Thuis in het warehouse

Je ziet steeds meer ‘dozen’ langs de snelweg. Loodsen waarin de op- en overslag van goederen plaatsvindt. Als transport de bloedsomloop van logistiek Nederland is, dan vormen die loodsen het hart.
TON kijkt in de dozen. Deze keer bij Portena in Heerenveen. Tussen melkpoeder, fietsen en BBQ’s vertellen Bart, Bennie, Jas en Keimpe over hun werk.

65.000 vierkante meter – Op een klein industrieterrein ten zuidwesten van Heerenveen bezet Portena de meeste vierkante meters. Het familiebedrijf (opgericht in 1932) is een van de grotere logistiek dienstverleners van Noord-Nederland. Een rondgang door het bedrijf brengt je van de ene loods in de andere. Van hal A naar hal B en zo verder; het halve alfabet komt voorbij. In totaal telt het vloeroppervlak van het warehouse meer dan 65.000 vierkante meter. Oftewel: 100.000 palletplaatsen en plek voor 70.000 fietsen.

Gespecialiseerde opslag – Warehousing is essentieel voor Portena. Met alleen rijden van A naar B red je het niet meer als logistiek bedrijf. De laatste jaren heeft Portena stevig geïnvesteerd in nieuwbouw, uitbreiding en verbouw van het warehousecomplex. Daarbij speelt de relatie met de klant een grote rol. Voor fietsen is er gespecialiseerde opslag, net zoals voor melkpoeder. En in hal D wachten duizenden BBQ’s op de piekverkoop, volgend voorjaar.

Nog een paar getallen – Zo’n 250 mensen werken er op dit moment bij Portena: 150 chauffeurs, 60 loodsmedewerkers, 40 in de ondersteunende diensten. Als erkend leerbedrijf heef Portena constant 15 tot 20 leerlingen in opleiding, waarvan een deel vervolgens ook in dienst komt. Er zijn 150 trekkende eenheden en 180 trailers.


Jas Bihari (40) uit Heerenveen is meewerkend voorman. Jas werkt 6 jaar bij Portena.

GEVOELIG PRODUCT
Big bags
“Het staat hier vol met melkpoeder. De grote big bags wegen achthonderd kilo, die kleinere zelfs duizend. Dan hebben we ook nog zakgoed van 40 keer 25 kilo op blokpallets. Melkpoeder is een gevoelig product. We moeten bij het laden en lossen goed opletten. Vanochtend hebben we nog een container afgekeurd. Er zat plakband aan de binnenkant en je rook een vreemde geur. Volgens de regels mag dit dan niet geladen worden.”
Hoogbouwwerkers
“Het wisselt wat, maar gemiddeld krijgen we per dag vijftien vrachten van de melkfabriek. Dat boeken we in en slaan we op. Er gaan ook ongeveer vijftien vrachten per dag uit naar de verwerkers. Omdat de big bags in hoge stellingen worden gezet, werken we met hoogbouwwerkers. Om zo’n machine te bedienen, wordt het personeel speciaal opgeleid.”
Orderpicker
“Ik ben hier zes jaar geleden via het uitzendbureau begonnen als orderpicker. Dat was midden in de crisisperiode. Na twee jaar kreeg ik een vast contract aangeboden en ben ik begonnen als meewerkend voorman. Daar ben ik wel trots op.”
Sportschool
“Het uitdagendste aan mijn werk? Mensen aansturen en begeleiden. Mijn vorige baan was filiaalhouder van een sportschool. Door mijn open houding kan ik goed met mensen omgaan.”


Bennie Bos (60) uit Vegelinsoord is meewerkend voorman. Bennie werkt 14 jaar bij Portena.

ZWAAR WERK
Duizenden fietsen
“De drukste dag die ik hier heb meegemaakt, was drie jaar geleden. Toen gingen er duizenden fietsen uit. Nu, in het najaar, zijn het er een stuk minder per dag. Ze gaan in twee lagen in de vrachtwagen.”
Handen
“Al die fietsen gaan door onze handen. Dat is best zwaar, ja, want de gemiddelde fiets weegt 35 kilo. Vanuit je bakje op de hoogbouwwerker zet je een fiets in de stelling of haal je ‘m eruit. Zo af en toe spring ik bij. Als ik dan een hele dag fietsen geladen heb, voel ik mijn rug wel.”
Leerlingen
“Wat ik heel leuk aan mijn functie vind, is dat ik leerlingen begeleid. We hebben er nu zes op de afdeling. Je kunt wel het verschil zien met toen wij zo jong waren. Ze zijn nu veel mondiger, maar dat vind ik juist mooi.”
Pensioen
“Van mijn zesentwintigste tot mijn veertigste was ik vrachtwagenchauffeur. Daar had ik geen zin meer in; de drukte op de weg, de controle. Daarna heb ik van alles gedaan, als laatste in het magazijn bij De Jong Papier. Nadat die failliet ging, heb ik twee dagen in de WW gezeten. Toen kon ik hier beginnen, op de reachtruck. Na twee jaar ben ik voorman geworden en dat blijf ik tot mijn pensioen.”


Bart Spoelman (30) uit Jubbega is loodsbaas. Bart werkt 7 jaar bij Portena.

ECHT VAN HET WAREHOUSE
Verhuizing
“Op dit moment ben ik druk met de verhuizing van Bulstra Transport. Dat bedrijf is begin dit jaar door Portena overgenomen en sinds een paar weken zijn ze hier onderdak. Bulstra doet kleinschalige distributie en is lid van Teamtrans. Mijn taak is om die activiteit soepel in het systeem van Portena te laten passen.”
Netwerk
“Teamtrans is een netwerk van elf vervoerders die elkaar onderling aanvullen. Er is een gezamenlijk overslagdepot in Nieuwegein. Daar wisselen we pakketten uit. Onze chauffeurs brengen en halen daar spullen voor onze klanten hier in het noorden. We vervoeren echt alles: op pallets, in kooien en los. Omdat de wagens van Bulstra niet aan onze docks passen, is aan deze distributiehal een stuk bijgebouwd.”
Veranderingen
“Het uitdagende van mijn werk is dat we te maken hebben met een aantal veranderingen in de organisatie. Dan moet je mensen betrokken zien te houden. En aangeven hoe we het in gedachten hebben, waar we naartoe willen.”
Vervolgopleiding
“Mijn broer zit op de vrachtwagen, mijn vader was chauffeur, maar mij heeft het nooit getrokken. Ik ben echt van het warehouse. Ik ga graag met mensen om en vind dingen regelen en leidinggeven mooi. Hier bij Portena heb ik kunnen doorgroeien van de loods naar kantoor en daarna naar logistieke coördinatie. Twee jaar terug heb ik gekozen voor een vervolgopleiding tot logistiek projectleider. Die heb ik inmiddels afgerond. Ik ben nu heel breed inzetbaar.”


Keimpe Bakker (37) uit Akkrum is logistiek coördinator. Keimpe werkt 13,5 jaar bij Portena

PERSONEEL PLANNEN
Naar kantoor
“Anderhalf jaar geleden ben ik van de fietsenloods naar kantoor gegaan. Op de fietsenvloer ben ik tien jaar voorman geweest. Leuk werk, maar ik kreeg een dubbele liesbreuk. Organiseren en mensen aansturen heb ik altijd interessant gevonden en dat kan ik nu prima hier op de warehouseplanning.”
Aanspreekpunt
“We zitten op deze verdieping met drie afdelingen: transportplanning, costumer services en warehouseplanning. Ik ben begonnen bij costumer services. Dan ben je het eerste aanspreekpunt voor onze vaste klanten. Ik deed alleen de klanten waarvoor we fietsen op- en overslaan. Nu, bij warehouseplanning, doe ik de hele personeelsplanning van de loodsen.”
‘Poppetjes’
“Het was zeker een overgang, van de loods naar kantoor. Maar ik was wel toe aan iets anders. Ik heb ook nooit gedacht dat ik mijn leven lang in de loods zou werken. De personeelsplanning vind ik erg leuk. In de rustige tijd gaat het om veertig man, als het druk is om het dubbele. Dan neem ik contact op met het uitzendbureau en ga ik de ‘poppetjes’ neerzetten.”
Saai
“Mijn opa was vrachtwagenchauffeur, dus vroeger wilde ik dat ook worden. Maar het bleek niks voor mij. Ik vind het te saai. Als ik een uurtje in de auto zit, vallen mijn ogen al dicht. Nee, ik blijf dit werk nog wel even doen.”

Fotografie: Chris Pennarts

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.