Op pad met …Erik Poort van Bergnet
Op pad met
Het is weer als vanouds druk op de wegen. Dat betekent werk aan de winkel voor de circa 90 bergingsbedrijven in Nederland. Dag en nacht staan bergers paraat om bij pechgevallen en ongelukken snel de voertuigen te bergen. TON gaat op een vrijdagmiddag op pad met bergingschauffeur Erik Poort* van Bergnet in Amsterdam.
in de meldkamer
In de meldkamer van Bergnet is het nu nog rustig. Hoofdplanner Eline Tebeest zit met vier collega achter computerschermen. Hier komen alle meldingen binnen. Variërend van lege accu’s in de stad tot heftige ongelukken op de snelweg rond Groot-Amsterdam.
Bergingschauffeur Erik Poort staat klaar om te vertrekken. “De afgelopen weken was het een gekkenhuis. We hebben genoeg wagens, maar op dit moment is er een tekort aan collega’s.” Daarom is er elke zaterdag bij Bergnet een inloop-oriëntatiedag waar iedereen die interesse heeft in het vak van berger kan komen kijken.
Erik begon zijn werkende leven als timmerman en ging daarna als chauffeur voor een houthandel werken. Op zijn 31ste maakte hij de overstap naar het bergingswerk. “Dit is het mooiste vak dat er is. Mijn twee bazen hebben hart voor hun mensen. Elke dag ga ik met plezier naar mijn werk.”
op weg naar de eerste melding
Direct zet Erik zijn wagen schuin op de weg achter de pechauto. Bergers helpen elkaar altijd, legt Erik uit. Ook als het geen collega’s van Bergnet zijn. “Bij een incident op de snelweg geven wij dat door aan Rijkswaterstaat zodat zij de rijstrook kunnen afkruisen.” De weginspecteurs van Rijkswaterstaat in hun gele pick-ups helpen bergers om hun werk veilig te doen. Zij beschermen de plaats van het pech- of ongeval van achteren tegen het achteropkomende verkeer.
Nadat zijn collega veilig zijn werk heeft kunnen doen, rijdt Erik naar de Porsche in het centrum, op het parkeerterrein van een sjiek diamantbedrijf. Hij wurmt zich in de krappe coupé om de motorkap te openen. Helaas lukt het niet om de accu op te laden en de auto te starten. “Tja, je kunt beter een Toyota kopen. Dat zijn de auto’s met de minste pech”, lacht Erik.
lege accu
ingetikte ruit
incidentmelding
En dan ziet Erik bij een oprit een ‘IM’etje’ staan. Direct belt hij met Rijkswaterstaat om de locatie door te geven en te melden dat hij de auto weg gaat halen. Op de invoegstrook staat een groen busje. Achter de vangrail staan de inzittenden. Erik meldt Rijkswaterstaat dat hij de auto weg gaat halen. Omdat het busje op een rustige oprit staat en het een drukke avondspits is, is er geen wagen van Rijkswaterstaat bij. “Ik heb dit busje in vijf minuten op mijn wagen staan.”
lekke band
Bij de parkeerplaats zit de taak van Erik erop, want dit is een pechverplaatsing. “Ik kan ze nu hier achterlaten, of ik kan even iets extra’s voor ze doen. Een kleine moeite.” Met een grote glimlach verwisselt hij de band. “Dat doe ik graag. Maar stel dat het vervelende gasten met een grote bek waren geweest, dan had ik ze hier laten staan.” Als Erik klaar is, belt hij met hoofdplanner. “Ik ben klaar met mijn IM’etje. Heb je nog wat voor me?”
* Erik Poort – 56 jaar – woont in Beinsdorp – is 24 jaar bergingschauffeur – werkt 9 jaar bij Bergnet in Amsterdam
Fotografie: Marco Hofsté
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!