Vrienden van Amstel LIVE: Opbouw minstens zo indrukwekkend als de show

In beeld

Het 25-jarig bestaan van De Vrienden van Amstel LIVE is in januari groots gevierd. Twintig avonden lang zorgen dertig artiesten voor een spectaculaire show. De opbouw van de grote zaal van Rotterdam Ahoy neemt ruim twee weken in beslag. Meer dan 70 vrachtwagens rijden af en aan, ruim 500 mensen werken mee.

Het is duidelijk: zonder transport geen festival of show.


15 dagen voor de eerste show van De Vrienden van Amstel LIVE

De start

De eerste drie vrachtwagens van Dalton Transport uit Nieuwendijk staan voor de laaddeuren van de grote zaal van Rotterdam Ahoy. Zo’n dertig medewerkers van Frontline Rigging Consults bv staan al klaar om in razend tempo te helpen lossen. Ook de chauffeurs helpen mee.

Flightcases rollen uit het laadruim. De mannen staan in een treintje en duwen de kisten met motortakels, steels en bekabeling naar een hoek van de hal. Bij de andere truck is een heftruck bezig om grote kisten met bekabeling te lossen en naar het andere eind van de zaal te brengen.

Technisch productiemanagers markeren met behulp van een 3D-tekening plekken in de lege hal. Twee heftrucks rijden rond om al het materiaal op de juiste plekken in de hal neer te zetten.

Met hulp van een hoogwerker worden op de aangegeven plekken bekabeling en motortakels aan de dakspanten vastgemaakt.

De vrachtwagens zijn gelost. Simon, Kevin en Patrick maken vandaag nog drie ritten. In totaal brengen ze twaalf vrachtwagen­ladingen materiaal naar Rotterdam Ahoy. Op de plek waar de komende dagen vrachtwagens hun lading lossen, komt straks het hoofdpodium. Het geloste materiaal wordt direct uitgepakt en op de juiste plek neergezet.

In de nok van het dak worden motortakels, steels en bekabeling bevestigd. Hier worden later het decor, licht en speakers aan gehangen.


Drie van de mensen die vandaag aan het werk zijn:

Simon van Beek chauffeur 39 jaar woont in Sleewijk werkt anderhalf jaar bij Dalton Transport

De eerste vrachtwagen is leeg. Chauffeur Simon van Beek: “Ik ben hier met mijn collega’s Kevin en Patrick. Vandaag lossen we negen trailers met materiaal. De evenementen­branche is hard werken, maar het is leuk werk. Iedereen kent elkaar. Wij zijn altijd als eerste en laatste ter plekke bij een festival of show. Want rigging (het ophangen van geluid, licht, video en decor) is de basis van elk project. Zo pikken we vaak op de laatste avond een staartje van een show mee.”


Kevin Eelman chauffeur 27 jaar woont in Midwoud werkt anderhalve maand bij Dalton Transport

Uit de trailer van Kevin Eelman komen grote aluminium constructies, trussen genaamd. “Ik heb nu al een tour naar Duitsland en Italië meegemaakt. Ik hoop dat ik deze show ook kan zien.”


Patrick Verbaasschot chauffeur 37 jaar woont in Den Bosch werkt twee jaar bij Dalton Transport

Voor Patrick Verbaasschot is dit het eerste echte festivalseizoen. “Als ik begin bij Dalton, rijd ik charter: door corona zijn er geen festivals en shows. De sfeer is anders dan bij gewoon transport. De evenementenbranche is een kleine wereld. Er heerst saamhorigheid. Iedereen staat klaar om te helpen met lossen. In gewoon transport moet je soms twee uur wachten voor je kan lossen.”


12 dagen voor de eerste show

In de grote zaal hangen tientallen trussen en kabels op anderhalve meter in de lucht. Op de vloer zijn de mannen bezig om de aluminium constructies met elkaar te verbinden. Het geluid van hamers op metaal dreunt door de ruimte.

In de hal hangt de werktekening van de grote zaal. Er wordt van 8 uur ’s ochtends tot diep in de nacht doorgewerkt om alles op tijd af te hebben. Vrachtwagens met materiaal lossen op het vip-parkeerterrein of bij de publieksingang.

Het terrein van Rotterdam Ahoy is te klein om de 70 vrachtwagen­ladingen in korte tijd aan te kunnen. Daarbij rijden er ook vrachtwagens van een cateringbedrijf af en aan met keukenmateriaal en voedsel voor de crew en de artiesten. Daarom vindt het transport van alle materialen voor de opbouw van de grote zaal in anderhalve week tijd plaats.

Nu veel riggingmateriaal al in de zaal hangt, is het tijd voor de andere bedrijven om hun materiaal te leveren. In de grote zaal zijn nu ook decorbouwers, podiumbouwers en licht- en geluidsmensen aan het werk.

Voor het vervoer van het licht- en geluidmateriaal zijn twaalf trailers nodig. En de komende dagen worden er veertien trailers met podiummateriaal gelost.

Decorbouwer Stagebrothers laat de komende dagen 21 trailers met decormateriaal aanvoeren. De decorbouwer heeft zelf vier wagens rijden. De rest van het decormateriaal wordt door Anton Timmerman Transport gebracht.

Buiten op het vip-parkeerterrein rijdt een heftruck met afzethekken. Een andere heftruck is bezig om decorstukken uit te laden. De parkeerplaats wordt de komende tijd gebruikt als opslagruimte van materiaal.


Twee van de mensen die vandaag aan het werk zijn:

Sam Timmerman chauffeur 27 jaar woont in Amersfoort werkt bij Anton Timmerman Transport

Al 22 jaar rijdt Anton Timmerman Transport materiaal voor Stagebrothers. Chauffeur Sam Timmerman brengt de tweede lading decor­­­materiaal. “Ik pendel vandaag. We zitten op vier trailers per dag en brengen 22 vracht­­­ladingen. Ik koppel nu mijn trailer af en neem de lege van mijn broer weer mee.” Sam is drie jaar chauffeur. “Naast rijden voor evenementen doen we ook gewone transporten. Ik ga vragen of ik een kaartje kan krijgen voor De Vrienden van Amstel LIVE, want dit spektakel wil ik niet missen.”


Leandro Serol chauffeur 31 jaar woont in Halsteren werkt bij Boerman Transport uit Hardinxveld-Giessendam

Leandro Serol komt vandaag met zijn takelwagen een opslagcontainer afleveren. Hij geniet van zijn werk. “Ik ben nu drie jaar chauffeur. Hiervoor werkte ik op kantoor. Dit is de beste keus die ik gemaakt heb. Ik wil nooit meer tussen vier muren werken.” Vandaag en morgen brengt hij nog vijf tijdelijke huisvesting-units voor op het vip-parkeerterrein.

Bekend gezicht? Leandro stond ook in TON 92.


11 dagen voor de eerste show

 

De grote zaal is totaal veranderd. Grote decorstukken voor het hoofdpodium staan al opgesteld. Een monteur is bezig om een strip met ledlampjes in de grote gebogen zwarte achterwand van het decor vast te zetten.

In de zaal hangen drie kroonluchters die tijdens de show kunnen bewegen.

Er wordt de laatste hand gelegd aan het zwevende podium met daarop een drumstel. Dit podium maakt een looping van 360 graden tijdens de show, terwijl de muzikanten gewoon doorspelen.

Bij de publieksentree staat de hal vol met kisten gevuld met lampen en audio- en videoapparatuur. Voor de entree staan twee vrachtwagens. In de ruimte naast de entree staan bakken met kabels en verdeelblokken opgesteld.


2 dagen voor de première van De Vrienden van Amstel LIVE

De grote zaal van Rotterdam Ahoy is omgetoverd tot een sprookje van licht en geluid. Het dak met doeken, karakteristiek voor De Vrienden van Amstel LIVE, hangt hoog in de nok van de zaal.

Op het podium lopen Nick en Simon. Ze oefenen de opening van de show. Als de rode piano uit de lucht afdaalt, wordt de repetitie gepauzeerd.

 

De hal bij de laaddeuren, waar op de eerste dag de vrachtwagens hun lading losten, is onherkenbaar veranderd. Metershoge steigers staan voor het hoofdpodium met daaronder ruimtes voor geluidstechnici. In de steigermuur is een lift gebouwd voor het wisselen van de bands.

Aan de rechter- en linkerkant van de hal is een tweede verdieping gebouwd met kleedkamers voor de artiesten. Links is een op maat gemaakt café met bar. Twintig dagen lang is dit de ontmoetingsruimte van de artiesten en hun medewerkers.

Er zijn vijf podia. Achter in de zaal bij het vip-deck is het verhoogde podium van de huisband van De Vrienden van Amstel LIVE, daaronder een voor wisselende bands. Hoog in de lucht zweeft het podium waarop de band Chef’s Special de openingsact verzorgt.

Rotterdam Ahoy is er klaar voor. Binnen en buiten staat alles in het teken van De Vrienden van Amstel LIVE. De kleur rood overheerst. In januari 2023 zijn er 20 optredens van 28 artiesten en 300.000 bezoekers.


Fotografie door Marco Hofsté

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *