Pensioen: Over zekerheid, richtleeftijd en de middelloonregeling

Aan tafel twee jonge gasten en twee mannen die al een lange loopbaan achter de rug hebben. Je zou denken dat die heel verschillend tegen pensioen aankijken. Toch is er een grote overeenkomst, blijkt tijdens een gesprek bij Mainfreight in ’s-Heerenberg. Alle vier vinden ze werken tot 67 geen optie. Kan dat geregeld worden?

 

TON bezoekt met deskundigen van Pensioenfonds Vervoer bedrijven om te praten over pensioenzaken. Deze keer is pensioenconsulent Ben Kerkhof bij Mainfreight in ’s-Heerenberg.

Chauffeur Frank Tempels (62) kreeg een jaar of vijf geleden een hartaanval. “Dan ga je wel denken over hoe het verder moet – en dus ook over je pensioen.”
Daar is zijn collega Bas Hermsen (29) nog helemaal niet mee bezig. “Je hoort dat de AOW-leeftijd steeds hoger wordt. Dus misschien moet ik gewoon mijn hele leven blijven werken.”
Voor teamleider Kai Jansen (26) is de almaar opschuivende AOW-leeftijd juist de reden om na te denken over pensioen. “Hoe lang moet ik eigenlijk? Dat is steeds onzekerder. Ze kunnen in Den Haag zo maar beslissen dat ik tot mijn 70ste of 72ste moet pokkelen. Terwijl ze het voor zichzelf allemaal goed geregeld hebben.”
Teamleider Ramon de Bakker (54) loopt al een tijdje mee, maar denkt niet elke dag ‘hoe lang nog?’. “Waarom niet? Omdat hoe ouder je wordt, hoe meer mensen om je heen wegvallen. Dat zet je met beide benen op de grond. Dan denk je weleens: 67? Dat ga ik niet eens redden.”

Frank Tempels
1 april 1955 – chauffeur/planner – woont in Dinxperlo – 32 jaar bij Mainfreight (vroeger Wim Bosman) – daarvoor kruidenier

Eerder stoppen

Frank moet ‘theoretisch’ tot zijn 67ste en 3 maanden werken. Dan krijgt hij zijn eerste AOW-uitkering van de overheid. Maar hij wil eigenlijk met 65 stoppen. Dan is het mooi geweest. “Ik heb het voordeel dat mijn vrouw een stukje ouder is dan ik. Zij is van 1953 en krijgt dus eerder AOW. Dat zouden we kunnen gebruiken om de periode tussen mijn 65ste en het moment dat ik AOW krijg te overbruggen.”
Dat helpt zeker, bevestigt pensioenconsulent Ben Kerkhof (57). Je kiest zelf wanneer je je pensioen laat ingaan. Hij somt nog enkele mogelijkheden op om eerder te stoppen. Want zoals veel oudere werknemers die lang in de sector actief zijn, heeft Frank voldoende pensioen om eerder te kunnen stoppen.

Kai Jansen
3 mei 1991 – teamleider – woont in ’s-Heerenberg – 10 jaar bij Mainfreight (waarvan acht jaar als uitzendkracht)

Extra geld

De jonge gasten aan tafel hebben nog niet zoveel opgebouwd. Frank heeft een tip voor Bas en Kai: maak je eigen potje. Zet wat extra geld opzij, zodat je later ook met 65 kunt stoppen.
Kai vindt dat eigenlijk “van de zotte. Ik betaal premie, mijn werkgever betaalt premie en dan zou ik zelf nog een potje moeten maken? Je hebt maar één salaris.”
Bas: “Ik zet elke maand honderd euro op een rekening waar ik altijd bij kan. Voor onverwachte uitgaven.”
“Je zou ook een deel van die honderd euro kunnen vastzetten”, tipt Ben. “Als je er dan niet aankomt, kun je het later gebruiken om eerder te stoppen.” Op de vraag of je niet gewoon maandelijks een extra bedrag aan het pensioenfonds kunt afdragen, is zijn antwoord negatief. “Die mogelijkheid zit niet in de regeling.”

Middelloonregeling

Kai’s opmerking, dat wat je afdraagt aan pensioenpremie eigenlijk genoeg zou moeten zijn, brengt het gesprek op hoeveel je mag verwachten als je stopt met werken. Ben legt uit dat je aan AOW en pensioen van Pensioenfonds Vervoer altijd minder zult hebben dan wat je beurde vlak voordat je stopt. “Als je je hele loopbaan in het vervoer werkt, kom je op een pensioen inclusief AOW van ongeveer 70 procent van je gemiddelde salaris. Maar die 70 procent is geen hard gegeven. Je kunt het beste zelf een vinger aan de pols houden en kijken hoe hoog je verwachte pensioen is en of dit verandert in de loop der tijd.”
Frank wil weten of bij die pensioenopbouw ook de overuren meetellen. “Zeker”, zegt Ben, “maximaal in totaal 364 uur per jaar.” En met een blik op de ploegendienstwerkers Ramon en Kai voegt hij daaraan toe: “Ook de onregelmatigheidstoeslag en de ploegentoeslag tellen mee. En ook daar zit een maximum aan.”

Ramon de Bakker
6 maart 1963 – teamleider – woont in Doetinchem – 28 jaar bij Mainfreight

Richtleeftijd

Vervolgens legt de pensioenconsulent nog een ‘pensioenterm’ op tafel: de richtleeftijd. Hij vertelt dat Pensioenfonds Vervoer per 1 januari 2018 de richtleeftijd verhoogt naar 68. Ben: “Werk je tot je 68e, dan bouw je vanaf 1 januari ook tot je 68e pensioen op. De richtleeftijd staat los van je AOW-leeftijd. Ga je door na je 68ste, dan bouw je dus geen pensioen meer op.”
Dat is mooi, zegt Ramon, maar: “67 of 68, dat gaan wij in ons werk niet redden. Ik zie veel gebeuren dat mensen na hun pensioen binnen twee jaar ‘foetsie’ zijn, dat ze overlijden. Hoe langer ze moeten doorwerken, hoe eerder ze tegen de grens aanzitten.”
Ben: “Belangrijk om te weten, is dat het verhogen van de richtleeftijd niet betekent dat je straks ook door moet werken tot je 68e. Je kiest bij Pensioenfonds Vervoer zelf wanneer je je pensioen laat ingaan. Dat mag dus ook eerder zijn, bijvoorbeeld op je 65e of als je AOW krijgt.”
Kai: “Je hoort ook dat de gemiddelde leeftijd niet meer stijgt. Dan moeten ze straks dus ook de AOW-leeftijd weer naar beneden bijstellen. Ik wil maar zeggen: het blijft allemaal onzeker.”

Netjes betalen

Tot slot wil Frank nog weten: “Hoe kun je zien of je baas wel netjes afdraagt aan het pensioenfonds?”
Ben: “Op zich hoef je je geen zorgen te maken of je baas de rekening betaalt. Als je bij ons bekend bent, dan bouw je pensioen op. Wij controleren of je werkgever de premie betaalt en voeren regelmatig looncontroles uit bij werkgevers. Wat voor jou wel van belang is, is of bij ons de juiste gegevens bekend zijn. We berekenen namelijk de aangroei van jouw pensioen op basis van de gegevens die je baas aan ons doorgeeft. Het is dus belangrijk dat die gegevens juist zijn. Als je twijfelt of je aangroei klopt, kun je bij Pensioenfonds Vervoer navragen wat er voor jou is opgegeven. Uiteraard kun je dit ook zien op je jaarlijks Uniforme Pensioen Overzicht (UPO).”

Bas Hermsen
8 januari 1988 – chauffeur – woont in Ulft – 1 jaar bij Mainfreight – werkte hiervoor 9 jaar als chauffeur bij Simon Loos

 


Pensioenspreekuur

Voor mensen als Frank en Ramon is het interessant om te laten uitrekenen wanneer ze kunnen stoppen met werken, benadrukt pensioenconsulent Ben Kerkhof. Pensioenfonds Vervoer houdt spreekuren op zes locaties in het land. Ben: “Dan hebben we een uur de tijd voor je. We nemen al je pensioenzaken door, zetten je wensen en mogelijkheden in een berekening. Na dat uur weet je waar je aan toe bent. Heel vaak blijkt dat je eerder kunt stoppen dan je zelf dacht.”

Je kunt voor het pensioenspreekuur terecht in de volgende plaatsen: Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Deventer, Utrecht en Weert.
Ze vinden plaats op maandag en vrijdag.
Een afspraak maak je door een formulier in te vullen op pfvervoer.nl/contact/pensioenconsulenten

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.