Zo snel mogelijk de weg op

Famke wil chauffeur worden en volgt bbl-opleiding

Famke Vervoorn (17) weet het zeker: zij wordt vrachtwagen­chauffeur. Leergierig en enthousiast doorloopt ze de opleiding Chauffeur wegvervoer. Haar mentor en docent Hans Dierx (63) was ooit chauffeur en had, net als zijn leerlingen nu, een ‘gruwelijke hekel’ aan school. “Hoe sneller ze dit traject doorlopen, hoe eerder ze de weg op kunnen.”

Famke is het enige meisje in haar klas en kan goed met haar klasgenoten opschieten. “Jongens zeuren niet zoveel als meiden. Mijn klasgenoten houden net als ik van vrachtwagens, dus daar hebben we het altijd over.” Famke was nooit heel meisjesachtig. “Ik speelde met mijn broers buiten, was altijd dingen aan het bouwen of slopen. Eigenlijk wist ik nooit wat ik later wilde worden. Thuis hebben we een bloemenkwekerij en de vrachtwagens die daar komen laden en lossen, vond ik altijd al interessant. Toen ik een vervolg­­opleiding moest kiezen, sprak de chauffeursopleiding op deze school me erg aan. Inmiddels kan ik niet wachten om de weg op te gaan!”

‘Nooit meer weggegaan’

Mentor en docent Hans viel ook voor het chauffeursvak. Zelf haalde hij zijn groot rijbewijs in het leger. “Daarna ging ik een ­administratieve opleiding doen en werd ik boekhouder. Ik vond het verschrikkelijk, de hele dag achter de computer!” Hans schoolt zich om tot heftruck­instructeur en komt via die functie twintig jaar geleden in contact met het Koning Willem I College.
“Bij de chauffeursopleiding was gebrek aan lesmateriaal. Ik schreef 12 lesbrieven. Toen die klaar waren, kwam de vraag of ik de lessen zelf kon geven. Ik ging de lerarenopleiding doen en ben nooit meer weggegaan.”

Famke Vervoorn – 17 jaar – woont in Brakel – doet de bbl-opleiding Chauffeur wegvervoer aan het Koning Willem I College in Den Bosch

Moeder van de groep

Bbl’ers zijn doeners, vertelt Hans. “Ze werken vier dagen per week en gaan één dag per week naar school. Het is voor mij de uitdaging om te zorgen dat ze zo soepel en snel mogelijk de eindstreep halen.” Famke wordt in haar klas gezien als de moeder van de groep. “Jongens zijn minder van het leren”, vertelt ze. “Ik probeer ze te stimuleren. Dan zeg ik: ‘doe die opdrachten nu maar, dan ben je sneller klaar met de opleiding’.” Hans ziet dat de jongens luisteren naar haar advies. “Famke heeft een enorm positieve invloed op de groep.”

Oplegger aankoppelen

De opleiding duurt anderhalf jaar. Bij haar leerbedrijf leert Famke hoe het eraan toegaat in de distributie en logistiek. “Zo leer ik bijvoorbeeld hoe ik orders moet klaarmaken. Ik laat op mijn werk zien dat ik écht interesse heb in het transport. Daardoor mag ik steeds meer doen. Helpen met laden en lossen bijvoorbeeld of onder begeleiding een oplegger aankoppelen.” Die proactieve houding is volgens Hans tekenend voor Famke. “Ze wil echt vooruit. Sommigen moet je duwen, maar Famke moeten we eerder afremmen.”

Theorie

Famke slaagde onlangs voor de eerste van de drie theoriemodules. “Hans vertelt duidelijk wat je kunt verwachten op een examen. Ik vind het niet makkelijk om zelfstandig te leren, maar Hans kan goed uitleggen. Dat ik die eerste module in één keer haalde, geeft wel een boost.” De lessen op de vrachtwagen worden door STL geregeld, met de erkende rijscholen waar STL mee samenwerkt.

Doorzetters

Van alle bbl 2-opleidingen vindt Hans de chauffeursopleiding het zwaarst. “De theorie gaat diep. Bbl’ers zijn echte praktijkmensen: ze leren niet makkelijk, maar ze doen het wél. Het zijn doorzetters.” Die eigenschap komt goed van pas in het werk straks, weet Hans. “Als chauffeur krijg je te maken met strakke planningen, files, tijdsdruk … je moet representatief zijn en goed kunnen communiceren. Het is mij een raadsel waarom veel mensen negatief over het truckersvak denken. Er is te weinig respect en waardering voor dit mooie vak.”

Vroeg opstaan

Bij haar leerbedrijf mag Famke op zaterdag al mee met chauffeurs, wat ze fantastisch vindt. Zelfs het vroege opstaan en soms zware werk is voor haar geen struikelblok. “Toen ik vroeger in een kas werkte, moest ik in hete zomers ook heel vroeg beginnen. En het gaat niet om kracht in dit werk. Je kunt wel heel hard sjorren aan het zeil van een trailer, maar als je snapt hoe het moet, is het helemaal niet zwaar. Je moet vooral logisch kunnen nadenken!”

Docent Hans: “Sommigen moet je duwen, maar Famke moeten we eerder afremmen”


 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *