Van ritjes door de woestijn naar het asfalt van Europa 

 

Ameer Alhamdan – 24 jaar 🛞 woont in Stadskanaal 🛞 werkt als chauffeur bij WTG Logistics uit Emmen 🛞 getrouwd 🛞 2 kinderen

Hij deed er een halfjaar over om van Syrië naar Nederland te komen. Voor het grootste deel te voet. Daarbij overwon hij allerlei gevaarlijke situaties, zoals bedreiging met een wapen. Het besturen van een vrachtwagen lijkt daarbij vergeleken peanuts. Sinds een maand rijdt Ameer Alhamdan (24) voor WTG Logistics uit Emmen groente, fruit en aardappelen naar het buitenland.

Ameer vlucht in 2018 vanwege de oorlog vanuit Damascus in zijn eentje naar Turkije. Hij leeft op dadels en yoghurt. Via Griekenland, Servië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland belandt hij uiteindelijk in Nederland. Als hij in 2020 in Nederland arriveert, heeft hij zijn vrouw al jaren niet gezien. Al tijdens zijn inburgeringscursus begint Ameer met de theorie voor het C-rijbewijs. In Syrië ging hij als bijrijder al vaak mee met zijn vader op de vrachtwagen. De Nederlandse taal leert hij op eigen houtje. Inmiddels is Ameer statushouder: hij heeft een verblijfsvergunning.

Kansen bieden

STL benaderde De Jager Groep in Emmen met de vraag of ze een statushouder de kans wilden geven het chauffeursvak te leren. Directielid Henk van der Woude: “En ook of we hem een contract wilden geven als hij zijn Nederlandse chauffeurspapieren heeft gehaald. We waren geïnteresseerd en vroegen Ameer op gesprek. Zo konden we inschatten of hij het vak in zich heeft. Al snel bleek dat hij de drive en de wil heeft om écht chauffeur te worden. Hij kon wel rijden, maar zijn diploma was niet geldig voor Nederland en Europa.”

Goede loodspakker

De Jager Groep bestaat uit twee onderdelen. Jager Holland is groothandel/exportbedrijf en distributiecentrum voor verse groente, fruit en aardappelen. Transportbedrijf WTG Logistics vervoert deze producten en rijdt voor derden. Henk van der Woude vertelt: “We namen Ameer eerst in dienst in onze loods. Daar vindt op- en overslag plaats en stellen we orders met groenten en fruit voor de klanten samen. Ameer bleek een goede pakker te zijn. De loods is een mooie leerschool. Je ziet daar hoe de aan- en afvoer verloopt en leert de mixpallets samenstellen. Dat is handig als je later als chauffeur moet toezien of de pallets stevig genoeg zijn.”

Razendknap

Ameer werkt een halfjaar in de loods en haalt ondertussen in één keer de theorie van het chauffeursexamen. Henk: “Dat is razendknap als je bedenkt dat dat in het Nederlands is en hij zelf alles moest vertalen naar het Arabisch.” Sinds maart 2023 heeft Ameer zijn CE-rijbewijs en rijdt hij op het buitenland. Hij heeft een voorkeur voor de buitenlandse ritten, omdat hij dan van tevoren weet wat hem te wachten staat. Bij de binnenlandse ritten moeten de chauffeurs afwachten wat de planning voor ze in petto heeft.

Goede chauffeurs zijn welkom

Landelijk is er een tekort aan chauffeurs, maar Henk vertelt dat de Jager Groep geen schreeuwend tekort aan mensen heeft. “We hebben een natuurlijk verloop en vinden snel nieuwe chauffeurs als mensen met pensioen gaan. Goede chauffeurs zijn natuurlijk altijd welkom.” En zo eentje blijkt Ameer te zijn. Henk: “Hij is nu een maand aan het rijden en het ligt hem wel. Hij is gedreven en doet het goed. Hij straalt werkplezier uit.” Ameer vindt vooral de zelfstandigheid en de vrijheid fijn. “Het is hier veilig en de mensen zijn heel vriendelijk. Ik ben nog geen vervelende mensen tegengekomen.”

 

Ramadan

Planner Edward Gringhuis is zeer te spreken over Ameer. “Papieren invullen is nog weleens lastig. Maar ik vind dat hij het goed doet. Hij heeft nog geen schades gereden. Net als elke chauffeur moet Ameer het vak goed leren door uren te maken. Hij rijdt nu nog ritten met drie of vier losadressen. Dit breiden we binnenkort uit.”

Ameer is moslim en vast overdag tijdens de ramadan. Ameer: “Ik heb de planning gevraagd om in die maand zoveel mogelijk ’s nachts te rijden. Dat vond Edward goed. Ook kan ik dagelijks twee keer bidden onder werktijd. Ik zet de auto op een parkeerplaats, was me voor het bidden en doe de gordijnen dicht. Dat gaat prima.”

 

In de woestijn

Zolang er oorlog is in Syrië, kan Ameer niet terug. Als de situatie daar beter wordt, gaat hij graag weer naar zijn thuisland omdat hij de cultuur mist. Via WhatsApp heeft hij veel contact met zijn vader in Syrië en vraagt hij hem om raad. Ook over zijn werk. Bijvoorbeeld als hij een gek geluidje in de auto hoort. Zijn vader rijdt al dertig jaar op de vrachtwagen en moest zich vaak alleen zien te redden met eigen gereedschap. “Wat moest hij anders, als hij ergens in de woestijn stilstond?”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *