Je totale chauffeurspensioen is opgebouwd uit deze potjes

Halverwege het gesprek komen de koffiebekertjes goed van pas. Zij blijken een handig hulpmiddel om uit te leggen hoe het met je pensioen zit. Want wie wat langer in het beroepsgoederenvervoer werkt, heeft meer dan één pensioenpot.
Drie chauffeurs van Kuehne + Nagel praten in vestiging Veghel met twee pensioenconsulenten over pensioenpotjes en plannen.

Van links naar rechts: Hans: “Pensioen? Da’s nog ver weg. Ik heb toevallig een paar weken geleden uitgezocht hoe lang ik nog moet: tien jaar en drie maanden.” Jan: “Ik heb het goed naar mijn zin. Zoals ik me nu voel, werk ik nog wel acht jaar door.” Huub: “Daar ben ik helemaal niet mee bezig. Het enige wat ik ervan meekrijg, is als er een collega met pensioen gaat, zoals vandaag.”

Hans van Zutphen (57) uit Heeswijk, Jan Kamphorst (59) uit Eerde en Huub Hurkx (42) uit Sint-Oedenrode zijn doorsnee-mannen. Dus over pensioen hebben ze het zelden. Toch: vragen en meningen hebben ze wel, blijkt tijdens een gesprek met consulenten Richard Dudink (51) en Michael Bührs (48) van Pensioenfonds Vervoer.

Winst en verlies

Zo wil Jan weleens weten wat er gebeurt met het geld van mensen die hun pensioen niet halen. “Want die hebben wel al die tijd premie betaald en kunnen er niet van profiteren.”
Dat is waar, antwoordt Michael. “Als je op je zevenenzestigste overlijdt en je bent net een maand met pensioen, zie je weinig terug van wat je hebt ingelegd. Heb je een partner, dan krijgt die wel nabestaandenpensioen. Maar ben je alleen, dan zou je kunnen zeggen dat het fonds in zo’n geval ‘winst’ behaald. Daar staat tegenover dat bij iemand die op zijn veertigste overlijdt het pensioenfonds de achterblijvende partner levenslang nabestaandenpensioen betaalt. En dan gaat het om zeventig procent van het pensioen dat de overledene zou hebben opgebouwd als hij tot zijn zevenenzestigste had doorgewerkt. Dus als iemand jong sterft, legt het fonds daar veel op toe.”
Die risico’s worden met elkaar gedeeld, stelt Michael. “En het pensioenfonds is een stichting, we maken geen winst. Op het moment dat we zien dat er meer geld overblijft, komt het ten goede aan jullie pensioen.”

In de map

Wat Hans, Jan en Huub doen met het papieren pensioenoverzicht dat het pensioenfonds jaarlijks toestuurt? “Dat gaat in de map”, zegt Hans. Maar hij haalt het wel eerst uit de envelop. En de mannen bekijken dat overzicht, al is het hen nooit opgevallen dat er ook een bedrag voor ‘voorwaardelijk pensioen’ op staat. Ze weten ook niet wat dat is.
Michael legt uit: “Vroeger had je de VUT. Die regeling is in 2002 overgegaan in een prepensioenregeling. En die is in 2006 weer gestopt voor mensen die geboren zijn na 1950. Maar wie langer in de sector werkt, heeft dus een hele tijd betaald voor de VUT-regeling en voor prepensioen. Voor die groep is er vanaf 2006 een extra potje, het voorwaardelijk pensioen. Het bedrag is bekend en staat op je pensioenoverzicht. Je krijgt het als je – vervroegd – met pensioen gaat en nog steeds in de sector werkt.”

Trouw blijven

Want dat is één van de voorwaarden van het voorwaardelijk pensioen: om er recht op te houden, moet je het beroepsgoederenvervoer trouw blijven. Al heeft Michael goed nieuws voor de mannen. “Eind 2020 wordt het bedrag aan voorwaardelijk pensioen aan je toegekend en komt het gewoon in je eigen pensioenpot. Dan kun je het niet meer kwijtraken.” Richard vult aan: “Het stomste wat jullie eigenlijk kunnen doen is in december 2020 een baan buiten het beroepsgoederenvervoer nemen. Dan raak je het voorwaardelijk pensioen alsnog kwijt. En het kan best om behoorlijke bedragen gaan. Hoe ouder je bent, hoe hoger het bedrag. Voor een oudere chauffeur kan het zomaar vierduizend euro per jaar zijn.”

Verschillende potjes

Nu waren de drie chauffeurs toch al niet van plan een andere baan te zoeken. En dat potje voorwaardelijk pensioen schept natuurlijk mogelijkheden. Op dit moment in het gesprek komen de koffiebekertjes van pas. Want het is best onoverzichtelijk, erkent Michael. “Je kunt wel vier spaarpotjes hebben die allemaal op een ander moment ingaan. Er is het potje prepensioen. Er is een potje met wat je gespaard hebt in de tijd dat de pensioenleeftijd nog 65 was. Er is een potje met wat je spaart sinds de pensioenleeftijd naar 67 – en ouder – is gegaan. En er is mogelijk dus het potje voorwaardelijk pensioen.”

Richtleeftijden

Richard zet er nog een vijfde bekertje bij: de AOW die je van de overheid gaat krijgen. Want die vormt een belangrijk deel van je inkomen na je 67ste “Je kunt met die potjes schuiven”, laat hij zien. “Dat is het mooie van pensioen. De AOW heeft een vaste ingangsleeftijd. Bij pensioen van het pensioenfonds gaat het om richtleeftijden. Je kiest zelf wanneer je de potjes laat ingaan. Je kunt bijvoorbeeld twee jaar voor je AOW al pensioen laten uitbetalen. Dan is de uitkering per maand natuurlijk lager dan wanneer je alles tegelijk met je AOW laat ingaan. Die keuze is aan jou.”

Voor jezelf

Jan kijkt kritisch naar de koffiebekertjes. “Die potjes zijn wel allemaal leeg”, lacht hij. Dat brengt hem op de vraag of zij zeker kunnen zijn dat zij straks hun spaargeld krijgen. Richard stelt de mannen gerust: “Als wij het pensioenfonds vandaag zouden opheffen, dan zit er nu in al deze potjes drie procent ‘te veel’. Dat is een eis van de overheid: de buffer die we moeten aanhouden zodat we aan al onze toekomstige verplichtingen kunnen voldoen.”
Maar stel dat er over tien jaar nog maar veertigduizend chauffeurs zijn, krijgen Hans, Jan en Huub dan hun pensioengeld? Michael: “Het mooie is: je bouwt je eigen pensioen op. Het maakt dus niet uit of er veel chauffeurs zijn of weinig. Als er minder chauffeurs zouden zijn, komt er minder geld binnen, maar hoeven we ook minder uit te keren. Er zijn natuurlijk ook de algemene kosten die je als fonds hebt. Hoe groter je bent, hoe lager die kosten per deelnemer zijn. Dus wat dat betreft is het fijn als je veel deelnemers bij het pensioenfonds hebt.”

Bijdrage werkgever

Weten de mannen dat ook hun werkgever bijdraagt aan het pensioen? En wel twee derde van de totale premie? Zeker. Dat kunnen ze zien op mijnkn.nl, hun persoonlijke personeelsapp. Jan laat het op zijn mobieltje zien. Consulent Michael is aangenaam verrast: “Dat is heel netjes, heel transparant.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.