnenkomt, met wat voor pech- en ongevallen ze te maken krijgen en hoe gevaarlijk het werk soms kan zijn. “Ik verbaas me erover hoeveel automobilisten gewoon op een rijbaan met een rood kruis rijden. Dat levert niet alleen gevaar op voor gestrande automobilisten, maar ook voor onze bergingschauffeurs.”

Veel regels

Voor de meldkamer krijgt Lavinia een inwerkprogramma met afkortingen die worden gebruikt. Eerst luistert ze mee hoe collega-planners inkomende gesprekken voeren met particulieren, alarmcentrales, transportbedrijven en verzekeraars. “Het kostte mij ongeveer een jaar voor ik alle regels en opdrachtgevers uit mijn hoofd kende.”

In het bergingswerk zijn er veel regels, legt Lavinia uit. Dat heeft onder andere te maken met de voorwaarden en afspraken per verzekeraar, het verschil in hoofdwegennet en onderliggend wegennet en de opdeling van het wegennet in rayons. “Zo kan het voorkomen dat bij een aanrijding op het onderliggende wegennet wij de ene auto bergen en een collega-berger de andere auto meeneemt.” 

Hectisch werk

Als één van de hoofdplanners afwezig is, krijgt Lavinia de vraag of ze niet opgeleid wil worden tot hoofdplanner. Dat wil ze wel. “Het is hectisch werk. Als er veel ongelukken en pechgevallen zijn, valt je transportplanning voor alle vestigingen in duigen. Ik moet zo’n vijftig chauffeurs in de gaten houden. Ik werk met drie computerschermen, een chatsysteem, WhatsApp en de telefoon. En in de meldkamer wordt ook nog van alles geroepen. In het begin kreeg ik er hoofdpijn van. Ik ben namelijk een perfectionist.”

Drielader

Lavinia is blij dat ze in coronatijd bij Bergnet is begonnen. In die tijd was er minder woon-werkverkeer en kon ze het werk van assistent-planner goed in de vingers krijgen. Daar heeft ze nu profijt van. “De chauffeurs hebben mij in Jip-en-Janneketaal veel uitgelegd over het werk. Ik weet nu dat er niet altijd drie auto’s op een drielader passen. Ik ken de chauffeurs en weet wie er na twee uur werk graag een bakkie wil. Of wie op welk moment wil eten. Dat plan ik allemaal in.”

Terug naar Schiphol? Daar moet Lavinia niet aan denken. “Ik ben hier geen nummer. Het is een sociaal bedrijf dat goed is voor zijn medewerkers”. Over het werken met mannen is ze helder: je moet voor jezelf opkomen en duidelijk en direct zijn. “Als iemand te ver gaat, zeg ik er wat van. Maar dat gebeurt zelden. Onze chauffeurs zijn communicatief en sociaal sterk, dat moet wel in dit werk.” 

 


Puzzelen en schuiven

Deveny Egging ⚈ is 27 jaar ⚈ woont in Herkenbosch ⚈ werkt 5 jaar bij Kuypers Kessel in Kessel ⚈ assistent-planner

Op het terrein van Kuypers Kessel liggen bergen zand, grind en steenslag. Alles komt uit eigen groeven. Kiepwagens rijden af en aan. Samen met drie collega’s is Deveny Egging verantwoordelijk voor de planning van het transport van de bouwgrondstoffen en voor het vervoer van schroot- en bulkgoederen en secundaire brandstoffen.

Sinds drieënhalf jaar werkt Deveny op de afdeling planning. In die tijd is ze opgeklommen van administratieve kracht naar assistent-planner. Als planner ben je een belangrijke schakel tussen klant, chauffeur en baas, vertelt Deveny. “Van alle kanten komt werk op je af. Bestellingen van klanten, mailtjes, telefoontjes, een chauffeur met pech. Daarnaast zijn er altijd administratieve werkzaamheden.

Het is een uitdaging om te zorgen dat de planning klopt. En elk moment kan er iets tussenkomen, waardoor alles in het honderd loopt. Sommige transporten kennen geen uitstel. Dan is het puzzelen en schuiven om het voor elkaar te krijgen. Voor dit beroep moet je geen negen tot vijf-mentaliteit hebben. Ik ga pas naar huis als het werk klaar is.” 

Schoonheidsspecialiste

Deveny komt bij Kuypers Kessel binnen als uitzendkracht voor ondersteuning van de administratie. Veel administratieve ervaring heeft ze niet met haar opleiding tot schoonheidsspecialiste. “Ik werkte hiervoor bij MS-mode als verkoopster. Mijn vader had een bouwbedrijf en ik hielp met het maken van offertes en facturen.”

Ze heeft het administratieve werk al snel in de vingers. “Vijf jaar geleden werkten we nog met papieren facturen en vrachtbrieven. Zat ik samen met een collega vrachtbrieven te sorteren en handmatig te verwerken”. De omschakeling van papier naar digitaal is voor Deveny geen probleem. “Als je jong bent, leer je snel. Ik was heel enthousiast en vond alles leuk.” 

Screenshots

Dat Deveny leergierig is en geen moeite heeft met het nieuwe digitale systeem, valt ook de directeur Transport & Logistiek en de afdeling planning op. “Tijdens mijn functioneringsgesprek kreeg ik de vraag of ik naar de planning wilde om de mannen administratief te ondersteunen. Ik zag het als een uitdaging.”

De eerste paar maanden op de planning heeft Deveny het zwaar. “Er wordt altijd gezegd dat het lastig is om een planning te maken als je geen chauffeur bent geweest. Ik weet niet of dat klopt, maar ik wilde het tegendeel bewijzen. Ik noteerde alles als mijn collega’s mij iets uitlegden. En ik maakte overal screenshots van. Als ik ’s avonds thuiskwam, vroeg ik me af hoe ik dit vol kon houden. Het werk is heel hectisch en je moet kunnen multitasken.”

Steenslag en schroot

Het werkgebied van Kuypers Kessel is de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Dagelijks gaan er 43 wagens de weg op met grind, zand, steenslag, schroot en bulkgoederen. Als Deveny net op de afdeling planning werkt, gaat ze een paar keer mee met chauffeurs. Ze wil zien wat voor werk ze doen en hoe de groeves, laad- en loslocaties eruitzien. Hierdoor kan ze zich beter inleven hoe het werkt. “Door het meerijden begon het wel te kriebelen. Ik heb geen groot rijbewijs, maar soms lijkt me dat wel handig. Dan zou ik in drukke periodes bij kunnen springen. Want het transport is allang geen mannenwereld meer!”

Uitleg in boordcomputer

Deveny weet welke klanten dagelijks bellen om door te geven hoeveel zand of grind ze nodig hebben. Ook leert ze dat er bij het transport voor schrootwerk meer komt kijken. “Wij maken in ons systeem de CMR’s, begeleidingsbrieven en overige documenten die nodig zijn op laad- en losplaatsen. Voor de chauffeurs proberen wij het werk zo overzichtelijk mogelijk te houden. Dit doen we door een korte uitleg te geven die vervolgens in hun boordcomputer komt te staan.

Voor het transport van bulkgoederen en secundaire brandstoffen hebben de chauffeurs veel vergunningen nodig. Regelmatig worden die vergunningen vernieuwd. Ik houd dat allemaal bij in ons systeem.” Contact met de chauffeurs is een belangrijk onderdeel van Deveny’s werk. “De chauffeurs weten dat ik met ze meedenk. Andersom denken ze ook mee met mij. Communicatie tussen planning en chauffeur is belangrijk.” 


“Vraagt een klant naar de planner?

Dan zeg ik: Daar spreek je mee.”

Rianne de Haan ⚈ is 28 jaar ⚈ woont in Oldeberkoop ⚈ planner bij AB Texel Feed Transport

Op de afdeling planning veevoer bij AB Texel Feed Transport is Rianne de Haan bezig om het transport van rundveevoer en kunstmest in te plannen. “Plannen is puzzelen en zorgen dat iedereen tevreden is: chauffeur, klant en AB Texel Feed Transport. Ik moet snel kunnen schakelen en overzicht houden. Dat maakt dit werk leuk en afwisselend.”

Rianne heeft twee paarden die bij een boer staan. De agrarische sector ligt haar. “Met veevoer heb ik meer affiniteit dan bijvoorbeeld met meel.” Vanachter haar computerscherm stuurt Rianne samen met haar collega’s 28 auto’s aan die voor verschillende klanten rijden en 26 dedicated auto’s, die exclusief voor één klant rijden.

Op de tank

Zes maanden werkt Rianne nu op de afdeling veevoer. In totaal werken er negen planners op deze afdeling. Om het vak te leren kijkt ze de eerste tijd mee met haar collega’s. Al gauw werkt ze zelfstandig: “Dan leer ik sneller.” Omdat ze een perfectionist is en geen fout wil maken, schrijft ze alles op en vinkt ze taken af. Een ervaren planner vindt ze zichzelf nog niet. “Ik heb een jaar de tijd om het vak te leren. Het werk komt via veel verschillende kanalen binnen: mail, apps, teams, telefoon en via mijn collega’s op de afdeling. Ik krijg het nu een beetje in de vingers.”

Ook rijdt ze af toe mee met chauffeurs. “Gisteren nog. Ik reed veertien uur mee en heb ook op de tank gestaan. Ik moet er niet aan denken om dat elke dag te doen. Voor de chauffeurs is dat gewoon onderdeel van hun werk.” Rianne vindt het belangrijk om te weten wat haar rijdende collega’s onderweg meemaken. “Meer inzicht in het werk is goed voor het onderlinge contact tussen planner en chauffeur. Ik zie ze niet als onze chauffeurs, maar als onze collega’s. Zonder deze collega’s kunnen wij ons werk niet doen.”

Liefde voor transport

Voordat Rianne als planner bij AB Texel Feed Transport aan het werk gaat, heeft ze verschillende banen gehad. Haar eerste baan is ­stalmedewerker. Daarna werkt ze drie jaar voor een klein transportbedrijf als ondersteuning van de planning. “Daar is mijn liefde voor het transport ontstaan.” Na het transportbedrijf werkt ze vijf jaar op de klantenafdeling en marketing van een ruitersportzaak. Op zoek naar een nieuwe uitdaging begint ze op de afdeling klantenservice van het UWV. “Het was emotioneel belastend werk. Ik heb heel veel ellendige verhalen gehoord.

Na een half jaar ben ik daarom gestopt.” Rianne wil terug naar de transport- en chauffeurswereld. “Het contact met chauffeurs vond ik leuk. De afwisseling en de hectiek bij een transportbedrijf, daar hou ik van.” Twee ooms van Rianne werken voor AB Texel Feed Transport. Zo komt Rianne binnen op de afdeling planning. “Door mijn werk op de klantenservice ben ik gewend om duidelijk te communiceren, snel te schakelen en flexibel te zijn. Dat zijn eigenschappen die op de planning goed van pas komen.”

Stoom afblazen

Bij AB Texel Feed Transport is Rianne de enige vrouw op de afdeling planning veevoer. “Collega’s moesten aan me wennen. Ik hou van een praatje maken met chauffeurs en klanten. Als een chauffeur een rotdag heeft gehad, kan hij bij mij stoom afblazen. Dat is belangrijk, want de volgende dag gaat hij weer voor ons op pad. En dan moet de lucht geklaard zijn.

Af en toe krijg ik een appje van een chauffeur waarin hij mij bedankt voor een leuke rit.” Ze krijgt weleens een telefoontje van een klant die naar een planner vraagt. “Ik zeg dan: daar spreek je mee. Soms herhalen ze zelfs hun vraag of ze een planner kunnen spreken. Ik sta daarboven. We leven in 2023 en niet meer in het jaar 1850, toen vrouwen thuiszaten.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *