Veiligheid voorop: stress zorgt voor brokken

Fijn voornemen voor 2018: nog veiliger je werk doen. Want ook komend jaar zijn er de spreekwoordelijke hoekjes waarin het ongeluk zich schuilhoudt. Hans, Henk en Jessica vertellen over hun ervaringen met veilig werken.

Vandaag: Hans Oerlemans – 58 jaar – woont in Genderen – is 26 jaar chauffeur – sinds 2,5 jaar fulltime in dienst bij XPO Logistics in Tilburg

 “Ik heb nog nooit een ongeluk gehad of er eentje veroorzaakt. Risico’s neem ik nooit. Ik ben van mijzelf namelijk extreem risicomijdend, zowel privé als op mijn werk.” 

Te hard op de brommer

Vrijdagmiddag laat. De werkweek van chauffeur Hans Oerlemans zit erop. Vanaf vanochtend halfzeven is hij met zijn lading diepvriesproducten op weg geweest om filialen van Albert Heijn te bevoorraden. Zijn werkgebied is Amsterdam, Utrecht, Arnhem tot aan Zuid-België.  Per jaar rijdt hij zo’n 80- tot 100 duizend kilometer. In heel zijn leven heeft Hans maar één keer een bekeuring gehad. “Ik was 16 jaar en reed 10 kilometer te hard op mijn brommer”, lacht hij. Misschien heeft dat proces-verbaal zo’n indruk op hem gemaakt dat hij zich sindsdien keurig aan de regels houdt.

Geen gekke dingen

Hans heeft dus nooit met zijn vrachtauto of luxewagen een bekeuring gekregen. “Te hard rijden doe ik sowieso niet, want ik heb geen zin om de staatskas te spekken. Ik haal ook geen gekke dingen uit op de weg. Ik rij liever een half uur om als ik ergens een verkeerde afslag heb genomen, dan dat ik vreemde capriolen ga uithalen. Mijn eigen veiligheid staat voorop – en die van andere weggebruikers net zo goed.”

Leuk om erbij te doen

Sinds tweeënhalf jaar werkt Hans fulltime als chauffeur bij XPO Logistics in Tilburg. “Ik heb vijfendertig jaar in de houthandel gezeten. Had een logistieke functie. Daarbij reed ik drieëntwintig jaar op zaterdag en in de vakanties voor XPO. Dat vond ik leuk om erbij te doen. Toen die houthandel failliet ging, heb ik twee jaar bij een ander bedrijf gewerkt. Helaas ging een grote klant weg en stond ik op straat. Ik heb toen bij XPO aangeklopt en kon de volgende dag direct beginnen.”
Voor Hans is een vrachtwagen besturen niet zijn droombaan. “Als chauffeur heb je onregelmatige werktijden en ik hou van regelmaat. Ik wilde verder in de logistiek. Maar liever fulltime achter het stuur dan in de WW. Ik kreeg eerst een halfjaarcontract. Ondertussen bleef ik solliciteren, maar overal werd ik afgewezen. Nu ben ik in vaste dienst en hier blijf ik totdat ik met pensioen ga.”

Wijds uitzicht op de weg

Hans heeft bij XPO een training ‘Omgaan met een elektrische pompwagen’ gevolgd. Binnenkort staat er nog een nascholingscursus veiligheid op het programma. Nieuwe chauffeurs krijgen bij XPO vanaf volgend jaar meer veiligheidstrainingen. Hans vindt het allemaal prima. “Voor nieuwe chauffeurs zijn die trainingen nodig. Ik zit al zo lang in het vak, dat ik weet hoe ik moet rijden en hoe ik met het materieel moet omgaan. Ik woon aan de rand van een dorp en daar heb ik een wijds uitzicht over de weilanden. Dat wil ik op de weg ook. Ik houd er niet van als ik tergend langzaam word ingehaald door een LZV die dan vlak voor mij kruipt. Dan moet ik het gas loslaten om weer voldoende afstand te krijgen. Dat dicht op elkaar rijden, ik heb er een bloedhekel aan. Veel te gevaarlijk.”

Boetes zelf betalen

Bij XPO Logistics moeten chauffeurs boetes voor te hard rijden, of door rood rijden, zelf betalen. Er is ook geen beloningssysteem voor goed rijgedrag. Is ook niet nodig, zegt Hans. “Ik beloon mijzelf voor goed rijgedrag door elke avond weer veilig thuis te komen. Natuurlijk heb ik ook geluk gehad. Want als ik de bebouwde kom nader met 70 kilometer, dan laat ik de wagen uitrollen. Als ze daar dan met een flitser zouden staan, ben ook ik het haasje.”

Werken in de kou

Hans vervoert diepvriesproducten. Speciale werkkleding heeft hij niet nodig. “Binnen in de trailer is het -23 °C. Een trui en een fleecevest zijn voldoende. En natuurlijk draag ik altijd mijn veiligheidsschoenen. Ik werk met rolcontainers. Het kan voorkomen dat de vloer van de trailer bevroren is. De meeste vloeren zijn van epoxy. Dat materiaal is wat ruwer, zodat je minder snel uitglijdt. Aluminium vloeren zijn gladder. Door mijn ervaring weet ik dat en dan kijk ik dus altijd goed uit.”

Relaxed in het leven

Hans gaat elke ochtend van huis met de gedachte om er ’s avonds weer gezond terug te keren. Het scheelt een hoop dat hij relaxed in het leven staat. “Ik heb geen last van stress. Als je gestrest bent, ga je brokken maken. Bij XPO word ik ook niet opgejaagd. Heb ik onderweg vertraging, dan meld ik het de planning. Die gaat me dan niet opjutten. Ik kan gewoon veilig mijn werk doen.”


Tips van Hans

  • Ogen goed openhouden
  • Alert zijn
  • Altijd overzicht houden, dus niet bumperkleven
  • Gezond verstand gebruiken

Road to Zero

Bij XPO Logistics zijn ze zeer scherp op veiligheid.

Frank Rooijmans (QESH Manager voor Nederland, België en Luxemburg) legt uit: “Bedrijfsongevallen komen voor in elke bedrijfstak. Het zit hem vaak in kleine dingen, waarom het soms misgaat. De impact van een ongeval op een slachtoffer en diens omgeving kan groot zijn. Dat is ook de reden dat we van start zijn gegaan met het zogenaamde ‘Road to Zero’-initiatief, dat het komende jaar uitgerold gaat worden.

Het is een langdurige interactieve campagne voor alle lagen en disciplines binnen de onderneming, inclusief workshops, aanvullende trainingen, publicaties, tussentijdse evaluaties enzovoort. Een belangrijk doel is bij iedereen het gevoel te verhogen verantwoordelijk te zijn voor veiligheid.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.