Overstappen op de kraan

Zijn ogen twinkelen en dat komt niet alleen doordat de najaarszon schijnt. Dirk Steenstra (37) uit Hardenberg heeft het zeer naar zijn zin als machinist op een mobiele kraan. Ruim een jaar geleden maakte hij de overstap van de autolaadkraan naar ‘het echte werk’. Machtig mooi vak, vindt hij het. En er zijn meer voordelen.

In een Enschedese woonwijk legt een populier van meer dan dertig meter hoogte het loodje. Hoveniersbedrijf Vije zorgt voor het zaagwerk. Dirk Steenstra en zijn collega Berty ter Grote van Kuiphuis Kraanverhuur nemen het hijsen voor hun rekening. Tak voor tak verdwijnt de populier uit het straatbeeld.
Een simpele klus voor Dirk en Berty, maar daarom niet minder mooi. Dirk maakt even tijd om te vertellen hoe hij op de mobiele kraan belandde. Want tot vorig jaar was hij vrachtwagenchauffeur bij Brink in Hardenberg. Weliswaar op een autolaadkraan, maar dat is toch andere koek dan een tele- of torenkraan.

Dit wordt ‘m
“Ik had het prima naar mijn zin bij Brink. Heb er elf jaar gewerkt en altijd gedacht dat ik er oud zou worden. Maar ze gingen verhuizen van Hardenberg naar Enter. Dat betekende voor mij elke dag twee keer drie kwartier reistijd, terwijl ik altijd op mijn fietsje naar het werk kon. Daarom ben ik dus iets anders gaan zoeken.”
Dat vond hij toen hij ergens stond te lossen en een kraan van Kuiphuis zag. “Ik raakte in gesprek met de machinist en die zei dat ze mensen zochten. Twee weken later zat ik op sollicitatiegesprek. Het klikte meteen. We babbelden heel vlot weg. Ik heb daarna een dag meegelopen met een machinist en toen werd me duidelijk: dit wordt ‘m wel.”

Pittige opleiding
Vanwege zijn werk op de autolaadkraan had Dirk hiervoor al een TCVT-certificaat*. Wel moest hij nog een opleiding volgen om met de tele- en de torenkraan te kunnen werken. “Dat was best pittig”, zegt hij. “Vooral het berekenen van zaken als gronddruk vond ik lastig. Daar komt wiskunde bij kijken.”
Is het materieel waarmee hij nu werkt echt iets anders dan een autolaadkraan? “Zeker”, zegt Dirk. “Je hebt geen vast punt, de last hangt aan een kabel. Dat is in het begin echt wennen.”

Meer regelmaat
Er zijn meer verschillen. “Het is fysiek zwaarder werk. En je staat veel op bouwplaatsen, zit minder langs de weg. Maar het grootste verschil met mijn vorige baan is toch wel de regelmaat. Op de vrachtwagen belde ik vaak ’s middags dat ik ‘s avonds niet thuis zou komen. Nu ben ik wel bijna alle dagen thuis. Dat is fijn, want we hebben een gezinnetje met jonge kinderen. Vorige week had ik één avond dat ik na moest eten, de rest van de tijd zat ik met de kinderen aan tafel.”

Ervaring opdoen
Dirk is nu volleerd en gecertificeerd kraanmachinist – al is hij nog niet volledig ervaren. “In principe ben je altijd alleen aan het werk. Maar als ik aangeef dat ik het niet zie zitten om alleen een klus te doen, krijg ik iemand mee. Daar vraag ik ook om als ik op pad moet met een kraan waarmee ik weinig ervaring heb.”
Wat Dirk het meest aanspreekt in zijn nieuwe beroep? “De afwisseling en de uitdaging. Elke klus is anders. Je moet steeds ter plekke bedenken hoe je het aanpakt. Dat vind ik mooi. Ik moet namelijk wel een beetje uitdaging hebben.”

 * TCVT = Toezicht Certificatie Verticaal Transport. Het TCVT-certificaat is vereist, omdat doorgaans alleen vakbekwame machinisten hijswerkzaamheden mogen uitvoeren.


Overstappen?
Dirk Steenstra ging van vrachtwagen naar mobiele kraan.
Lijkt jou dat ook een mooie loopbaanstap? Dan kun je nu gratis scholing volgen. Omdat er een tekort aan kraanmachinisten is, geeft SOOB subsidie.

De voorwaarden:
– je hebt rijbewijs C;
– jij en je (toekomstige) werkgever dragen af aan SOOB;
– je slaagt voor een toets waarbij onder andere je reactie- en concentratievermogen worden getest;
– je bent (of komt) bij je (nieuwe) werkgever voor minimaal 32 uur per week in dienst.

Als aan die voorwaarden is voldaan, krijgt je werkgever 65 procent subsidie op het lesgeld.
Meer weten? Kijk op stlwerkt.nl/ikwordkraanmachinist

Fotografie: Harry Linker

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *