Ervaring zegt meer dan code rood

Weermannen op de weg

Hevige hagelbuien, stormachtige wind of de regen van een maand die in één dag valt. Soms zijn de omstandigheden onderweg niet ideaal. Chauffeurs Rob, Henri, Gertjan, Thijs en Johan vertellen wat zij doen als het weer bar en boos wordt tijdens het rijden.

 

“Ik let niet op weercodes,
maar op wat mijn combinatie doet”

Rob Buiting is 57 jaar, woont in Doetinchem, werkt bij Mainfreight Transport Nederland

Ben je wel eens in extreem weer beland?

“Ik denk dan meteen aan de storm van juli dit jaar. Ik merkte dat mijn combinatie begon te schudden, dus ben afgezakt tot zestig, zeventig kilometer per uur. Dat was op dat moment een veilige snelheid.”

Wat heb je van die situatie geleerd? 

“Ik let altijd goed op wat mijn combinatie doet. Vooral wind op de zijkant betekent goed opletten. Tijdens een heftige hagelbui speelt de factor zicht mee, waardoor de snelheid omlaag moet. En met sneeuw let ik erop dat ik bochten nog voorzichter neem dan normaal.”

Kijk jij voor vertrek naar de weercodes?

“Die houd ik zijdelings in de gaten, het KNMI kan er per regio naast zitten. Vind ik het verantwoord om mijn snelheid vast te houden, dan doe ik dat. Soms gaan andere weggebruikers langzamer rijden; dan moet je mee.”

Wie beslist bij extreem weer of je op pad gaat? Jij of je werkgever?

“Twee jaar geleden sneeuwde het eens flink. Toen hield mijn werkgever al snel alles tegen. Ook bij hevige wind krijg ik het advies om extra voorzichtig te rijden en mijn laadbak met spanbanden te zekeren. Mijn werkgever is altijd alert op het verkeer en de weersomstandigheden en stuurt waar nodig updates via de boordcomputer.”

Een rijverbod bij code rood. Verstandig of overdreven?

“Ik denk dat die codes vooral een indicatie moeten zijn voor weggebruikers. In de zin van: wees gewaarschuwd voor het weer. Vooraf een algemeen rijverbod instellen vind ik niet nodig. Uiteraard gaan we niet de weg op als het niet verantwoord is. Bij gevaarlijke stoffen gelden er strenge regels en die volgen we op.”


“Ineens ging mijn opleggerwiel van de grond”

Henri Bakhuis is 56 jaar, woont in Mariënberg, werkt bij Achteres Transport

Ben je wel eens in extreem weer beland?

“Zo’n vier jaar geleden belandde ik in een fikse storm. Op de A12 net voor Gouda ging ineens mijn opleggerwiel van de grond! Dat was toch wel beangstigend. Het waaide zo hard dat zelfs de spiegels door de wind inklapten. Gelukkig kwam ik veilig thuis.”

Wat heb je van die situatie geleerd? 

“Ik neem altijd voorzorgsmaatregelen. Bij harde wind trek ik kruislings spanbanden voordat het los gaat en gooi ik er ook een paar over de auto heen. Als het eenmaal hard waait is dat niet zo makkelijk meer.”

Kijk jij voor vertrek naar de weercodes?

“In Nederland valt het altijd wel mee als code rood of oranje wordt gemeld. Ik ben 38 jaar chauffeur, dus het komt ook aan op ervaring. En als ik het niet vertrouw, stop ik.”

Wie beslist bij extreem weer of je op pad gaat? Jij of je werkgever?

“Ikzelf en niemand anders! Mijn werkgever vertrouwt op mij en zal nooit zeggen dat ik door moet rijden omdat de klant wacht.” 

Een rijverbod bij code rood. Verstandig of overdreven?

“De verantwoordelijk ligt bij de chauffeurs zelf. Bij een storm liggen vooral de kleine auto’s met grote lege laadbakken op zijn kant. Waarom niet een waarschuwing in meerdere talen op de matrixborden? Dat lijkt me beter dan een algeheel rijverbod.”


“Altijd bewust van gevaren door rijden gevaarlijke stoffen”

Gertjan Masselt is 54 jaar,  woont in Rotterdam, werkt bij Van der Lee – Vervaeke Group transport

Ben je wel eens in extreem weer beland?

“Ja, in het buitenland tijdens sneeuw. Dat zijn van die momenten dat je eigenlijk niet meer verder kan rijden. Zeker in mijn geval: ik rijd met een tankwagen met gevaarlijke stoffen. Daardoor ben ik extra alert en zoek ik bij sneeuw of mist altijd een parkeerplaats op.”

Wat heb je van die situaties geleerd? 

“Altijd stoppen bij extreem weer. Het risico is te groot dat er iets met de combinatie gebeurt. Dat heb ik ook geleerd tijdens mijn opleiding. Is het zicht minder dan 200 meter, dan mag je niet meer rijden. Hetzelfde geldt voor sneeuw of ijzel.”

Kijk jij voor vertrek naar de weercodes?

“Weercodes zeggen me niet zoveel. Je moet vooral maatregelen treffen op het moment zelf. Vaak weten automobilisten zich niet te gedragen. Ze blijven met een te hoge snelheid doorrijden. De meeste chauffeurs in het tankvervoer zijn zich sterk bewust van de gevaren en letten juist extra op.”

Wie beslist bij extreem weer of je op pad gaat? Jij of je werkgever?

“Daar ben je zelf als chauffeur verantwoordelijk voor. Als ik stop, neemt mijn werkgever contact op met de klant om door te geven dat ik later ben.” 

Een rijverbod bij code rood. Verstandig of overdreven?

”Wanneer geldt code rood eigenlijk? Extreme sneeuwval komt in Nederland niet vaak voor. Stormt het, dan ligt het meer aan de wagen en de plek of het verantwoord is om door te rijden. De wind waait makkelijk over mijn ronde tankwagen heen. En ik ben geladen vrij zwaar, met veel massa op de grond. Een vrachtwagen in het volumetransport is hoger en lichter. Als het hard waait moet je daarmee niet de Moerdijkbrug over gaan!”


“Bij het lossen van een zware ruit is het opletten”

Thijs Brouwer is 23 jaar, woont in Ederveen, werkt bij H.J. Engelage B.V.

Ben je wel eens in extreem weer beland?

“Zeker! De laatste keer was begin juli, toen storm Poly over ons land trok en ik bij de Vinkeveense Plassen moest zijn. Met een compacte autolaadkraan zou ik tripleglas (driedubbel glas) gaan lossen en plaatsen. Dat was niet verantwoord. Zo’n zwaar en log ding in die wind verplaatsen. Tijdens het rijden had ik niet zoveel last van Poly, al lagen er wel takken op de weg. Dus het blijft oppassen.”

Wat heb je van die situatie geleerd?

“Afstand houden en vooruitkijken. En als ik met de autolaadkraan over een brug rijd en het waait hard, gaat mijn snelheid naar beneden. Zeker als ik merk dat het stuur begint te trekken.”

Kijk jij voor vertrek naar de weercodes?

“Als het extreem weer is, let ik daar wel op. Maar dat komt niet vaak voor. Ik rijd vooral in de Benelux en het gebeurt maar zelden dat je het niet moet wagen om de weg op te gaan vanwege het weer.” 

Wie beslist bij extreem weer of je op pad gaat? Jij of je werkgever?

“Ik werk bij het bedrijf van mijn vader, maar ik vind dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is of ik vertrek of niet.” 

Een rijverbod bij code rood. Verstandig of overdreven?

“Er wordt soms te snel code rood afgegeven. Als de chauffeur het zelf veilig genoeg vindt, moet het kunnen. Daar word je op getraind!” 


“Van de weg af door plotselinge sneeuwbui”

Johan van der Wees is 53 jaar, woont in Delft, werkt bij HN POST en Zonen uit Pijnacker

Ben je wel eens in extreem weer beland?

“Ik kwam eens terecht in heel dichte mist in Noorwegen. Ik zag nog net een bordje van een restaurant en stopte daar direct op de parkeerplaats. En in Denemarken reed ik ooit tussen de groene weilanden en binnen een kwartier was het spierwit. Ik raakte in een slip en kwam net naast de weg in de berm terecht. Na een tijdje kwam er een boer met een trekker om mij eruit te halen.”

Wat heb je van die situaties geleerd? 

“Ik houd nog meer afstand dan bij normale weersomstandigheden. En als ik het niet vertrouw, stop ik. Die ervaring in Denemarken zorgde dat ik alerter ben geworden bij extreem weer.”

Kijk jij voor vertrek naar de weercodes?

“Nee, nooit gedaan. Je kunt het weer toch niet voorspellen.”

Wie beslist bij extreem weer of je op pad gaat? Jij of je werkgever?

“HN Post is een goede werkgever en stilstaan kost natuurlijk geld. Maar ik vind: de chauffeur beslist. Ik zit nu in het containerwerk bij de havens en vanaf een bepaalde windkracht gaan de terminals dicht. Dus daar ben ik afhankelijk van.”

Een rijverbod bij code rood. Verstandig of overdreven?

“Overdreven is het niet. Wel zou het verstandig zijn als die weercodes in allerlei talen worden gecommuniceerd. Een Pool weet niet wat ‘code rood’ betekent. Dat je bij harde wind en een lege wagen niet over de Moerdijkbrug moet rijden, mag best in meerdere talen worden doorgegeven.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *