Je moet je kop gebruiken voor dit werk
Van volle schappen in winkels tot op tijd je bestellingen binnenkrijgen. Daar zorgen logistieke medewerkers voor. Zij zijn een belangrijke schakel in het distributieproces. Want zonder logistiek krijgen supermarkten geen levensmiddelen, kunnen bedrijven niet produceren en ligt het land stil. Hoe dat er in de praktijk uitziet, vertellen de mensen van het warehouse bij Claassen Logistics in Tilburg.
Lees de portretten van medewerkers Maik Willemse en Sandra Parag
Claassen Logistics uit Tilburg heeft 320 werknemers, 110 trekkende eenheden, 47000 m2 warehouse en een crossdock van 10.300m2 en 75 docks. Het bedrijf krijgt gemiddeld per dag 1700 transportorders en 4000 tot 5000 warehouse-orders per dag. De klanten van Claassen Logistics zijn vooral mkb-bedrijven. In het warehouse staan onder meer medische apparatuur, bouwmaterialen, laminaat en ADR-goederen (gevaarlijke stoffen).
Achter de kantoren van het hoofdkantoor van Claassen Logistics in Tilburg liggen vier grote hallen. Dit is het terrein van supervisor Maik Willemse.
Samen met collega Kees de Groot geeft hij leiding aan 35 logistiek medewerkers op het crossdock en 30 medewerkers in het warehouse. Vanuit zijn kantoor met grote ramen heeft Maik een goed zicht op het crossdock. In het midden van de grote hal staan al enkele orders klaar. “Vanavond staat deze hal helemaal vol”, vertelt Maik. “Tijdens de avond en nacht worden onze wagens geladen voor distributie in Nederland en België. We hebben 75 docks.”
Dag en nacht
Overdag werken er acht logistieke medewerkers op het crossdock. De dagploeg wordt aangevuld met zes medewerkers in
de vroege dienst (05.00 tot 14.00 uur) en zes in de late dienst (14.00 tot 23.00 uur). Maik: “We leven in een 24-uurs economie. En dus gaan we dag en nacht door. Naast ons vaste team hebben we ook nog zo’n tien jongeren die de auto’s lossen. Dat is een leuke bijbaan voor schoolgaande jeugd.” Het werk vraagt wel om zorgvuldigheid, zegt Maik: “Niet gooien en smijten met goederen. Een pakket moet zonder beschadigingen afgeleverd worden.”
Van hele lading tot klein pakketje
Elke dag zetten de logistiek medewerkers in het warehouse zo’n 1700 orders klaar. Maik: “Ons warehouse staat vol met pallets, kisten en dozen.” Een order kan bestaan uit een hele lading voor een vrachtwagen. Maar ook uit één klein pakketje. “Naast de vier hallen bij het hoofdkantoor hebben we nog ons oude warehouse in de Heliosstraat. Daar staan de voorraden van webshops opgeslagen. Sandra Parag werkt daar als logistiek teamleider. Zodra een webshop een order binnenkrijgt, gaan ze in de Heliosstraat aan de slag. Het pakket wordt dan verzendklaar gemaakt. Dat zijn vaak kleine orders.”
Zeecontainer uit China
Aan de linkerkant van het crossdock wordt een zeecontainer uit China gelost. De lading bestaat uit kleine doosjes voor de een grote non-foodretailer. Teamleider Inbound Sean Westmaas (33 jaar) is verantwoordelijk voor het lossen van zeecontainers. “Wij lossen de containers met de hand.
De lading wordt gesorteerd, op pallets gezet en met plastic geseald. Daarna krijgen de doosjes een draagnummer en geeft de scanner aan waar ze in het warehouse geplaatst moeten worden. Daar komen ze pas weer uit als de klant ze nodig heeft”, legt Sean uit.
Bevroren lading
Het aantal zeecontainers wisselt per dag. De ene keer zijn het er vijftien, andere andere dagen maar één of twee. “De inhoud is altijd een verrassing. Soms zitten er wel 15 duizend doosjes in, maar het kan ook voorkomen dat er maar 300 doosjes in zo’n container zitten.” Sean werkt vier jaar bij Claasen Logistics en is van logistiek medewerker doorgegroeid naar teamleider. “Ik heb het naar mijn zin. Lekker met collega’s bezig zijn. Wat minder mooi is aan dit werk? Werken als het koud of te warm is. Als het vriest kan de lading in containers bevroren zijn en in de zomer is zo’n container net een sauna.”
Zoef
Op elektrische pompwagens zoeven medewerkers met volle pallets voorbij. De vloeren van de hallen zijn spic en span. Voor Claassen Logistics is het belangrijk dat het warehouse schoon is. Eén van de klanten produceert voor de voedingsindustrie. Maik vertelt: “Wij doen de opslag van hun goederen. Dat is aan strikte regels gebonden. Wij mogen dan ook geen planten en voeding in ons warehouse opslaan vanwege de kans op kruisbesmetting.” Rick van Oorschot (32) is verantwoordelijk voor de schoonmaak.
In zijn eentje houdt hij de vier grote hallen schoon. Eerst gaat hij met een grote veger door de hallen. Daarna reinigt hij met een schrobzuigmachine de vloeren. “De hallen moeten schoon zijn, anders wordt het een zooitje Ik maak hier veel kilometers. Als het erg druk is, help ik ook met het sealen van pallets. Maar ik wil geen logistiek medewerker worden. Schoonmaken vind ik het leukst.”
Pallets plaatsen op ruim 18 meter
In hal C staan goederen voor de export naar het buitenland. De chauffeurs van Claassen Logistics halen in Nederland en België goederen op die bestemd zijn voor Europese landen. “Het vervoer van deze orders naar het buitenland doen wij niet zelf”, vertelt Maik. “Dagelijks maken we hier ladingen klaar voor tweeëntwintig landen in Europa, waaronder Duitsland, Italië, Spanje, Griekenland en Ierland. We proberen altijd zo hoog mogelijk te stapelen.”
Trots laat Maik hal D zien, die twee jaar geleden is gebouwd. Hier staan gesealde pallets, kisten en dozen strak in het gelid in twintig meter hoge magazijnstellingen. “Dit is onze hoogste hal. Onze hoogbouwtrucks kunnen pallets op 18,75 meter plaatsen.” De truck is een variant van de heftruck, die pallets op grote hoogte kan plaatsen en oppakken in hoge magazijnstellingen. Er rijden zeven van deze hoogbouwtrucks rond.
Op de hoogbouwtruck
Magazijnmedewerker Karolina Dzwonkowska (38) bedient met gemak haar hoogbouwtruck. Geroutineerd scant ze het draagnummer van een klaargezette pallet. Dan pakt ze de lading op. Met één druk op een hendel in de cabine rijdt de truck naar de juiste locatie in de smalle gang tussen de stellingen. Daar gaan de lading en de cabine de lucht in en stopt de machine bij de juiste stelling om de pallet te lossen.
Karolina doet dit werk zeven jaar en deed zes jaar nachtdiensten. Die zijn sinds vorig jaar gestopt. “Ik heb leuke collega’s en het werk is niet moeilijk”, vertelt Karolina. “Gelukkig heb ik geen hoogtevrees.” Ze is tevreden met haar baan en heeft geen behoefte om door te groeien.
Pallets ruilen
In hal D klinkt popmuziek, gezoem van de elektrische pompwagens en gepiep van de scanners. Volle vrachten staan netjes in rijen. Elke lijn is een complete vracht voor één klant. Alles wat hier staat, gaat vandaag de deur uit. Buiten is BBL’er Stijn Brekelmans bezig. Met een pompwagen haalt hij een vrachtwagen met houten pallets leeg. Claassen Transport heeft zo’n 80 duizend pallets in het warehouse staan. “Het is een ruilsysteem. Als we een vracht afleveren bij een klant, nemen we de lege pallets weer mee”, vertelt Stijn.
BBL’er
Stijn moet nog een half jaar naar school en dan is hij gediplomeerd logistiek teamleider. Bij Claassen begon hij als BBL logistiek medewerker. “Mijn teamleider heeft mij alles geleerd. Bij het beladen van een vrachtwagen is het een gepuzzel om alles er goed en netjes in te krijgen. Je moet je kop gebruiken voor dit werk. Het is een uitdaging om alles er goed en veilig in te stapelen. Ik houd van dit werk. Hele dagen op een vrachtwagen zitten is niets voor mij.”
Doorgroeien
Stijn wil graag bij Claassen blijven werken als hij van school komt. En dat zit er zeker voor hem in, zegt zijn supervisor Maik. “Hier in het warehouse kunnen we altijd goede mensen gebruiken – ook uitzendkrachten die goed Nederlands of Engels spreken. Voorwaarde is wel dat je secuur en nauwkeurig kunt werken. We hebben hier goede teamleiders die nieuwe medewerkers het vak leren. Samen met de teamleider doen we de gesprekken met school. Het is prachtig om die jongeren alle stappen te zien doorlopen, door te groeien naar medewerker en als het meezit naar teamleider. Zo heb ik het zelf ook gedaan.”
“Met open armen ontvangen”
Maik Willemse
is 28 jaar, woont in Dongen, is supervisor crossdock, werkt 11,5 jaar bij Claassen Logistics
“Vrachtwagenchauffeur worden was mijn jongensdroom. Alles met een groot stuur vond ik mooi. Toen ik zestien was, ging ik hier in het warehouse stage lopen als onderdeel van mijn BBL-opleiding Chauffeur. Dat was nog op de oude locatie. Er werkten toen zo’n vijftien man in de loods. Dat is nu ruim elf jaar geleden en ondertussen is dat aantal verviervoudigd. Kun je nagaan hoe Claassen gegroeid is door de jaren.
Op mijn achttiende had ik mijn rijbewijzen en heb ik een halfjaar op de vrachtwagen gezeten. Ik kwam erachter dat ik het werk van chauffeur niet leuk vond. Ik houd van fysiek bezig zijn, van praatjes maken en contact met mijn collega’s. Alleen in mijn cabine had ik het niet naar mijn zin. Ik gaf aan dat ik terug wilde naar het warehouse en werd met open armen ontvangen. Ik ben heel actief in het vrijwilligerswerk, ben getrouwd en heb een prachtige dochter van een jaar. Dan is het heel fijn om elke avond naar huis te gaan. Als chauffeur heb je dat niet.
Ik heb de BBL-opleiding logistiek teamleider gedaan en was drie jaar teamleider. Nu werk ik sinds drie jaar als supervisor. Daar heb ik geen opleiding voor gedaan – ik leerde het in de praktijk, vooral van mijn collega-supervisor Kees de Groot. In het leiding geven ben ik gegroeid. In het begin vond ik het lastig om beoordelingsgesprekken te voeren met medewerkers die ouder zijn. Of als er een conflict was. Die gesprekken gaan mij nu beter af.
Logistiek is voor mij: uitdaging en afwisseling. De uitdaging is om samen met de planning te zorgen dat het werk gedaan wordt. Soms moeten er tweeëntwintig auto’s tegelijk geladen worden. Dan wil ik weten wie als eerste de weg op moet. Ik werk op de vloer, de planners zitten op kantoor. Dat betekent veel mail- en telefooncontact.
In mijn kantoor heb ik overzicht op het crossdock. Ik stuur de medewerkers aan, maak de roosters, regel verlof en zorg voor vervanging bij ziekte. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het onderhoud van alle 75 deuren van de docks, de pompwagens in het warehouse en die van onze vrachtwagens. In totaal zijn dat 125 machines die jaarlijks gekeurd moeten worden.
Ik repareer zoveel mogelijk zelf als er wat kapot is. Dat is een groot onderdeel van mijn werk. Techniek heeft mijn interesse en sleutelen vind ik leuk. Misschien dat ik ooit nog een opleiding voor monteur ga doen. Maar voor dit moment heb ik genoeg uitdaging. Ik loop hier soms rond alsof het mijn eigen bedrijf is.”
“Stilzitten kan ik niet”
Sandra Parag is 48 jaar, woont in Tilburg, is teamleider warehouse Heliosstraat, werkt 2,5 jaar bij Claassen Logistics
“Ik kom uit Suriname en ben op mijn 17e naar Curaçao verhuisd. Vijf jaar geleden verhuisde ik naar Nederland omdat het slecht ging met de economie op Curaçao. In Nederland kon ik aan het werk. Ik heb in verschillende magazijnen gewerkt voor ik tweeënhalf jaar geleden bij Claassen kwam via een uitzendbureau.
Hier heb ik mijn draai gevonden. Ik heb leuke collega’s en het is een fijn bedrijf. Als het druk is, vind ik het niet erg om overuren te maken. En als het echt nodig is, kom ik ook op zondag een halve dag werken.
Vorig jaar april werd ik gevraagd om teamleider te worden. Dat vond ik een compliment. Mijn leidinggevende had mij een goede beoordeling gegeven. Een opleiding voor teamleider heb ik niet gehad. Ik heb alles in de praktijk geleerd.
Mijn werkzaamheden zijn door deze nieuwe functie veranderd. Ik heb nu meer verantwoordelijkheden. Er werken in het magazijn Heliosstraat 25 medewerkers. We werken in twee ploegendiensten: vroeg van 07.00 tot 16.00 uur en laat van 16.00 tot 01 uur. Ik ben er verantwoordelijk voor dat alle orders goed worden verwerkt. Mijn collega’s hebben niet veel begeleiding nodig: ze weten wat ze moeten doen. En moeten we iets nieuws doen, dan maak ik mij dat eerst eigen zodat ik daarna mijn collega’s goed kan aansturen.
Hier in het magazijn ben ik op mijn plek. Ik kan niet stilzitten en ik houd ervan om problemen op te lossen. Samen met mijn collega’s maken we het gezellig. Het werk moet toch gedaan worden – dan liever met een lach op je gezicht.”
Wat doet een logistiek medewerker?
Orderpicken, inkomende goederen opslaan, goederen verpakken en verzendklaar maken, laden en lossen van vrachtverkeer en de administratieve taken die hierbij komen kijken.
Claassen Logistics werkt met een slim Warehouse Management Systeem. Dit softwaresysteem houdt alle magazijnprocessen bij. Vanaf het moment dat goederen binnenkomen tot ze het warehouse verlaten. Elke logistiek medewerker heeft een eigen scanner met een account. Zo weet iedereen precies wat er met de gescande goederen moet gebeuren.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!