Er is meer dan snel, sneller, snelst

Koeriersopleiding

Bij koeriers denken we vaak aan bezorgers die pakjes bij ons thuis bezorgen. Bijvoorbeeld van bedrijven als Bol.com of Zalando. Maar er zijn ook koeriers die medicijnen bezorgen. Of bezorgers die alleen in het bedrijfsleven werken. Dat blijkt uit de gevarieerde samenstelling van de koerierscursus van STL. Eind 2022 was er een pilot van deze cursus. TON was erbij.

Door de groei van de economie is er behoefte aan goed opgeleid personeel, ook in de koeriersbranche. STL ontwikkelde daarom een opleiding in overleg met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de koeriers- en pakketdienstensector. Het is een cursus van anderhalve dag: één dag theorie, een halve dag praktijk.

Tijd genoeg
Frank Schellekens is een van de trainers van de cursus: “De wereld van koeriers is veel groter dan wij denken. Dat zie ik terug in deze pilot. Van de tien deelnemers werkt er één bij PostNL. De andere deelnemers werken voor koeriersbedrijven die gespecialiseerd zijn in het transport van medicijnen, fietsen, laboratoriummonsters, gekoelde levensmiddelen of business to business.”

Frank Schellekens – 55 – trainer Transport en Logistiek – werkt bij Nelion Opleidingen uit Haaren

Erwin Rietberg is een van de deelnemers. “Bij MVB Koeriers heb ik tijd genoeg om mijn werk te doen. Ik vervoer voornamelijk medicijnen en doe af en toe een spoedlevering voor particulieren. Het is geen stressvol werk. Ik hoef geen tweehonderd pakjes per dag af te leveren. Voor onze planning maakt het niet uit of wij een halfuur later aankomen. Tenzij het natuurlijk een spoedbestelling is.”

Erwin Rietberg – 33 – woont in Amersfoort – werkt sinds vijf maanden voor MVB Koerier uit De Meern

Tijdblokken
Dat is voor Jerry Brouwer van PostNL wel anders. Jerry heeft per dag zo’n 150 stops en levert circa 250 pakketten per dag af. “Niet iedereen is geschikt voor dit werk. Het is best hectisch. Maar van al dat in- en uitstappen en het tillen van soms zware pakketten blijf ik hartstikke fit.

Ik werk in tijdblokken van twee uur. Deze tijdblokken krijgen de klanten door van PostNL. Binnen die tijd moet ik de pakjes afgeleverd hebben.” Jerry’s werkgebied is Rotterdam. “Mijn wijk Nesselande ken ik op mijn duimpje. Ik houd hier rekening mee bij het inladen van mijn bus. Wat er als laatste uit moet, gaat als eerste de bus in.”

Jerry Brouwer – 24 – woont in Delfgauw – werkt sinds twee jaar bij PostNL

Zelf nadenken
De koerierscursus behandelt drie pijlers: het voertuig, de lading en de wettelijke regels. Daarnaast besteedt trainer Frank veel aandacht aan gedrag en mentaliteit. “Ik wil dat koeriers zelf nadenken en proactief zijn. Dat ze bijvoorbeeld voor vertrek hun voertuig controleren, zodat ze geen pech onderweg krijgen. Of dat ze de tijd nemen om hun ritten voor te bereiden met behulp van Google Maps.” Een ander voordeel van de cursus is, dat deelnemers van elkaar kunnen leren. Frank: “Door ervaringen te delen, krijgen ze een kijkje in de keuken van een ander koeriersbedrijf. Zo leren ze van elkaar.”

Een schone bus
Erwin vindt de cursus interessant en heeft al nieuwe dingen geleerd. “Bijvoorbeeld welke documenten je als koerier nodig hebt. Ik heb daar nog niet veel ervaring mee. Ook het onderdeel over rijklaar maken en controle van het voertuig vond ik interessant. Ik heb een vaste bus en ik ben daar verantwoordelijk voor. Maar ik heb nog nooit een controlerondje om de bus gelopen voor ik vertrek. Misschien ga ik dat vanaf nu wel doen.”

Ook Jerry vindt het onderwerp ‘rijklaar maken en controle voertuig’ interessant. Hij deelt zijn auto met een collega. “Ik houd van een schone auto. Als mijn collega erin heeft gereden, kijk ik of de bus schoon is en controleer ik of alles in orde is. Ook zou ik meer willen weten over al die lampjes op je dashboard. Als er nu een lampje brandt, ga ik googelen.” De andere deelnemers vinden zijn tip om te googelen waardevol.

Erkenning en waardering
Trainer Frank is tevreden met de respons van de deelnemers op zijn lesprogramma. “Voor mij is deze cursus een erkenning en waardering van het beroep van koeriers.” Toch zou Frank meer geregeld willen zien voor koeriers. “Voor vrachtwagenchauffeurs is er Code 95. Waarom is er geen Code 95 voor koeriers?” Frank vindt dat het hoog tijd is dat koerierswerk gezien wordt als een vak. Deze koerierscursus is een eerste stap.

Meer weten over de koerierscursus? Kijk op https://transportopleider.nl/koeriersopleiding/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *