denken-aan-pensioen-peter-snoeks

Denkend aan pensioen: Gunstiger dan gedacht

Als je lang in transport en logistiek werkt, heb je je pensioendatum zien opschuiven. De pensioenleeftijd is verhoogd, VUT verdween en prepensioen is passé. Toch blijft het mogelijk eerder te stoppen. Dat merkten ook internationaal chauffeur Peter Snoeks en zijn vrouw Gerda. Zij bezochten een voorlichtingsbijeenkomst en kwamen daar vrolijk vandaan. 

“Er is licht aan het eind van de tunnel. Maar die tunnel is wel steeds langer geworden.” Peter Snoeks (63) uit Velserbroek zegt het lachend, want het klinkt misschien dramatischer dan hij het bedoelt. Toch: er was een tijd dat je met veertig dienstjaren kon stoppen en hij is al vanaf zijn vijftiende aan het werk. Dus nog niet zo lang geleden was zijn toekomstbeeld dat hij ruim voor zijn zestigste de vrachtwagen aan de kant zou zetten. Dat vooruitzicht is ingrijpend veranderd. “Ik moet tot 66 jaar en vijf maanden”, zegt Peter. Pas dan krijgt hij AOW. “Maar ik zal vóór die tijd stoppen”, zegt hij stellig.

‘Bouwjaar’ 1953

Die stelligheid baseren Peter en Gerda op de informatie die ze kregen tijdens een bijeenkomst van Pensioenfonds Vervoer op 2 juli. Ze waren daarvoor uitgenodigd omdat Peter van het ‘bouwjaar’ 1953 is én recht heeft op het zogenoemde ‘voorwaardelijk pensioen’. Die 2de juli hoorden Peter en Gerda niet echt nieuwe dingen, want ze zijn al langer geïnteresseerd in pensioenzaken. “Maar een en ander is me wel duidelijker geworden. We kregen extra uitleg. En we weten nu ook beter hoe mijn pensioen eruitziet. Ik had verwacht dat het minder gunstig zou zijn.”

Richard Dudink, consulent van Pensioenfonds Vervoer, legt uit wat ‘voorwaardelijk pensioen’ is: “De VUT-regeling is afgeschaft in 2006. Dit betekent dat werknemers die op of na 1 januari 1950 zijn geboren geen gebruik meer kunnen maken van de VUT-regeling en geen prepensioen meer opbouwen. Daarom is de ouderdomspensioenregeling sterk verbeterd en bouwt iedereen veel meer pensioen op dan vóór 2006. Zo wordt sindsdien een groter deel van je salaris, denk aan overuren, meegeteld voor je pensioenopbouw. Niet iedereen kan hier echter maximaal van profiteren. Hoe ouder je was in 2006, hoe minder lang je het verhoogde ouderdomspensioen kunt opbouwen tot het moment dat je met pensioen gaat. Voor iedereen geboren vóór 1981 is daarom een overgangsregeling afgesproken. Die houdt in dat je – als je aan de voorwaarden voldoet – in aanmerking komt voor voorwaardelijk ouderdomspensioen. Je kunt dit zien als een extra potje, dat je kunt gebruiken om eerder – op zijn vroegst vanaf zestig jaar – te stoppen met werken en zo de periode tot je AOW-leeftijd te overbruggen. Of, als je niet eerder wilt stoppen, je ouderdomspensioen later mee op te hogen. Als je in aanmerking komt voor voorwaardelijk pensioen, staat dit op het pensioenoverzicht dat je elk jaar ontvangt. Besef wel dat je, om dit voorwaardelijk pensioen te ontvangen, moet blijven voldoen aan de voorwaarden. Naast de informatie die je hierover op onze website vindt, organiseren we periodiek voorlichtingsbijeenkomsten voor werknemers met recht op voorwaardelijk pensioen.”

Pensioendashboard

Peter baseerde die verwachting op wat hij zo om zich heen hoort. “Mensen zeggen: ‘Het wordt minder en minder’. Dus dan ga je dat vanzelf ook denken. En de laatste keer dat ik het pensioendashboard op de website van het pensioenfonds gebruikte, was het ook minder. Dat heeft ermee te maken dat je allerlei variabelen hebt. Je kunt je pensioen meer of minder naar voren halen, je kunt aangeven dat je meer of minder geld denkt nodig te hebben. Zo verandert dan ook telkens het bedrag dat je aan pensioenuitkering kunt krijgen.”

Richard Dudink, consulent van Pensioenfonds Vervoer, vertelt welke variabelen er zijn waarmee je je pensioendatum kunt ‘aansturen’: “In veel gevallen is het nog steeds mogelijk om eerder met pensioen te gaan. Je kunt je voorwaardelijk pensioen inzetten om de periode tot je AOW-leeftijd te overbruggen. Daarnaast kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om eerst een periode – vijf of tien jaar – een hoger pensioen te ontvangen en daarna levenslang een lager pensioen. Ook kun je (een deel van) je opgebouwde partnerpensioen inruilen voor ouderdomspensioen. Hierdoor wordt je ouderdomspensioen verhoogd en je partnerpensioen verlaagd. Heb je geen partner, dan gebeurt dit automatisch. Het inruilen van partnerpensioen kan een mogelijkheid zijn als je partner voldoende eigen pensioen heeft opgebouwd. Voor het inruilen is wel altijd toestemming van je partner nodig. Wil je niets inruilen of ophogen, dan is het soms toch mogelijk om eerder met pensioen te gaan door kritisch te kijken naar je verwachte uitgaven voor later. Misschien kun je je uitgaven verlagen. In het pensioendashboard op onze website kun je berekenen of je pensioen voldoende is om je verwachte uitgaven te kunnen betalen. Is het financieel niet haalbaar om eerder volledig met pensioen te gaan, dan kun je er ook voor kiezen een bepaalde periode gedeeltelijk te blijven werken en daarnaast een deeltijdpensioen te ontvangen.”

Klein vrachtwagentje

Peter werkt al 36 jaar bij Koops Transport in Almere. Daarvoor zat hij in het zwaar vervoer bij Van Santen in Haarlem. Hij was ooit ook nog zo’n negen maanden in dienst bij de KLM, vliegtuigen tanken. Zijn lange loopbaan in het transport begon hij als bijrijder bij Unox. “Dat was in de tijd dat de vacuümverpakte vleeswaren ‘in’ raakten. Ik reed af en toe mee op een klein vrachtwagentje; we bezorgden bij supermarkten en campings. Toen de wijk zo groot werd, dat er vast een extra mannetje nodig was, ben ik gestopt met school … tot gematigde weerstand van mijn ouders.”

Peter Snoeks in zijn flight simulator.

Peter Snoeks in zijn flight simulator.

Toegenomen druk

Zoals de meeste oudere chauffeurs vindt ook Peter dat het werk in de loop der jaren minder geworden is. “Dat de grenzen zijn weggevallen, is geen goede zaak voor het sociale aspect. Vroeger kwam je elkaar bij de grens tegen, maakte je een praatje, kon je je verhaal kwijt.” De druk is ook toegenomen. “Je zit constant te rekenen met je rij-uren”, zegt Gerda. En natuurlijk eist het zware werk ook fysiek zijn tol. Peter: “Ik heb 28 jaar op Engeland gereden, kleding en stukgoed. Die kleding zat in bundels verpakt. Je moest veel druk geven als je die wilde versjouwen. Mijn rug is dus redelijk versleten.”

Niet tekortgeschoten

Kortom: die 66 jaar en vijf maanden als pensioendatum is niet aanlokkelijk. Eerder stoppen blijkt mogelijk. Daarbij spelen een paar dingen een rol. Zo is hun huis bijna afbetaald, blijft Gerda werken (en heeft zij straks ook pensioen), hebben ze straks minder uitgaven. En Peter kan dus zijn voorwaardelijk pensioen inzetten. “Ik ben al zo lang aan het werk en al zo lang vaak van huis. Op een gegeven moment kreeg ik het gevoel dat ik tekortgeschoten was als vader. Dat heb ik mijn zoon en dochter op een zondagmiddag ook gevraagd. ‘Nee’ riepen ze, ‘als je thuis was, was je er ook echt voor ons’.”

Geen geraniums

Wanneer hij precies zal gaan stoppen, weet Peter nog niet. Wel wat hij daarna gaat doen. “Ik ga niet achter de geraniums zitten. Er is hier genoeg te doen met bestelbusjes. En ik heb natuurlijk mijn grote hobby: de Flightsimulator.”

Geen spelletje

Op de zolder van hun huis in Velserbroek heeft Peter Snoeks een soort cockpit. Daar beoefent hij gepassioneerd zijn hobby: flight simulation.
Peter: “Het is geen spelletje. Je zit in een community en bestuurt online een vliegtuig, bijvoorbeeld een 747. Je maakt ‘echte’ vluchten, bijvoorbeeld van Schiphol naar Zürich.”
Of hij wel eens gecrasht is? “Ja”, zegt Peter, “het gaat wel eens fout.”
Gerda: “Ik vlieg ook nooit met hem mee.”
Peter: “Zij is de grondstewardess.”

Op klm-va.nl vind je informatie over flight simulation.

3 antwoorden
  1. Peter
    Peter zegt:

    Deze regelingen zijn mooi. Maar waar kan ik de geldbedragen zien die ik ontvang of moet laten vallen om eerder te stoppen met werken??hoe werkt dat systeem, hoe wordt het betekent??

    Beantwoorden
  2. Bram
    Bram zegt:

    Pensioenfonds vervoer is toch niet echt helder over de cijfers. Zeker wat betreft het voorwaardelijk en onvoorwaardelijk pensioen. In het pensioenoverzicht van 2019 stond een bedrag bij voorwaardelijk pensioen. In het pensioenoverzicht 2020 stond achter diezelfde regel een bedrag van zo’n 75% lager voor het voorwaardelijk pensioen. Ik kon het verschil nergens terugvinden. Dus heb ik contact opgenomen het het pensioenfonds vervoer en zij vertelde mij dat het eigenlijk goed nieuws is!! Want een deel van het voorwaardelijk pensioen, die 75% minder dus, is nu onvoorwaardelijk geworden en ”bijgeschreven” bij het hoofdkapitaal. Je ziet geen bedragen, datum van bijschrijving v/h voorwaardelijk naar onvoorwaardelijk. Zelfs door slechte beleggings-resultaten kan dat verschil wat ”bijgeschreven” zou zijn, compleet verdampd zijn en zo het ”hoofdkapitaal” lager uitkomen dan het vorig jaar..(!). Als het niet zo schimmig was, maar meer duidelijkheid, bijvoorbeeld het aantal participaties die zijn toegenomen, wordt het al een héél stuk meer overzichtelijker.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *