“In een moordmachine de weg op”

TVM Award Veilig Transport

De TVM Award Veilig Transport is een juryprijs voor een onderneming die vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid een positieve bijdrage heeft geleverd aan de transport­veiligheid.

De drie genomineerden zijn dit jaar 

• Koninklijke Euser (datagedreven preventie)
Nijman/Zeetank (safety first)
Nederlands Cement Transport Cetra-Vos Logistics (inspraak chauffeurs)

De winnaar is Koninklijke Euser. Hieronder hun verhaal. Klik hierboven om de verhalen van de andere genomineerden te lezen.

Juryrapport

“Het verhaal van Euser klinkt als een klok. Op een innovatieve manier is het bedrijf volop bezig met schadepreventie. Het bedrijf verzamelt data en stuurt daarmee chauffeurs bij. Er wordt gestuurd op basis van gedrag en niet op basis van rijvaardigheid. Dat werkt erg succesvol en is verfrissend en kan als voorbeeld voor de gehele sector dienen.”

Soraya Guillaume

  • is 28 jaar
  • woont in Renswoude
  • werkt 11 maanden bij Koninklijke Euser uit Barendrecht

“In een moordmachine de weg op”

“Elke dag zorg ik dat ik uitgerust op pad ga, want ik ga natuurlijk wel in een moordmachine de openbare weg op. Mijn werkgever houdt rekening met onze rusttijden. Ben ik laat klaar met werken, dan plannen ze het zo dat ik de volgende dag later kan beginnen.” Zij-instromer Soraya Guillaume is zich bewust van de risico’s van het chauffeursvak. Als beginnend chauffeur krijgt ze de tijd om het vak goed te leren.

Soraya begint bij Euser op de bestelbus. Ze heeft dan net haar rijbewijs B gehaald. “Ik kon beginnen als bijrijder of op de bestelbus. Omdat ik totaal geen rijervaring had, heb ik voor de bus gekozen.” In februari dit jaar haalt ze haar rijbewijs C en wordt ze op de bakwagen ingewerkt door een collega. “Bij veel transport­bedrijven ga je na het halen van je C direct door met lessen voor je CE. Hier doen ze dat niet. Daar was ik blij om, want nu kon ik nog meer ervaring opdoen met rijden en manoeuvreren op de bakwagen. In mei ben ik geslaagd voor CE.”

Met de bakwagen

Op dit moment werkt Soraya als springer. Vooral in de vakantieperiode neemt ze vaste ritten van collega’s over. “Als springer rijd ik in veel verschillende wagens. Ik rijd voornamelijk medicijnen voor apotheken, ziekenhuizen en huisartsenposten in Nederland. Met de bakwagen heb ik ook winkeldistributie gedaan. Voor de rit die ik nu rijd, ben ik eerst drie dagen met een collega meegereden. Inwerken is belangrijk. Ik leer heel veel van mijn collega’s. Ze laten mij zien waar en hoe ik moet laden en lossen en waar ik onderweg rekening mee moet houden.” 

Leren van schades

In de maanden dat Soraya als chauffeur werkt, heeft ze nog geen schade gereden. Bij haar werkgever verzamelen ze alle schadedata. Die worden bekeken om de oorzaken te achterhalen en verbeterpunten in te voeren. Het aantal schades is hierdoor verminderd. Zo kan het zijn dat bij een supermarkt altijd een verkeersbord wordt geraakt door vrachtwagens die daar lossen. Euser gaat dan naar de locatie en kijkt hoe de lossituatie verbeterd kan worden. Ook kan uit de data blijken dat chauffeurs vaak schade maken bij het achteruitrijden. Dan kan een achteruitkijk­camera uitkomst bieden. Of de chauffeur krijgt een paar lessen bij de verkeersschool. Uit de data blijkt ook dat maandag- en vrijdagmiddag rond 16.00 uur de meeste schades worden gemaakt. Chauffeurs zijn dan vaak moe. De planning houdt daar nu rekening mee. Ook op andere manieren helpt de techniek bij veiliger rijden. Zo zijn bijna alle wagens uitgerust met een begrenzer. “Op die manier kan ik geen boete krijgen”, lacht Soraya. Ook staat bij haar het lane departure warning-systeem (rijstrook- assistent) altijd aan. “Dat geeft mij een veilig gevoel. Het gaat piepen als je per ongeluk op de lijn rijdt.” 

Smalle straatjes

Omdat Soraya vaak medicijnen vervoert, heeft ze een online cursus gevolgd. “Medicijnen heb je in verschillende categorieën. Ik vervoer de lichte categorie. Uit instructiefilmpjes heb ik geleerd wat je moet doen als bijvoorbeeld iets gebroken is.” In de toekomst wil ze meer opleidingscursussen volgen. Het ADR-certificaat staat op haar wensenlijst. “Ik vind het leuk om te leren. Het rijden met chemicaliën lijkt mij wel wat. Maar mijn focus ligt nu nog op ervaring opdoen. De laatste tijd heb ik vaak ritten naar plaatsen waar ik nog nooit ben geweest. Ik kijk altijd eerst op Google Maps hoe ik er moet komen, want ik wil me niet klemrijden in smalle straatjes. Het zou zonde zijn als mijn mooie wagen schade oploopt.”

Koninklijke Euser bestaat ruim 100 jaar en is gespecialiseerd in retail, ­palletdistributie, horeca en farmacie. Het transportbedrijf heeft ruim 350 wagens en 620 chauffeurs.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *