Ruby Amsen

Koerier in december

Online winkelen neemt hand over hand toe. Die internetboodschappen moeten bezorgd worden en daar varen koeriersbedrijven wel bij. Een ‘booming markt’ heet dat dan.
Decembermaand geschenkenmaand is voor koeriers helemaal toptijd. TON portretteert drie pakjesbezorgers van DHL.

Sjanie Venema - DHL

Er is veel veranderd

Sjanie Venema – 65 jaar – woont in Barendrecht – is 26 jaar parttime koerier bij DHL Parcel – zij is aan het afbouwen en werkt nog 2 dagen per week

Postcode 2991 in Barendrecht. Al zesentwintig jaar brengt Sjanie Venema daar pakjes, brieven en pakketten rond. Als ze samen met haar dochter door het dorp loopt, groeten veel mensen. “Mijn dochter zegt dan: ‘Ongelofelijk, jij kent ook iedereen.’ Dat is het leuke van dit werk: het contact met de klanten.” 

A4-tje

In die zesentwintig jaar is er veel veranderd. “Ik werkte vier dagen in de week. ’s Ochtends reed ik naar een loods in Ridderkerk. Daar kreeg ik van Annie of Jan, de depothouders, een A4-tje met daarop de pakketjes en adressen. Aan de hand daarvan verzamelde ik de pakjes en vulde op het papier de huisnummers in.”

Scannen

Tegenwoordig worden alle pakketten gescand voordat Sjanie op pad gaat. “Daarna laad ik mijn auto. Daar heb ik zo mijn eigen manier voor. Ik leg de pakketten op route. Ik rijd via de scanner, maar ik ken mijn werkgebied zo goed dat ik soms zelf beter weet hoe ik zo snel mogelijk mijn ronde kan doen.”

Beste chauffeur

Sjanie is bij DHL al een paar keer ‘beste chauffeur van het jaar’ is geweest. “Die titel houdt in dat ik de minste fouten heb gemaakt en dat ik collegiaal ben. Dat is ook wel logisch, met de ervaring die ik heb. Nieuwe parttimers hebben het moeilijker, vooral als ze hier vreemd zijn. Die weten de juiste routes niet en dan is het stressen.”

Ruby Amsen - DHL

Ik heb mijn eigen klantenkring

Ruby Amsen – 40 jaar – woont in Amstelveen – is een half jaar koerier bij DHL Express op Schiphol

Het bedrijfsterrein van DHL Express op Schiphol grenst aan de luchthaven. Achter het hek staat een vliegtuig van DHL. “Soms heeft een klant een belangrijk document met een verre bestemming. Zeggen ze: ‘Ik heb een leuke vlucht voor je’. Want ze denken dat ik het pakketje hoogstpersoonlijk in het buitenland ga afleveren. Dat is wel grappig”.  

Eigen klantenkring

Om zo efficiënt mogelijk te werken, heeft iedere DHL-koerier een aantal werkgebieden die hij goed kent. Ruby’s favoriet is de ‘AM24’. “Ik rijd onder andere op Aalsmeer, Uithoorn, Kudelstaart, De Kwakel en De Hoef. Ik beheer mijn eigen route en heb mijn eigen klantenkring. Dat is heerlijk.”

Navigatiesysteem

In haar bestelbus zit een geïntegreerd navigatiesysteem waarmee zij kan scannen, bellen en navigeren. Aan de hand van de gescande postcodes van de pakketten, wordt de route bepaald. “In het begin vond ik het werk pittig. Ik moet zo efficiënt mogelijk rijden en ook binnen de juiste tijd. Maar ik leer mijn werkgebied steeds beter kennen, zodat ik nu de ‘sluiproutes’ weet die niet in de navigatie zitten.”

Puzzelen

Ook slim plannen maakt verschil. “In het begin reed ik bijvoorbeeld om acht uur ’s morgens naar winkels om pakketten af te leveren. Maar die zijn dan nog gesloten. Dat is dus verspilde tijd. Nu plan ik efficiënter. Ik hou van puzzelen en bij DHL is het werk één grote puzzel: zoeken naar de snelste route om je pakketten af te leveren. Dat vind ik leuk.”

Ad Bracht - DHL

Extra werken voor kerstdrukte

Ad Bracht – 52 jaar – woont in Nederhemert – is 6 jaar parttime koerier bij DHL Parcel, rayon ’s-Hertogenbosch, depot Hedel – daarnaast werkt hij fulltime als demonteur bij Vos Truckparts in Zaltbommel

Zaterdagmiddag, halftwee. Het depot van DHL in Hedel is bijna leeg. Voor Ad Bracht begint nu het weekend. “Elke zaterdag start ik om kwart voor zeven. Eerst pakketten uitsorteren en inscannen en dan op pad. Voor negen uur ’s morgens mogen wij op zaterdag niet leveren. Rond één uur in de middag ben ik klaar met mijn ronde.”

Oude bekenden

Ook Ad heeft zijn eigen werkgebied: de Bommelerwaard. Hij kent de streek op z’n duimpje; hij is er geboren en getogen. “Als ik aan het werk ben, kom ik vaak oude bekenden tegen. Ook veel collega’s uit de tijd dat ik in de scheepsbouw en in de machinebouw zat.”

Vaste route

Omdat Ad al zes jaar, drie keer in de week, in de Bommelerwaard bezorgt, kennen de mensen hem. “Ik heb meestal een vaste route van vijf of zes dorpen. Mensen doen vaak al de deur open als ze mijn gele jasje zien. Soms vragen ze of ik koffie wil, maar daar heb ik geen tijd voor.”

Buren

Ad heeft per shift zo’n zeventig tot tachtig pakketten en die moeten binnen een bepaalde tijd bezorgd. “Het voordeel van een vaste route is dat je veel adresjes kent. Dan weet je bij welke buren je een pakketje kan afleveren als er iemand niet thuis is. Het mooiste is om met een lege auto weer op het depot aan te komen.”

Snipperdag

In de decembermaand neemt vrijgezel Ad een snipperdag bij Vos Truckparts om extra te koerieren voor DHL. Dit jaar verwacht hij topdrukte. “Kerstmis valt op een zondag en maandag. De zaterdag ervoor zal het een gekkenhuis zijn. Dan moeten de allerlaatste bestellingen bezorgd worden. Of ik dan om één uur klaar ben…”

Fotografie: Marco Hofsté

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.