Eerder van het gas – daar moet ik aan wennen

Het nieuwe rijden

Vanaf de eerste rijles trainen rijscholen leerlingen in Het Nieuwe Rijden (HNR). Via Code 95 kunnen ook ervaren chauffeurs zich erin bekwamen. De techniek van de moderne vrachtwagens ondersteunt het principe volledig. Rij-instructeur Rob Hoeks van Leeuw Opleidingenen chauffeur in opleiding Bram van der Heijden zien hoe HNR werkt in de praktijk.

Bram van der Heijden (20) rijdt binnenkort af voor rijbewijs C. Hij wil vrachtwagenchauffeur worden en regelt de opleiding zelf. Nu bestuurt hij nog een bestelbus bij Van Spreuwel Transport uit Acht. Zijn rij-opleiding volgt Bram in Eindhoven bij Leeuw Opleidingen en maakt daar via zijn instructeur Rob Hoeks (41) kennis met veiliger, duurzamer en zuiniger rijden.

Rob Hoeks: “HNR werkt brandstofbesparend en zorgt voor minder slijtage aan de remvoeringen. Doordat de chauffeur rustiger rijdt, blijft hij fitter en heeft hij meer tijd om te reageren op medeweggebruikers. En er is minder CO2-uitstoot. Dat heeft dus een positief effect op het milieu.”

Leren inschatten

Hoe dat zuinige rijden in de alledaagse praktijk gaat, laat Bram zien in de truck waarin hij lest. Zo rijdt hij bijvoorbeeld aan op een rotonde en vertelt dan wat hij doet: “Hier ga ik al vroeg van het gas af om de truck uit te laten rollen. En remmen doe ik hoofdzakelijk door de motorrem in te schakelen. Dat ik veel eerder van het gas af moet, daar moest ik wel aan wennen. Zo rijd ik in de bestelbus nooit. Ook moest ik de werking van de motorrem leren inschatten. Want dat is nieuw voor mij.” Toch lijkt Bram inmiddels behoorlijk aan de nieuwe techniek gewend. Want Rob houdt zich opvallend stil. Rob knikt en zegt: “Bram doet het netjes. Ik hoef niet veel te zeggen. Maar goed ook, want Bram rijdt over enkele dagen af. En tijdens het examen wordt gelet op de principes van Het Nieuwe Rijden.”

Ook via Code 95

Inmiddels is HNR ook in Code 95 opgenomen. Iedere vijf jaar kunnen ervaren chauffeurs toetsen in hoeverre ze deze manier van rijden onder de knie hebben. Het leren ‘anders’ te rijden kost niet veel tijd. Met e-learning volstaat een praktijkgedeelte van drie uur, voorafgegaan door een thuisstudie van drie uur. Zonder online lessen is één dag les voldoende.

Voor hun gevoel gaan ze langzaam

Rob Hoeks vervolgt: “De rijstijl van de chauffeurs hangt ook af van het soort transport. Iemand op een licht bakwagentje met veel adressen in de stad rijdt vaak onrustiger dan een internationaal chauffeur met een zware combinatie. Maar één ding hebben ze gemeen. Veel beroepschauffeurs vinden het lastig om op tijd van het gas te gaan. Voor hun gevoel gaan ze dan langzaam. Bij Code 95 krijgen ze eerst theorie via e-learning. Daarna rijden we een bepaald traject waarbij ik geen commentaar geef. Aansluitend rijden we dezelfde route nogmaals en geef ik tips. Vaak zijn de chauffeurs de tweede keer sneller omdat ze soepeler doorrijden. Vergelijk het maar met een drukke snelweg waar de personenauto’s op de linkerbaan soms minder snel rijden dan de vrachtwagens die rechts in een vloeiend tempo gaan.”
Op groen
Met Het Nieuwe Rijden heb je meer tijd om te reageren op andere weggebruikers. Bij een kruising kan de chauffeur beter zien of rechts en links de auto’s al stoppen en zijn licht dus snel op groen gaat. De gemiddelde snelheid is met deze zuinige rijstijl juist hoger in plaats van dat het langzaam gaat. Dat automobilisten die erachter rijden zich ergeren, is volgens Rob ook niet waar. “Als een stoplicht rood is, maakt het voor de mensen achter je niet uit dat je de vrachtwagen laat uitrollen en in beweging houdt.” Nog een aspect van HNR is het voldoende afstand houden van je voorganger. Ook dat kan de chauffeur aan de nieuwe generatie trucks overlaten. In een aangepaste stand van de cruise-control kan de chauffeur instellen hoeveel seconden hij achter zijn voorligger wenst te blijven.

Bram van der Heijden neemt HNR-les bij Leeuw Opleidingen in Eindhoven.

Aardige cent

Voor Bram is het nu een kwestie van afrijden voor het C-rijbewijs. Daarna kan hij zijn ervaring met deze nieuwe manier van rijden op een bakwagen in de praktijk brengen. Bram: “Ik vind het mooi om soepel door een stad te rijden. En dan te checken op het dashboard of het goed gaat.” Voor zijn baas kan het een aardige cent schelen. Met de juiste rijstijl is een brandstofbesparing van 10-15 procent mogelijk. Er zijn berekeningen van twintig trucks die door Het Nieuwe Rijden op jaarbasis € 90.000,- hebben bespaard.


Hoe rijd je zuinig, dus op de manier van het HNR?

  • ga vroegtijdig van het gas af om de vrachtwagen uit te laten rollen
  • rem optimaal met de motorrem
  • anticipeer voor een vloeiende rijstijl
  • houd voldoende afstand op de voorganger
  • moderne trucks geven een indicatie van het brandstofverbruik en remslijtage. Daarmee zie je meteen het effect
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.