Veiligheid voorop: onwetendheid bestrijden
Fijn voornemen voor 2018: nog veiliger je werk doen. Want ook komend jaar zijn er de spreekwoordelijke hoekjes waarin het ongeluk zich schuilhoudt. Hans, Henk en Jessica vertellen over hun ervaringen met veilig werken.
Vandaag: Jessica Dekker – 38 jaar – woont in Ede – is administratief medewerker bij Van Reenen Transport in Barneveld
“Ik heb niet het idee dat mijn collega’s mij als een politieagent zien. Dat heeft mogelijk te maken met hoe ik ze benader. Ik kom niet met een geheven vingertje, maar probeer altijd in gesprek te gaan.”
Sjezen met de heftruck
Jessica Dekker is twee dagen van haar vijfdaagse werkweek druk met veiligheid. Als preventiemedewerker bij Van Reenen Transport probeert ze de medewerkers bewuster te maken. Zodat er minder ‘incidenten’ plaatsvinden: grote en kleine ongevallen. Hoe je dat doet, mensen bewuster maken? Het is vooral een kwestie van informatie delen, bijvoorbeeld via de maandelijkse nieuwsbrief. “En ik maak veiligheidsrondes door het bedrijf. Dan signaleer ik allerlei zaken die onveilig zijn of veiliger kunnen. Elke maand hebben we loods-overleg. Dan stel ik die punten aan de orde. En als ik iemand zie sjezen met een heftruck, dan maak ik daar melding van.”
Lading vastzetten
Jessica houdt zich bezig met alle aspecten van veiligheid. “Een tijdje geleden vertelde een klant in Harderwijk waar we regelmatig komen, dat buurtbewoners rond het bedrijf klaagden. Vrachtwagens zouden vaak te hard door de wijk rijden. Dat meld ik dan in de nieuwsbrief.” Een ander voorbeeld: lading niet goed vastzetten. “Soms krijg ik vanuit de loods of van chauffeurs de melding dat er daarbij gevaarlijke situaties ontstaan. Of de medewerker die schades behandelt, signaleert dat het vaker misgaat. Ook dat vermeld ik dan in de nieuwsbrief. Zonder de namen van mensen die fouten maken te noemen, overigens. Dat doe ik alleen bij complimenten.”
Verzwikken door klompen
Veel onveilige situaties hebben met gedrag te maken. En met onwetendheid. “We hadden regelmatig chauffeurs die hun enkel verzwikten bij het uitstappen. We zijn gaan onderzoeken hoe je dat zou kunnen voorkomen. Bij het laatste voorval gaf de betreffende chauffeur zelf aan dat hij klompen droeg. Dat bleek dus ook bij eerdere verzwikkingen het geval. Nu hebben we als voorschrift dat chauffeurs en loods-medewerkers altijd veiligheidsschoenen moeten dragen. Als ik mensen nog op klompen zie, spreek ik ze daar op aan.”
Vanuit de verzekeringen
Jessica begon haar loopbaan in de verzekeringen. Op het kantoor waar ze werkte, had ze het niet naar haar zin. “Net zoals een van mijn collegaatjes. Die was al vertrokken naar een uitzendbureau en zij zei op een gegeven moment: ‘Ik heb een prachtige baan voor jou’. Dat was bij Transportbedrijf Boekhout. Daar ben ik in 2007 begonnen op de administratie en ik kreeg de verzekeringszaken en het beheer van het wagenpark in mijn pakket.” In 2011 werd een deel van Boekhout overgenomen door Van Reenen. Jessica mocht mee. Bij Van Reenen houdt de administratief medewerker zich bezig met de boekhouding, personeelszaken, de website, de nieuwsbrief, secretaressetaken en alles wat te maken heeft met het beheer van de veiligheidscertificaten.
Een eigen systeem
Er is op het gebied van veiligheid veel informatie te vinden en er zijn veel instructies op te stellen. Jessica heeft voor zichzelf een systeem ontwikkeld om overzicht te houden. Zij heeft alles wat met VGM (Veiligheid, Gezondheid en Milieu) te maken heeft in één Excel-bestand ondergebracht, inclusief actiepunten. Het liefst zou ze een online-handboek bouwen, zodat medewerkers rechtstreeks bij informatie kunnen. Maar vooralsnog is dat een te kostbare zaak.
Kennis op peil houden
Via cursussen houdt Jessica haar eigen kennis van certificeringen zoals ISO, VCA, KTL en Skal op peil. Onlangs volgde zij de training preventiemedewerker van het Sectorinstituut Transport en Logistiek, naar aanleiding van de wijzigingen in de Arbowet per 1 juli 2017. “Er waren mensen van verschillende bedrijven, dus dan kun je ervaringen uitwisselen. Het leukste vond ik, dat we vooraf de opdracht kregen om in je eigen bedrijf foto’s te maken van onveilige situaties. Dat heb ik gedaan, althans: ik heb onveilige situaties in scène gezet. Tijdens de training werden van alle deelnemers die foto’s gebruikt. Moesten we de onveilige situaties opspeuren. Dat was heel leerzaam.”
Effect lastig te meten
Heeft haar werk effect? “Dat is lastig te meten. Ik vind wel dat het aantal ongevallen bij ons meevalt. In de loods dit jaar enkele aanrijdingen met de heftruck. In het transport een paar keer vallen van de laadklep. We schrijven jaarlijks een ‘managementreview’. Dan analyseer ik de ongevallen. Dat leidt, zoals bijvoorbeeld bij dat dragen van klompen, tot aanpassingen in ons bedrijfsreglement. Maar alles voorkomen kan natuurlijk niet. Hoe veiligheidsbewust mensen ook zijn, een foutje is altijd mogelijk.”
Van de trap vallen
Maakt een preventiemedewerker zelf nooit brokken? Bij haar kantoorwerk zijn de veiligheidsrisico’s niet heel groot. En privé? “Nou, ik ben wel regelmatig van de trap gevallen. Dat is lompheid, dat heb ik al van kleins af aan. Ik ging altijd de trap te snel op en af. Na achtendertig jaar zou ik beter moeten weten. Nu ik gelijkvloers woon, is dat probleem opgelost. Maar ja … dan heb je altijd nog de deuren waar je tegenaan kunt lopen …”
Ondersteuning van preventiemedewerkers
Een preventiemedewerker adviseert de directie en stelt een plan van aanpak op. Daarin staat hoe er in het bedrijf veilig en gezond gewerkt kan worden.
Ben je preventiemedewerker (of wil je dat worden) dan kun je ondersteuning krijgen van het Sectorinstituut Transport en Logistiek.
Meer weten over gezond en veilig werken? Kijk op stlwerkt.nl/inzetbaarheidscheck
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!