Denkend aan pensioen: “Het geld wat jij in legt, is van jou.”

Zet einde werkdag zo’n tien chauffeurs bij elkaar en voor je het weet vliegen de grappen en grollen over tafel. Zeker als het collega’s zijn – en Brabanders. Dus de stemming zit er deze donderdagmiddag goed in, bij Oostvogels Transporten BV in Breda. Ook al hebben ze het niet over een onderwerp dat ze dagelijks doornemen. Namelijk: pensioen. Naast snedige opmerkingen komen er ook zinnige vragen voorbij.
Bijvoorbeeld: wat doe je aan je ‘grijze gat’?

TON bezoekt met deskundigen van Pensioenfonds Vervoer bedrijven om te praten over pensioenzaken. Deze keer zijn pensioenconsulent Michael Buhrs en beleidsmedewerker Han Kruize bij Oostvogels op het Logistic Center Hazeldonk-Meer. Rond de tafel vooral chauffeurs, van wie de jongste 29 is en de oudste 58.

Het grijze gat

De mannen bij Oostvogels liggen niet wakker van hun pensioen. Het zal wel goed komen, zo vertrouwen zij. Natuurlijk zijn er altijd dingen die je niet weet. Zo vraagt monteur Dominique Bruijns (34) uit Zundert zich af: “Hoe zit het eigenlijk met ‘het grijze gat’? Daar hebben ze het weleens over. Dat je bovenop je pensioen nog kunt bij-sparen?”
Pensioenconsulent Michael Buhrs (48) denkt dat Dominique verwijst naar het ‘pensioengat’. Daarvan is sprake als je inkomen na je pensionering minder dan zeventig procent van je laatstverdiende salaris bedraagt. Maar, zegt Michael: “Jullie bouwen bij Pensioenfonds Vervoer eigenlijk maximaal pensioen op. We hebben als pensioenfonds echt de grens opgezocht van wat je wettelijk mag inleggen voor je pensioen. Dat hebben we gedaan, omdat vut en prepensioen zijn weggevallen. Door maximaal in te leggen, kun je misschien zelfs wat eerder stoppen. Wil je toch nog extra pensioen regelen, dan kun je natuurlijk wel zelf sparen – als je daar het geld voor hebt”

Overuren

Voor internationaal chauffeur Henk van de Kloot (58) uit Wernhout zijn overuren een heikel punt. “Ik heb het gevoel dat je overuren verdampen. Je hebt je leven lang overuren gemaakt om een goed salaris te hebben en dan tellen ze voor je pensioen niet mee.”
Michael antwoordt: “Maximaal 364 overuren tellen mee voor je pensioen. Maak je heel veel overuren, dan bouw je inderdaad geen pensioen op over de uren boven die 364 uur. In de pensioenregeling is gezocht naar een goede balans tussen opbouw door overuren en de premie die jij en je werkgever voor deze extra opbouw betalen. Je betaalt over de overuren die niet meetellen voor je opbouw dus ook geen pensioenpremie.”
Dominique vindt zijn overuren niet zo interessant. “Ik werk in de garage, zoveel maak ik er niet.”
“Als ze tenminste niet te veel schade rijden”, grapt Henk.

Uitruilen

Het gesprek komt op het nabestaandenpensioen. Bij Pensioenfonds Vervoer bouw je pensioen op voor jezelf en voor je partner. Als je komt te overlijden, is je partner haar of zijn leven lang verzekerd van een uitkering. Michael: “Maar als je op het moment dat je pensioen ingaat geen partner hebt, kun je het nabestaandenpensioen dat je hebt opgebouwd omzetten in extra pensioen voor jezelf. En heb je wel een partner en heeft die zelf een goed inkomen en een prima pensioen? Dan heeft hij of zij het nabestaandenpensioen misschien niet nodig. Ook dan kun je ervoor kiezen het nabestaandenpensioen om te zetten in extra pensioen. Als jij overlijdt, krijgt je partner geen partnerpensioen. Maar jij krijgt dan wel de rest van je pensioenleven een hoger bedrag. Dan is het alleen niet te hopen dat je de volgende dag neervalt. Want dan heb je de verkeerde keuze gemaakt.”
En het kan ook andersom. Michael: “Je kunt afspreken dat je zelf wat minder pensioen krijgt, maar dat je partner – mocht je overlijden – meer krijgt dan het standaardbedrag van 70 procent van jouw pensioen. Dat is een optie als je op je zesenzestigste denkt: Ik heb nog twee jaar te leven. De keuze om eventueel pensioen uit te ruilen hoef je overigens pas te maken als je met pensioen gaat.”

Buffer

Een andere kwestie komt op tafel: Henk heeft ergens gelezen dat de 1400 miljard euro van de Nederlandse pensioenfondsen naar Europa zou gaan.
“Dat klopt niet”, zegt Han Kruize, beleidsmedewerker van Pensioenfonds Vervoer. “Het zou wel kunnen dat onze Nederlandse pensioenregels worden aangepast aan Europese richtlijnen. Daar is nu nog niks over te zeggen. Maar die 1400 miljard blijft van de pensioenfondsen.”
Michael vult aan: “Het geld dat jullie inleggen, is van jullie. Het Pensioenfonds is een stichting. Alles wat wij doen, is erop gericht te zorgen dat je tot in de verre toekomst zeker bent dat je jouw pensioen krijgt. De ingelegde premies worden belegd. Als we de ingelegde premies op een spaarrekening zouden zetten, bouwen we nooit een voldoende grote buffer op. Een belangrijke graadmeter voor deze buffer, is die beroemde dekkingsgraad. De kans dat de pot straks leeg is, is 0.”

Dekkingsgraad

Over die dekkingsgraad is de laatste jaren veel te doen geweest. Han vertelt dat bij Pensioenfonds Vervoer de dekkingsgraad op dit moment zo rond de 103 procent staat. “Dat is toch goed”, zegt Henk. “Nee”, antwoordt Han. “Goed zou zijn zo’n 113.” Internationaal chauffeur Nick van Rijswijk (29) uit Tilburg wil weten: “Hebben jullie het idee dat het in de nabije toekomst omhoog gaat?” Daarop kan Han een helder antwoord geven: “Ja, dat moet. We hebben een herstelplan: in 2025 moet de dekkingsgraad 117 zijn.”

Zwaar beroep

Internationaal chauffeur Jaimy de Deugd (35) uit Etten-Leur kaart de kwestie van de lange loopbaan aan. “Ik zit al sinds mijn zestiende in het transport. Kan ik niet eerder stoppen met werken?”
Op de website van Pensioenfonds Vervoer kun je op je pensioendashboard de mogelijkheden verkennen om vervroegd met pensioen te gaan, tipt Michael. “Bij Pensioenfonds Vervoer kies je zelf het moment dat je je pensioen in laat gaan. Dit moment staat los van het aantal dienstjaren.”
Ron de Rover (36), chauffeur Benelux uit Chaam sluit hierop aan: “Denken jullie dat er nog een regeling komt waarbij je er na een x-aantal dienstjaren uit mag?”
Michael: “Dat lijkt mij niet, gezien de ervaringen met bijvoorbeeld de VUT. Dan zie ik eerder gebeuren dat er door de overheid naar een flexibele ingangsdatum van de AOW-uitkering gekeken gaat worden. Daarvoor gaan steeds meer stemmen op.
“Ik had laatst een discussie met mijn zwager”, vertelt Ron. “Die is brandweerman, beroeps, en hij kan er met 59 uit. Omdat hij een zwaar beroep heeft. Hij zei: Je moet het maar eens doen, dat je drie keer per nacht uit je nest gebeld wordt. Nou, wij moeten altijd vroeg op en maken altijd lange dagen.”

Deeltijdpensioen

Michael ziet in transport en logistiek veel mensen die vervroegd met pensioen gaan. Of met deeltijdpensioen. “Dat is toch ook wel een teken dat het een zwaar beroep is, waarin je blij mag zijn als je gezond de eindstreep haalt.”
Bij deeltijdpensioen ga je minder uren werken. Michael legt uit: “Je laat dan eigenlijk een deel van je pensioen eerder uitbetalen om je salaris aan te vullen. Want dat wordt minder omdat je minder werkt. Daardoor wordt natuurlijk wel je pensioen nadat je volledig met pensioen bent wat lager. Van deeltijdpensioen kun je al heel lang gebruik maken. In het begin deden weinig mensen dat. Nu zijn het er dus meer en dat zal er vast mee te maken hebben dat je die leeftijd van zevenenzestig moet halen.”

Pensioen aanvragen

Tijd voor een laatste vraag. Hoe lang van tevoren moet je pensioen aanvragen? “Drie maanden”, antwoordt Michael. En als de zaak dan in die drie maanden failliet gaat? Moet je dan die tijd overbruggen? ““Nee, dan heb je drie maanden minder opbouw. Je zit dan in de WW en dan bouw je geen pensioen op. Maar dat scheelt je bijna niks op je pensioen, hooguit een paar euro per maand. Je heb al heel lang geld in je pensioenpot gedaan. Dan maken die drie maanden echt niet uit.”

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *