Op de toekomst voorbereid
pensioenvragen
Een mooi plaatje vormen ze samen, hun beeldscherm is net een schilderijlijst. “Het is voor ons de eerste keer dat we videobellen”, zegt Heleen Stam lachend. “We hebben daarom eerst even geoefend. Om te zien hoe we moesten gaan zitten. Dat we wel allebei tegelijk goed in beeld zijn.” Het tekent Heleen Stam: vrolijk, vastberaden, doelgericht.
Heleen Stam en Tom Weerts – allebei 40 jaar – wonen in Veghel – zijn allebei internationaal chauffeur – gaan met pensioen: onbekend – krijgen AOW (zoals het er nu voorstaat): rond 2048
Rijden is veel te leuk
Ze is goed voorbereid op dit gesprek met consulent Ben Kerkhof van Pensioenfonds Vervoer. Naast haar computer ligt een serie vragen in de aanslag. Allemaal over haar pensionering, hoewel die nog ver weg is. En dat is ook niet zo erg. “Nee joh, rijden is veel te leuk. Met zoveel geweld onderweg zijn, en de wereld ontdekken. Dat is gewoon hartstikke gaaf.”
Maar, zegt ze: “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Ik geloof namelijk niet dat ik tot mijn 65e of 70e op de auto naar Frankrijk wil. Het is gewoon écht een superzwaar beroep. Daarom spaar ik. Zodat ik eerder kan stoppen met werken. En vandaag hoor ik graag van het pensioenfonds wat mijn mogelijkheden zijn.”
Zuster of secretaresse
Dat superzware beroep is en was haar droom. “Ik heb een oom die vrachtwagenchauffeur was, en dat leek mij echt geweldig. Maar mijn ouders zagen me liever in een veiliger, traditionele wereld terechtkomen. Die hadden graag dat ik zuster was geworden, of secretaresse. Desnoods kapster. Maar chauffeur? Dat was niet wat ze voor hun dochter in gedachten hadden.”
Na de mavo ging Heleen naar de meao, voor een administratieve opleiding. “Het was best leuk hoor, maar de gedachte dat ik dát mijn hele leven zou moeten doen…” Ze trekt er een grappig vies gezicht bij.
Pas toen een beroepentest uitwees dat ze geschikt zou zijn voor het vak van chauffeur, gingen haar ouders overstag. “Als je dat dan zo graag wilt, doe het dan maar, zeiden ze. Ik moest de opleiding wel zelf betalen – gewoon, mijn ouders hadden het in die tijd niet zo breed – maar daar ben ik niet slechter van geworden. Dit is wat ik wou. En ik ging er iets van maken.”
Versnipperde loopbaan
Voor Tom lag het anders. Zijn vader was chauffeur. “Bij mij was het dus geen roeping of zo. Wat m’n pa deed, dat wilde ik ook. Heel makkelijk.” Tom is redelijk honkvast, blijft het liefst lang bij een werkgever. In Heleens geval zorgde het leven – met z’n kansen en keuzen – voor een meer versnipperde loopbaan. “Dan eens een tijdje hier, dan daar. Net wat uitkwam, of wat op dat moment bij mijn ambities paste.”
Het werd lastiger in de crisis van 2008, toen haar werkgever van destijds failliet ging. “Daarna ben ik een beetje verdwaald geweest. Ik werkte op verschillende plekken, waar ik het dan toch uiteindelijk niet vond, of weer weg moest vanwege de crisis. Mijn broer zei: ‘Waarom richt je niet zelf een bedrijf op?’ Dat heb ik gedaan: papieren gehaald, auto gekocht en toen ben ik als charter voor Van Reenen Transport in Barneveld gaan rijden. En daar kreeg ik een relatie met Tom.”
Het was hun droom om samen de nóg grotere wereld te gaan ontdekken. Heleen: “Dat lukt het best als je dubbelbemand gaat. Daarom ben ik gestopt met mijn eigen bedrijf, en weer terug in loondienst gegaan.”
Niet hard genoeg werken
Maar uiteindelijk was dat het ook niet. “We konden niet hard genoeg werken naar onze zin”, zegt Tom. De verplichte rusturen vielen te vaak net verkeerd, legt hij uit. “Dan heb je ergens in Italië net rust gehad en sta je vervolgens urenlang stil, te wachten op je lading. Dat was op geen gegeven moment niet meer te doen. Dat zit niet in ons systeem. We willen werken. Bovendien: je onkostenvergoeding loopt wel door, maar daar kun je het natuurlijk niet mee verdienen.”
Na twee jaar houden ze het dubbelbemand rijden voor gezien. Inmiddels hebben ze ieder een werkgever, bij wie ze zich helemaal thuis voelen. Heleen rijdt stukgoed op Frankrijk voor H.M. Verploegen in Wijchen, Tom transporteert foerageproducten naar Frankrijk en Engeland voor Agro Vezel in Someren. Ze hebben hun draai gevonden.
Allebei zijn ze het overgrote deel van de week alleen op pad. Eenmaal samen thuis in Veghel begint het genieten. Heleen: “We rommelen wat. Beetje netflixen, lekker lezen. Heerlijk die ruimte. We zijn natuurlijk al de hele week weg hè? We hebben elk een grote cabine hoor, ook ruimte zat. Maar thuis is écht fijn.”
Wat te doen met ‘pensioengat’?
Het blijft bij Heleen wel een beetje knagen dat ze zes jaar lang een eigen bedrijf had. In die periode zette ze niks opzij voor haar pensioen. Gaat ze daardoor later geld tekortkomen? “Ik wil graag een buffer hebben, voor als ik het werk niet meer aankan. Ik vraag me dus af: hoe pak ik dat aan? Daar kom ik liever nu op mijn 40e achter dan op mijn 50e, als het misschien te laat is.”
Zodra consulent Ben Kerkhof in beeld verschijnt, brandt ze los: “Ik heb dus een pensioengat. Nu wil ik heel graag weten: kan ik daar wat aan doen? Moet ik daar wat aan doen?”
Tot haar verrassing heeft ook Ben zich ook goed voorbereid. Hij brengt onmiddellijk een overzicht in beeld. Daarop is precies te zien bij welke bedrijven Heleen werkte vanaf 2010. Ben legt uit dat Pensioenfonds Vervoer op dit moment alleen de werkgevers kan tonen vanaf dat jaar.
Ben: “We werken eraan om alles te laten zien. Voor jou maakt het gelukkig niet zoveel uit. Kijk, dit is de periode van zes jaar waarin je geen pensioen opbouwde. Maar dat wil niet zeggen dat je daar ‘last’ van moet hebben. Dat hangt helemaal af van je financiële situatie op het moment dat je met pensioen gaat. Normaal gesproken wordt het leven dan goedkoper: eventuele kinderen zijn de deur uit, je hypotheek is meestal afbetaald. De meeste mensen kunnen dan toe met minder geld. Daarom is het maar de vraag of die periode dat je geen pensioen opbouwde voor jou een probleem wordt. Maar als je nu al ziet aankomen dat het lastig kan worden, dan zou je bijvoorbeeld alvast kunnen gaan sparen.”
Heleen: “Oké. Dus mijn ‘pensioengat’ hoeft geen probleem te zijn. Dan heb ik nog een vraag: ik heb heel vroeger een poosje bij Unilever gewerkt en ook daar een beetje pensioen opgebouwd. Moet ik dat nu overdragen naar Pensioenfonds Vervoer? Het gaat om 240 euro bruto per jaar.”
Ben: “Normaal kan dat, maar nu even niet. Een pensioenfonds moet genoeg reserves hebben. En dat is nu helaas niet het geval. Je kunt het wel aanvragen. Zodra het weer kan, krijg je een seintje. En dan ontvang je ook een voorstel.”
Denken aan deeltijdpensioen
Heleen heeft nog een ‘brandende kwestie’: “Hoe zit het met stoppen met werken? Of met minder gaan werken?” Nu schiet Ben in de lach: “Je bent veertig Heleen, ik neem aan dat je niet nu al met pensioen wilt?” Heleen: “Nee, nee, nee. Maar ik wil ook niet eeuwig dit werk blijven doen.”
Haar werkgever, H.M. Verploegen, is een middelgrote onderneming, met ongeveer vijftig auto’s. “Natuurlijk, er moet een functie beschikbaar zijn, maar ik denk dat ik er in de toekomst wel iets op kantoor zou kunnen doen. Het is namelijk een fijn bedrijf, ik wil er graag blijven.”
Ben oppert de mogelijkheid van deeltijdpensioen. “Als je wat ouder bent, kun je daaraan denken. Dan ga je bijvoorbeeld één dag minder werken per week. Eigenlijk ben je één dag met pensioen. Voor de andere vier dagen verdien je gewoon nog je salaris. Het jaar daarop kun je dan bijvoorbeeld twee dagen met pensioen, en blijf je nog drie dagen werken. Het kan ook op een andere manier. Sommigen spreken bijvoorbeeld met hun baas af dat ze vier weken werken en daarna één week vrij zijn. Voor die ene week krijgen ze dan pensioen in plaats van salaris.”
Privé-overzicht bij pensioenplanner
Ben vraagt of Heleen het leuk vindt om eens te bekijken om welke bedragen het straks zou kunnen gaan. Heleen reageert enthousiast. Dus laat Ben via het beeldscherm de pensioenplanner zien. Heleen logt in met haar DigiD. “Kijk, dit is jouw pensioen bij het Pensioenfonds Vervoer”, zegt Ben. “Je ziet wat je tot nu toe hebt opgebouwd. Dat komt neer op een pensioen van ongeveer 300 euro netto per maand. Dat is berekend alsof je het op je 68e laat ingaan. Dat is niet genoeg natuurlijk, maar je bent nog jong. Hier zie je wat er gebeurt als je op de huidige manier doorwerkt – en pensioen blijft opbouwen – tot je 68e. Dan kom je aan een pensioen van zo’n 1400 euro netto per maand. En dat is naast de AOW hè? Die krijg je daar nog bij, van de overheid.”
Heleen veert op: “Zo. Dat valt niet tegen!”
Ben waarschuwend: “Dit is een inschatting, hoor. Het is goed om af en toe te kijken hoe je pensioen aangroeit. Zo krijg je steeds een beter beeld van je pensioen.”
Heleen: “En als ik eerder wil stoppen met werken, bijvoorbeeld op mijn 63e?”
Ben: “Laten we eens kijken. Je kunt dat heel makkelijk zien in de planner. Jij komt dan uit op een pensioen van 800 euro netto per maand. En ook dat is natuurlijk een inschatting. Dat is flink minder dan die 1400 euro die je net zag als je tot je 68e doorwerkt.”
Heleen: “Ja natuurlijk. Dat is logisch.”
Ben: “Maar is die 800 euro genoeg om van te leven? Want dat is dan je enige inkomen hè? De AOW van de overheid krijg je pas vanaf je 68e of 69e.”
Tijdelijk extra pensioen
Heleen blijft er monter bij kijken. En ze wordt nog vrolijker als Ben vertelt over het tijdelijk extra pensioen. “Want dat is wat je dan zou kunnen kiezen”, zegt hij. “Je krijgt dan tot je AOW extra pensioen. Je ‘gewone’ pensioen wordt daardoor iets lager.”
Ben schuift in de planner met de keuze ‘tijdelijk extra pensioen’. “Kijk, zo kom je uit op 1400 euro netto per maand tot je AOW krijgt. Daarna gaat je pensioen best flink omlaag. Maar dat is niet zo erg, omdat dan je AOW erbij komt. Bij elkaar blijft het 1400 euro. De planner gaat er wel vanuit dat je je AOW op je 67e krijgt. In werkelijkheid zal dat later zijn. Maar dit geeft je alvast een idee. Rond je 60e kun je veel preciezer gaan plannen.”
Heleen: “Ik sta ervan te kijken hoor. Er zijn best veel mogelijkheden.”
Ben: “Als je een middagje niks te doen hebt, log dan eens in op deze planner. Dan ga je gewoon met je pensioenpotjes spelen. Wat gebeurt er als ik op die leeftijd stop? Wat gebeurt er als ik met deeltijdpensioen ga? Gewoon kijken, zoals we dat vandaag hebben gedaan.”
Heleen: “Heel cool, ga ik zeker doen!”
Pensioenconsulenten
Heb je vragen over je pensioen? Maak een afspraak voor een gratis (video-)gesprek:
- Richard Dudink (regio Amsterdam, Rotterdam): 06 15 05 30 99
- Michael Bührs (regio Utrecht en Weert): 06 53 93 04 12
- Ben Kerkhof (regio Groningen en Deventer): 06 30 40 29 68
Ik sla de Ton open en daar foto Heleen Stam.
Zei tegen mijn Kids deze lieve schat kennen jullie vast nog wel…..jazeker was het antwoord altijd feest als ze er was.
Uit het oog verloren maar niet uit mijn/ons hart.
Bedankt dat je er toen voor ons was……
Mooie uitleg over Pensioen en we gaan er zeker naar kijken hoe het bij Aant zit.
Liefs Aant en Lamberta en de kids(dames ondertussen)