Echt werk voor een nachtmens

Zó ziet een nachtrit van Suzanne Heersink er uit. Verpakt vlees laden bij een producent, lossen in het distributiecentrum ruim honderd kilometer verderop. En dan door naar het volgende laadadres. Daar een nieuwe lading ophalen en die vervolgens weer bij het distributiecentrum lossen. Tegen de ochtend is Suzanne terug op de zaak: Müller Fresh Food Logistics in Holten. 

En zo gaat dat vijf nachten per week. Suzanne vertelt waarom haar dat zo goed bevalt.

Suzanne Heersink – 24 jaar – sinds 2016 vrachtwagenchauffeur – werkt sinds januari bij Müller Fresh Food Logistics in Holten – rijdt sinds augustus ‘s nachts 

Nachtmens

“Ik ben een nachtmens. Altijd al geweest. Laat naar bed en ‘s morgens er niet uit te krijgen. Dus het kost me geen moeite om ‘s nachts te rijden. Ik heb er zelf om gevraagd, vanwege mijn vriend met wie ik samenwoon. Hij zit op een LZV en draait nachtdiensten. Nu hebben we hetzelfde ritme. We kunnen ‘s morgens na het werk uitgebreid ontbijten en gaan dan op dezelfde tijd naar bed.”

Veehouderij

“Ik ben begonnen in de veehouderij. Daar ben ik ook voor opgeleid. Maar eigenlijk wilde ik vrachtwagenchauffeur worden. Op mijn twintigste heb ik toch die stap gezet. Ik ben met mijn ouders naar een rijschool gegaan om te informeren wat het zou kosten. Dat was te doen, mits ik nergens voor zou zakken. ‘Dan haal ik alles in één keer’, heb ik toen gezegd. Met financiële ondersteuning van mijn ouders is dat gelukt.”

Ervaring 

“Om het logistieke werk te leren kennen, ben ik direct na het halen van mijn theoriediploma aan de slag gegaan bij een vleestransporteur. In de loods met de pompwagen laden en lossen, lading zekeren, ervaring met koelers opdoen. En ‘s nachts trailers met hangend vlees laden. En vervolgens op de wagen. Vrijdags haalde ik mijn rijbewijs, de maandag daarop kon ik met de koeltrailer naar tien adressen in het Ruhrgebied.” 

Dubbelbemand

“Het werk beviel me uitstekend. Ik heb bijvoorbeeld ook nog dubbelbemand op Zuid-Spanje gereden. Daarna heb ik bij verschillende bedrijven mijn draai gezocht. En die uiteindelijk gevonden bij Müller Fresh Food Logistics. Daar heerst een prima sfeer. Ik voel me er helemaal thuis. Eind december loopt mijn jaarcontract af en ik hoop heel erg dat ik kan blijven.”

Routine

“Ik heb een vaste routine. Op laad- en losadressen meld ik me aan de poort. Ik krijg dan een dock aangewezen. Binnen in de koelloods trek ik vervolgens hygiënische kleding aan en dan laad of los ik met de elektrische pompwagen. Werken in de nacht went snel. Het verkeer is rustig, nooit files. Mijn moeder had in het begin wel wat twijfels. Maar nu merk ik dat mijn ouders juist trots zijn dat ik als vrouw op zo’n grote wagen rijd.”

MAN

“Mijn wagen is een MAN TGX 360. Daar ben ik heel zuinig op. Op zaterdagen is het schoonmaken en sleutelen met collega’s op de zaak. En als ik bij een klant moet wachten, poets ik de grauwe dieseltank. Laatst vroeg een planner of ik een nieuwe tank had gekregen. Ik heb ook nogal wat accessoires. Daar zijn overigens wel afspraken over, want mijn werkgever wil de trucks uniform houden.” 

Zelfstandig

“Hoe ik mijn toekomst zie? De komende jaren blijf ik zeker vrachtwagenchauffeur. Het zelfstandige werk past goed bij mijn karakter. Ik hoef niet zo nodig de hele dag tussen mensen te zitten die me constant in de gaten houden. Ik doe liever mijn eigen ding. En ik ben natuurlijk ook wel een beetje gek van mijn MAN.”


Op Instagram plaatst Suzanne berichten over haar werk en wagen. instagram.com/xsuuzx 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *