Op pad met: Volle kracht vooruit
Wie op Noorwegen rijdt, moest tot voor kort altijd eerst naar Duitsland of Denemarken en daar de boot naar Noorwegen nemen. Vanaf april 2022 is er een kortere weg: de nieuwe veerdienst van de Holland Norway Lines vaart tussen Eemshaven en Kristiansand in het zuiden van Noorwegen. Wat vinden Nederlandse vrachtwagenchauffeurs van deze nieuwe, directe zeeverbinding?
dinsdagmiddag
12:30
inchecken
Op het terrein van de Holland Norway Lines in de Eemshaven staat al een aantal vrachtwagens te wachten voor ze kunnen inschepen. De Eemshaven is een internationale zeehaven. De Holland Norway Lines heeft dan ook de taak om lading te controleren en toe te zien op illegale passagiers.
Grondpersoneel van de veerdienst fotografeert de kentekens van de auto’s voor douaneregistratie en om schades vast te leggen. Passagiers lopen ondertussen via het autodek de boot op.
Het bedrijf is gespecialiseerd in exceptioneel vervoer. Voor chauffeur Henry Kijk in de Vegte (56) uit Hardenberg en collega Jeroen Arts (48) en zijn zoon Tom (9) uit Enschede is dit de eerste overtocht met de Holland Norway Lines. “Enkele collega’s zijn ons voorgegaan met onderdelen voor een recyclingmachine voor gescheiden afval. Wij hebben de laatste onderdelen op onze wagens. Dat grote ronde ding is een sorteerlager.”
Chauffeur Ruben van de Veen (28) uit Ten Post zit bijna elke week op een veerboot naar Scandinavië. “Ik heb de eerste afvaart van de MS Romantika vanuit Kristiansand meegemaakt in april.
Een collega en ik scheepten als laatsten in. Dat ging maar nét, want de crew had de personenauto’s en campers iets te ruim opgesteld. Een beginnersfoutje.” Als zijn wagen is vastgezet, neemt Ruben de lift naar zijn hut.
De trossen zijn los. Uit de speaker klinkt in het Nederlands, Engels en Noors het bericht dat de taxfreewinkel is geopend. Langzaam verdwijnt de Eemshaven uit zicht.
Zijn collega Hans van Noort (49) uit Lelystad is blij dat er geen speciale chauffeursafdeling is op het schip. “Ik zit het liefst tussen gewone passagiers aan de bar.” Hans werkt vijf jaar voor TTM Cargo uit Markenesse en rijdt op Scandinavië. Hij vervoert vrachtwagens en machines naar Noorwegen. Dit is zijn tiende overtocht met de MS Romantika.
Ze zijn vanochtend om vijf uur vertrokken. Ze varen voor het eerst vanuit de Eemshaven naar Noorwegen. “Deze overtocht scheelt twee dagen rijden. We gaan een jong Nederlands gezin uit Koningsberg terugverhuizen naar Zeeland. Morgenochtend slapen we uit, want we kunnen niet te vroeg op de stoep staan”, lacht Edze. “Lekker anders dan het normale rondje om de kerk”, vertelt Matthieu.
Ook de twee chauffeurs van Bolk Transport zien het grote voordeel van de Holland Norway Lines: “Voor het speciaal transport moet je in Duitsland lang van tevoren vergunningen aanvragen. De regels zijn strenger dan in Nederland. Deze directe verbinding is voor onze baas financieel aantrekkelijk. Minder geregel en minder diesel”, vertelt Henry. Jeroen knikt.
“Het is een leuke trip. Mijn zoon heeft herfstvakantie en gaat dan altijd met mij mee. Bij Bolk zijn ze goed voor hun personeel. Vandaag waren we al om twee uur al aan boord en onze dag-uren worden dan gewoon uitbetaald. Dat doet niet iedere baas.”
Hans van Noort ziet nog meer voordelen. “Duitsland is een grote bouwput. Er zijn vaak files en wegwerkzaamheden. Daardoor is het nooit zeker of je op tijd in Kiel aankomt voor de ferry van de Colorline naar Oslo. Dat probleem heb je niet als je vanaf de Eemshaven vertrekt.” De doorgewinterde Scandinaviërijder Ruben rijdt liever wel door Duitsland. ”Want dat is beter voor mijn portemonnee.”
boarden voor Nederland
Tjeerd Anne is vaste klant van de Holland Norway Lines. “Het liefst zou ik alvast elke week een plek reserveren, maar dat doen ze helaas niet. Deze veerdienst is voor mij veel voordeliger. Ik bespaar zo’n vijfhonderd euro per overtocht. En ik kom uitgerust aan. Morgenochtend ben ik in anderhalf uur thuis. Dat vindt Sophie jammer, want die zou nog wel een week weg willen.”
Holland Norway Lines begon in 2022 met de exploitatie van de route Eemshaven (NL) – Kristiansand (NO), een directe verbinding tussen Nederland en Noorwegen. Het is de dichtstbijzijnde haven naar Noorwegen voor een groot deel van West-Europa. Vrachtverkeer mijdt met de dienst Duits verkeer en Duitse regelgeving. Op de MS Romantika is plaats voor 1500 passagiers. Iedere passagier heeft een hut voor de nacht. Vanaf 750 passagiers is het schip duurzamer dan andere vormen van transport. De maatschappij wil in 2026 emissievrij varen.
Fotografie: Marco Hofsté
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!