TON Magazine columnist Dennis Ton

Regelneefjes

Wij chauffeurs weten het natuurlijk al lang, maar de grondgedachte van de EU als open samenleving met vrij vervoer van mensen en goederen is eigenlijk failliet. Door de bizarre gebeurtenissen van de laatste tijd brokkelen de fundamenten waarop de EU rust sneller af dan gedacht. Dit komt mede door de Brusselse regelgeving, die doorspekt is met uitzonderingen, mitsen en maren en de ja, tenzij’s die ze in de wetten plaatsen.

Dit geeft de EU-landen ruimte voor eigen interpretatie van die wetten, met als hoogtepunt vorige maand, die overijverige Franse diender die in een paar weken tijd een recordaantal bekeuringen kon schrijven aan dubbelbemande vrachtwagens ter waarde van zo’n 100.000 euro tezamen. De man was aantoonbaar fout, maar toch kregen we het advies om dan maar naar de pijpen te dansen van deze gekke Louis de Funès.

Waarom?
We moesten verplicht aan de digitale tacho, up with people, vooruitgang!
Maar om de Duitser tevreden te houden, moesten we een handgeschreven briefje meenemen waarin stond dat we, echt waar, niets hadden gedaan het afgelopen weekend, alleen maar geslapen, 48 uur lang!

Waarom?
Ik weiger nog steeds dat briefje mee te nemen waarop in alle Europese talen staat geschreven dat de Nederlandse chauffeur uitstel heeft tot september 2016 om de code 95 op zijn rijbewijs te zetten.

Waarom?
De wetsdienaren verwachten van mij vakbekwaamheid.
Ik verwacht dat ook van hen.


Dennis Ton is 49 jaar en woont in Bovenkarspel. Sinds zijn negentiende is hij vrachtwagenchauffeur.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *