Goede voornemens

In december zijn mensen meer met hun toekomst bezig dan in de rest van het jaar. Al was het maar omdat ze elkaar bestoken met: “En? Heb je nog goede voornemens?”
TON stelt die vraag aan drie werknemers van Bos Dynamics in Barneveld. Rinus, Ellard en Timon vertellen hoe ver ze vooruitkijken en wat ze dan zien.

Record verbeteren

“Volgend jaar wil ik de tien kilometer onder de veertig minuten lopen.” Ellard Schutte (26) uit Apeldoorn heeft een helder en haalbaar voornemen. Zijn persoonlijk record staat op 40.50. Sinds de zomer is hij weer ‘vol gas’ gaan trainen, dus in 2017 sneuvelt dat record. Ellard werkt ruim twee jaar bij Bos Dynamics. Hij is accountmanager en heeft contact met veel internationale klanten. Wat zijn werk inhoudt? “Ik manage de verwachting van de klant naar de planning toe.” En dat bevalt hem prima.

Ellard Schutte: "“Volgend jaar wil ik de tien kilometer onder de veertig minuten lopen".

Ellard Schutte: “Volgend jaar wil ik de tien kilometer onder de veertig minuten lopen”.

Vijftien kilo eraf

“Ik ben een paar keer aardig wat gewicht kwijtgeraakt. Maar nu weeg ik weer 97 kilo. Daar moeten er vijftien vanaf.” Ziedaar het plan van Rinus Jansen (bijna 62) uit Voorthuizen. Rinus is 41 jaar chauffeur en rijdt sinds drie jaar voor Bos Dynamics. Zijn vorige werkgever ging failliet. “Ik heb drie uurtjes zonder werk gezeten”, meldt Rinus monter. Of die vijftien kilo er komend jaar ook inderdaad vanaf zullen gaan? Rinus denkt van wel. Het is een kwestie van eten laten staan, weet hij. Al is de verlokking soms groot. “Ik rijd gedurig op Duitsland. Daar heb je van die schnitzeltjes, die vind ik niet vervelend.”

Proeven en leren

Timon Joosten (21) uit Lunteren is op 1 januari 2017 één jaar bij Bos Dynamics in dienst als loodsmedewerker. Hij gaat nog naar school, om door te leren voor manager transport en logistiek. Op dit moment loopt hij stage, ook bij Bos Dynamics, dus dat is mooi meegenomen. Zijn goede voornemen heeft met zijn loopbaan te maken. “Ik wil veel van het bedrijf proeven en leren. Ik heb het idee dat hier mijn toekomst ligt, heb het ontzettend naar mijn zin. En ik krijg veel kansen.”

Rinus Jansen: "Vijftien kilo eraf".

Rinus Jansen: “Vijftien kilo eraf”.

Sparen voor later

Timon heeft wel een beeld van hoe zijn leven er de komende jaren uitziet. “Op mijn dertigste hoop ik een leidinggevende functie te hebben.” Daarvoor zal hij nog enkele opleidingen moeten volgen. Hij woont nog thuis. Spaart voor later, onder andere voor als hij gaat samenwonen met zijn vriendin. “Sparen is echt een must, zo ben ik ook opgevoed.” Sinds een half jaar spaart Timon ook voor zijn pensioen, maar daar is hij nog niet mee bezig.

Ben Kerkhof, consulent Pensioenfonds Vervoer: “In de vervoerssector bouw je vanaf je 21ste pensioen op. We merken dat veel jonge mensen nog niet zo bezig zijn met hun pensioen. Toch is het zinvol er af en toe naar te kijken, zodat je je op de hoogte blijft van je eigen pensioensituatie. Ook al heb je op je 21ste nog niet veel pensioen opgebouwd, ook dan kun je je toch een beeld vormen van je situatie door eens in te loggen op het pensioendashboard. Je ziet hier het pensioen dat je naar verwachting gaat opbouwen: ‘het te bereiken pensioen’. Voor de berekening van dit verwachte pensioen wordt ervan uitgegaan dat je hetzelfde salaris blijft verdienen en via dezelfde regeling pensioen blijft opbouwen. De bedragen die je ziet, zijn ook een verwachting op basis van de huidige financiële situatie van Pensioenfonds Vervoer. Je pensioen is dus niet gegarandeerd. Een belangrijke reden om je pensioenopbouw geregeld te volgen.”

Stappenplan

Ook Ellard is iemand die zijn leven plant. “Uiteindelijk wil ik zelfstandig ondernemer worden. In mijn hoofd heb ik een stappenplan om dat te bereiken.” Op financieel terrein neemt Ellard de zaken eveneens serieus ter hand. “Ik geef niet meer uit dan er binnenkomt.” Dat hij pensioen opbouwt, vindt hij op dit moment nog niet zo heel boeiend. “Er gaat vast nog van alles veranderen en mijn pensioen is nog zo ver weg. Al hoop ik niet dat ik tot mijn 72ste door moet werken.” Wel denkt hij dat hij op den duur zelf een potje zal aanleggen om na zijn pensionering wat meer armslag te hebben. “Wat dat betreft zou het wel mooi zijn als je bij het pensioenfonds je eigen pakket zou kunnen samenstellen.” 

Ben Kerkhof: “Je pensioenpakket bij Pensioenfonds Vervoer bevat standaard een aantal zaken, waaronder een uitkering voor je partner als jij overlijdt en doorlopende pensioenopbouw als je arbeidsongeschikt wordt. De pensioenleeftijd op je overzicht is een standaard leeftijd; zie het als een voorbeeld. Je kiest zelf wanneer je met pensioen gaat. Op de website pfvervoer.nl kun je zien hoe hoog je pensioen is als je op een bepaalde leeftijd stopt. Daar staat ook andere keuzes uitgelegd. En er valt veel te kiezen!”

Timon Joosten: "Ik wil veel van het bedrijf proeven en leren".

Timon Joosten: “Ik wil veel van het bedrijf proeven en leren”.

Achter het net vissen

Timon en Ellard staan aan het begin van hun carrière. Voor Rinus zit het grootste deel erop. Hij ‘moet’ nog vijf jaar tot zijn zevenenzestigste. Net als veel van zijn leeftijdsgenoten heeft Rinus zijn ‘oude dag’ zien opschuiven. “Eigenlijk is het niet helemaal eerlijk”, zegt hij. “Je krijgt het idee dat we steeds achter het net vissen. Maar ja, het is niet anders. En zolang ik gezond ben en plezier heb in mijn werk, kan ik nog prima meekomen.”

Mogelijk afbouwen

Niet zo lang geleden is bij Bos Dynamics een bijeenkomst gehouden voor oudere werknemers. Een consulent van Pensioenfonds Vervoer kwam uitleg geven over wat er mogelijk is. Rinus begreep daaruit dat hij wellicht zou kunnen afbouwen na zijn vierenzestigste. Dat zou mooi wezen. Hoewel: “Als ik me blijf voelen zoals ik me nu voel, ga ik gewoon door. Thuis vind ik het ook wel grappig, maar na een bepaalde tijd ga je je vervelen.” 

Ben Kerkhof: “Wij horen vaak dat chauffeurs als ze ouder worden het werk vooral fysiek zwaarder gaan vinden. Hoewel ze het werk zelf nog steeds prettig vinden, is een volledige werkweek soms moeilijker vol te houden. In die situatie kan deeltijdpensioen een oplossing zijn. Bij deeltijdpensioen blijf je nog gedeeltelijk werken en voor het gedeelte dat je bent gestopt, ontvang je alvast een deel van je pensioen. Zo is het beter vol te houden tot het moment dat je volledig met pensioen gaat. Niet iedereen is op de hoogte van deze mogelijkheid. Pensioenfonds Vervoer hier voorlichting over. Dit kan zijn door een bijeenkomst bij werkgevers, maar je kunt ook als werknemer een persoonlijke afspraak maken met een van de consulenten op het pensioenspreekuur.” Kijk daarvoor op pfvervoer.nl/contact/pensioenconsulenten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.