Planners deel 3: Kijken naar het complete plaatje

ALDOOR PROBLEMEN OPLOSSEN

 

Praat met planners en je hoort verhalen over elke dag proberen onvoorziene problemen op te lossen. Want je kunt denken dat je alles ‘op de rit’ hebt, maar dan is er toch weer een onverwachte wending en moet je improviseren. En daarbij speelt ook het spanningsveld met klanten en chauffeurs een rol.

Edwin, Iris en Joery over de leuke en lastige kanten van hun werk.

 

Edwin … plannen is puzzelen

Iris … zorgen dat alles klopt

Joery … kijken naar het complete plaatje


Joery Boonstra – 34 jaar – woont in Genemuiden – werkt sinds zijn mavo-opleiding bij Verhoek Europe in Genemuiden – reed 7 jaar op Engeland – is sinds 2009 planner

 

Elk probleem valt op te lossen, weet hij na elf jaar in het plannersvak. En meestal lukt het hem wel om alle partijen tevreden te stellen: het bedrijf, de chauffeur en de klant. Hij probeert te kijken naar het ‘complete plaatje’ en of wat iedereen wil ook haalbaar is.

 

Elf vestigingen

In Genemuiden wordt 80 procent van de Nederlandse tapijten gemaakt. “Rollen, coupons of karpetten”, noemt Joery ze. Verhoek Europe heeft 450 vrachtwagens op de weg die tapijten, industriële deuren, zonneschermen en andere lengtegoederen vervoeren. De laatste tijd zijn er ook meer leveringen aan particulieren. Dat is een extra uitdaging voor zowel de planner als de chauffeur. De meest opvallende vervoermiddelen op het grote bedrijfsterrein zijn de landbouwtrekkers. Die zetten lege aanhangers bij de verschillende tapijtfabrieken in Genemuiden neer en halen ze later vol weer op. Dan gaan de tapijten op grote trailers naar de vestigingen van Verhoek. Eentje in Nederland, twee in België, eentje in Engeland en zeven in Duitsland. Vanuit die vestigingen worden ze met bakwagens gedistribueerd.

 

Karpetten en matten

Joery is geboren en getogen in Genemuiden. “Als veertienjarige ga je bij ons als vakantiewerk ‘de fabriek’ in. Bij mij was dat Verhoek. Ik ging met het kleine spul aan de gang: de karpetten en de matten. Ik zag die vrachtwagens voorbijkomen en dacht: dat wil ik ook wel. Na de mavo ben ik fulltime bij Verhoek aan het werk gegaan op de heftruck. Op eigen kosten heb ik mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald. Als negentienjarige ging ik met de bakwagen op stap. Daarna heb ik zeven jaar op Engeland gereden. Toen vroegen ze of ik op kantoor wilde gaan werken. Ik had verkering, dacht na over de toekomst: een huis kopen en kinderen krijgen. Dus ging ik als planner aan het werk. Die andere dingen zijn ook gelukt. Ik ben getrouwd en heb drie kinderen, twee jongens en een meisje.”

 

In elkaar verplaatsen

Joery denkt dat het een voordeel kan zijn als een planner ook zelf heeft gereden: “Dan kun je je goed verplaatsen in waar de chauffeur mee te maken krijgt. En dat geldt ook andersom. Toen ik zelf reed, stond ik weleens uren te wachten bij een klant en dan dacht ik: Ik kan net zo goed weggaan. Nu ik bij de planning zit, weet ik dat het niet handig is. Want dan betaalt de klant niet. Aan de andere kant: als een chauffeur zegt dat hij geen parkeerplek kan vinden, weet ik dat je niet kunt zeggen: ‘Er is altijd wel een plaatsje’. In Duitsland staat het vaak gewoon bomvol. Dan is het echt ‘nee’ als de chauffeur ‘nee’ zegt.”

 

Morgen brengen

Het transport van tapijten en andere lengtegoederen is redelijk vooruit te plannen. Dat geldt een stuk minder voor particuliere leveringen. Joery: “Die moeten zo snel mogelijk na bestelling bij de mensen thuis worden afgeleverd. Op vrijdag weten we nog niet de helft van het werk dat we maandag moeten doen. Dat maakt het ook zo leuk. Het is iedere dag anders. En als je ’s avonds denkt alles goed geregeld te hebben voor de volgende dag, kan het zo maar zijn dat je de volgende ochtend weer voor nieuwe uitdagingen komt te staan.”

 

Seizoenswerk

Biezenmatten maken, dat was in de vorige eeuw hét werk in Genemuiden. Daar kwam de tapijtproductie uit voort. De tapijten zijn nu voor een deel kunstgrasvelden en PVC-vloeren. Dat is ook de specialisatie van Verhoek. Joery: “Zo is een deel van ons werk voorspelbaar in seizoenen. ’s Zomers ligt de voetbalcompetitie stil, dus dan worden nieuwe kunstgrasvelden gelegd. En als de scholen met vakantie zijn, worden nieuwe pvc-vloeren gelegd. Wij weten dat dit soort dingen er ieder jaar aan staan te komen.”

 

‘Praten’ met boordcomputer

Techniek speelt een grote rol bij planning. De computer ‘ziet’ en regelt van alles. “Maar het gaat echt niet zonder mensen”, zegt Joery. “Het systeem kan niet op alles inspelen. En wij merken hoe belangrijk persoonlijk contact is. Een chauffeur is vaak de hele week van huis. Alleen ‘praten’ met de boordcomputer zou wel wat weinig zijn. Telefonisch contact is persoonlijker. Dan kun je vragen stellen als: ‘Hoe gaat het met je’ of ‘Heb je een leuk weekend gehad’. Als je een goede band hebt met de mannen – en vrouwen – op de weg, heb je minder problemen en tevreden klanten en chauffeurs.”

 

Goed luisteren

Joery geeft een voorbeeld. “Als er onverwacht een weekendrit is, hebben we soms een probleem. In veel gevallen meldt zich een vrijwilliger. Maar als die er niet is, moet je toch iemand aanwijzen. Dat werkt beter als er over en weer begrip is.”

Bij Verhoek Europe proberen ze daaraan te weken door onder andere wekelijkse gesprekken. “Dan praten we met acht tot tien chauffeurs. Ze mogen alles zeggen en kritiek geven. Het levert soms materiaal op voor de planning. Wij leren ervan. Een chauffeur moet met plezier zijn werk uitvoeren. Dan is het een win-winsituatie voor iedereen.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.