Dubbelbemand

VIER HANDEN AAN HET STUUR

 

Dubbelbemand rijden, daar moet je een beetje voor gemaakt zijn. Je deelt de krappe cabine met je collega. Dan moet je elkaar wel kunnen velen. Je zit om de beurt achter het stuur. Dan moet je elkaars rijstijl wel kunnen pruimen. Marco Kniest en Benny Huizing hebben daar ervaring mee. Voor Transportbedrijf André van Olst rijden zij eendagskuikens en broedeieren door heel Europa. Ritten van Rusland tot aan Noord-Afrika, en alles wat er tussen zit. Zij vertellen hoe je dubbelbemand rijden leuk houdt.

 

 

Als Marco Kniest (46) en Benny Huizing (36) zich op maandagochtend bij hun werkgever melden, staat de Scania V8 met kuikentrailer gewassen en afgetankt klaar. Weekendtassen met kleding en kratten met proviand verdwijnen in de cabine en in de kisten onder de trailer.

 

Dubbele ritten

Benny en Marco rijden deze week naar Frankrijk om kuikens te laden. Vervolgens gaat het naar Marokko. Als alles meezit, zijn ze zaterdag weer terug. “Maar”, zegt Benny, “we hebben ook weleens dubbele ritten. Dan komen we bijvoorbeeld uit Marokko terug in Frankrijk om meteen weer te laden voor Rusland.”

Marco vult aan: “Wanneer je twee weken van huis moet, gebeurt dat wel in goed overleg. De planning zet je niet voor het blok”

 

Veel afwisseling

Sommige van hun collega’s rijden op eigen verzoek bijna altijd op hetzelfde land. Maar dat wil het duo Marco-Benny niet. “Wij houden juist van afwisseling”, weet Marco. Hij rijdt inmiddels meer dan 26 jaar bij Van Olst. “Ik begon bij de vader van André van Olst. Dat is de oprichter van het bedrijf.” Benny is nog maar een klein jaar bij Van Olst. Maar ervaring met een ‘collega-in-de-cabine’ heeft hij al veel langer. “Ik reed jaren in de bloemen. Dat ging ook dubbelbemand.”

 

Het moet klikken

Alleen ervaring met samen rijden is geen garantie dat je een soepel duo vormt.

Marco: “De hele week met elkaar in de cabine, dat wordt vaak onderschat.”

Benny: “Het is belangrijk dat je elkaar volledig vertrouwt met het rijden. En dat de ander het werk ziet, voordat je het hoeft te zeggen. Dan loopt het goed.”

Marco: “Je moet elkaar aanvullen. Als je het samen goed kunt vinden, dan doet ieder zijn ding aan de grens of tijdens het laden en lossen. Want dat werk doen we altijd samen. Ben je op elkaar ingespeeld, dan scheelt het veel tijd en is het werk een stuk makkelijker.”

 

 

Juist tegenpolen

Moet je een beetje uit hetzelfde hout gesneden zijn om succesvol te ‘dubbelen’?

Benny: “Qua karakter zijn wij juist tegenpolen.”

Marco: “Mijn ervaring is dat rijden met een tegenpool het beste gaat. Dan vul je elkaar juist goed aan.”

Omdat een goede klik zo belangrijk is, rijden ze bij Van Olst zoveel mogelijk met vaste koppels. Vakantie of ziekte sturen dat wel eens in de war. Marco spreekt uit ervaring: “Het is een keer voorgekomen dat ik met een nieuwe collega op pad moest en na tien minuten was ik hem al zat. Dan duurt een week heel erg lang. Zoiets meld ik op kantoor, zodat ze een andere indeling maken. Anders barst de bom een keer.”

 

Stevig in schoenen

Rijden naar alle uithoeken van Europa vraagt om chauffeurs die stevig in hun schoenen staan. Ze komen van alles tegen: onverharde wegen, nauwe achterstraatjes in onherbergzame dorpen, rommelig verkeer, bureaucratisch douanepersoneel. Benny: “Omdat we levende dieren vervoeren, hebben we aan de grens wel voorrang. We kunnen langs de files van vrachtwagens. Dat scheelt veel tijd.”

 

Dubbel koelaggregaat

Vanwege de kwetsbare lading van kuikens of broedeieren heeft de truck luchtvering en is hij uitgerust met ventilatie en een dubbel koelaggregaat. Zo is er altijd een back-up, mocht de koelmotor uitvallen of er een storing optreden. Zowel trailer als truck zijn voorzien van een satellietverbinding. Daarmee kunnen de planners (en de klanten) op elk moment zien waar de wagen zich bevindt en wat de toestand van de lading is. Ook de trailerbouwer kan bij calamiteiten de nodige technische data uitlezen en zo adequaat reageren.

 

Technische kennis

Marco vindt het belangrijk dat je als chauffeur van dit soort transport ook wat technische kennis hebt. “Dan kun je bij een storing zo gericht mogelijk doorgeven wat er aan de hand is.” Benny en Marco gaan nog een stap verder: ze hebben voor de zekerheid in een kist onder de trailer een flinke set gereedschap en reserveonderdelen. “Een brandstoffilter, olie, slangen”, licht Marco toe, “zaken die je eventueel zelf kunt vervangen als dat onderweg een keertje nodig is.”

 

Geen vaste verdeling

Een vaste taakverdeling hebben Marco en Benny niet. Ook niet wie wanneer achter het stuur zit. Marco: “Dat hangt af van de omstandigheden. Bijvoorbeeld als we na drie uur rijden Parijs naderen, dan gaan we vóór de Ring wisselen. Je wilt immers niet in een file aan je rijtijd zitten.” Een voorkeur voor wie ’s nachts of overdag rijdt, hebben ze ook niet. Benny: “Natuurlijk houd je rekening met je rijtijden. Maar voor de rest gaat het afwisselen vanzelf. Daaruit blijkt hoe goed we op elkaar zijn ingespeeld.”


Fotografie: Harry Linker

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.