Dit verwachten jouw collega’s in transport en logistiek van 2018

Eind van de werkweek, weekend voor de deur. Bij veel bedrijven is het dan extra druk op de zaak. Mooi moment om ervaringen uit te wisselen.
Op zo’n vrijdagmiddag stapt TON bij Oegema in Dedemsvaart binnen en vraagt een aantal medewerkers wat 2018 zal brengen.

Meer drukte

Albert Bakker (49) uit Dedemsvaart is loodsbaas. Albert is getrouwd en heeft twee kinderen.

“Ik denk dat het in 2018 nog drukker gaat worden in het magazijn. Met de nieuwe loods erbij is er meer opslagcapaciteit en dus meer drukte. En ik verwacht ook dat de automatisering verder zal toenemen. We scannen nu de helft van de goederen. Het is de bedoeling om in de toekomst alles op locatie te scannen. Daar wordt het werken met de computer verder op aangepast met een uitgebreider of zelfs ander programma.”

Meer verantwoordelijkheid

Gertjan Gerritsen (41) uit De Lutte is logistiek medewerker. Hij is vrijgezel.

“Het aantal klanten waarvoor we de warehousing doen is flink toegenomen. Dat betekent extra medewerkers en daardoor ook meer verantwoordelijkheid voor mij.”

Opleiding afronden?

Hidde Stoker (19) uit Dedemsvaart is BBL-stagiair en werkt in het magazijn. Hij heeft een vriendin.

“Ik volg de opleiding voor teamleider. Mijn stage is een combinatie van één dag per week naar school en de rest bij Oegema in het magazijn. Dit is mijn eerste werkplek; ik ben in juli van dit jaar begonnen. Eerst met nachtdiensten, maar sinds vier weken werk ik in de dagdienst. Dat bevalt me beter, omdat ik dan mijn sociale leven weer beter kan oppakken. Ik verwacht niet dat er in 2018 veel zal veranderen. Wel schijn je mijn opleiding, die nu twee jaar duurt, te kunnen verkorten met een half jaar. Ik wil uitzoeken of dat ook voor mij kan.”

Voldoende personeel

Esther Stolte (36) uit Hoogeveen is medewerker Personeel en Organisatie. Zij heeft een vriend en drie zonen.

“Voor 2018 zal het weer een uitdaging zijn om voldoende personeel te vinden. Oegema kan nog steeds extra chauffeurs, loods-medewerkers, monteurs en planners gebruiken. Nu de markt aantrekt, is het alleen maar moeilijker die te vinden. De afgelopen jaren hebben we veel zij-instromers kunnen aannemen via het subsidietraject van SOOB. Die regeling is in oktober gestopt. Het zou mooi zijn als er voor 2018 weer zo’n traject komt. Daarnaast blijven we meedoen aan open dagen. Op 7 april staat er in samenwerking met het UWV weer eentje gepland in Dedemsvaart. En we hebben nu ook een speciale actie met flyers, die onze chauffeurs kunnen meenemen. Zij komen overal en horen veel via hun collega’s. Een chauffeur die een geschikte medewerker weet aan te brengen, krijgt van Oegema een financiële beloning.”

Extra spannend

Bert van Os (44) uit Dedemsvaart is administratief medewerker. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen.

“Tot afgelopen jaar was het op de administratie van oud en nieuw tot aan carnaval en tijdens de zomervakantie rustiger. Maar het afgelopen jaar was het ook in die periodes erg druk. Ik ben benieuwd wat dat in 2018 gaat worden. Vooral ook omdat we het nu even met twee collega’s minder moeten doen. We missen daardoor toch vijftig uur aan mankracht. Die onderbezetting maakt het extra spannend. En nieuwe mensen werk je natuurlijk het liefst in als het wat rustiger is. Maar we gaan zien.”

Steeds meer puzzelen

Arjan Timmerman (46) uit Dedemsvaart is transportplanner internationaal. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen.

“Op onze afdeling gaan we een druk 2018 tegemoet. De economie groeit en de bouw trekt steeds meer aan. Zeker de internationale planners van de bouw-gerelateerde vrachten merken dat in hun werk. Daarbij komt dat de grote warenhuizen de transportmarkt steeds meer gaan dicteren. Heel grote ontvangers stellen steeds meer eisen en beperkingen. Bijvoorbeeld door chauffeurs in bloktijden te laten lossen of alleen ’s nachts te laten rijden. Dat is voor transportplanners lastiger te combineren met klanten die groupage hebben. Op onze afdeling betekent dit steeds meer puzzelen om tegemoet te komen aan de vragen die grote klanten ons stellen. Maar er is ook een ontwikkeling die de werkdruk op de planning wat vermindert. Steeds meer klanten verplaatsen hun warehousing naar onze vestiging. Dat scheelt rijwerk en dus ook planwerk. En het is een goede vorm van klantenbinding.”

Verhuizing voor de boeg

Martin Kardol (48) uit Coevorden is Benelux-chauffeur. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen.

“In mijn werk verwacht ik niet veel verandering. Maar privé des te meer. We gaan verhuizen naar een vrijstaand huis. Op 1 januari moeten we over zijn. Ik doe zoveel mogelijk zelf aan het huis. Als het lastig wordt, kan ik altijd de buurman om hulp vragen. De periode tussen kerst en oud en nieuw valt dit jaar gunstig. Veel vrije dagen om alles te verhuizen.”

Nieuwe trucks

Bert Geerts (53) uit Emmen is monteur. Hij is gescheiden en heeft drie kinderen.

“In onze eigen werkplaats doen we bijna alles zelf, van onderhoud tot reparatie en schadeherstel. Daar komt steeds meer computerwerk bij. En alle merken hebben hun eigen systeem voor het uitlezen van storingen. Daarvan moet ik op de hoogte blijven. In de werkplaats neemt het werk alleen maar toe. Ik merk dat het lastig is om geschikte nieuwe monteurs te vinden. Bij de stagiaires die we krijgen, zie je grote verschillen in hoe ze het vak oppikken. Gelukkig heeft Oegema pas weer dertig nieuwe trucks gekocht. Daar hebben we de komende tijd weinig werk aan.”

400 mensen

Bij Oegema Transport in Dedemsvaart werken ruim 400 mensen, waarvan 350 als chauffeur, 20 op de planning, 15 in de loods, 9 in het management, 12 in de werkplaats, 5 op de administratie, 3 bij Personeel en Organisatie; 8 autowassers houden de 250 trekkende voertuigen schoon.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.