Trotse praktijkopleider en blije leerling

“Ik loop de hele dag op de werkvloer en heb ‘het dingetje’ dat ik vrijwel alles zie.” Richard Meisel is praktijkopleider bij Beekman Transport in Apeldoorn. Met zijn scherpe blik houdt hij oog op zijn leerlingen. Zoals Alexander Mahari, vluchteling uit Eritrea, die fanatiek voor vrachtwagenchauffeur leert. Bij Beekman zijn ze blij met Alexander. En Alexander is blij met Beekman en de kans die hij er krijgt.

Richard Meisel

– 53 jaar – woont in Apeldoorn – werkt 30 jaar bij Beekman Transport – is begonnen als chauffeur – is nu loodsbaas en praktijkopleider

Richard is ruim een jaar praktijkopleider. Hij volgde een opleiding van Sectorinstituut Transport & Logistiek. “Je leert dan vooral hoe je moet omgaan met leerlingen. Je krijgt een blik in de gedachtegang van jongeren. Die denken namelijk heel anders en vlugger dan wij volwassenen. Terwijl ze vervolgens ook weer dingen die voor de hand liggen niet snappen. Daarin moet je leren schakelen.”

 

Alexander Mahari

– 20 jaar – woont in Apeldoorn – volgt het BBL-traject Chauffeur Goederenvervoer bij Beekman Transport

Alexander is sinds augustus 2015 in Nederland. Hij vluchtte uit Eritrea, samen met een vriend. In zijn vaderland was het gevaarlijk en hij zag er geen toekomst. Via AZC’s in Ter Apel en Almelo belandde hij in Apeldoorn. Daar zat hij eerst in een begeleidwonenhuis, samen met vier anderen. Sinds zijn achttiende woont hij zelfstandig op een kamer in de stad. Na de ‘vluchtelingenschool’, waar hij Nederlands leerde, kwam Alexander in februari 2019 op Aventus. Daar volgde hij de opleiding Logistiek Medewerker-niveau 1 en nu dus Chauffeur Goederenvervoer.

 

Ster

“Alexander is vanaf dag één mijn ster”, zegt praktijkopleider Richard. “Hij is leergierig, wil graag werken en is altijd bereid iets extra’s te doen.” Alexander voelt zich wat ongemakkelijk onder deze lofzang. Niet nodig, vindt Richard. “Je wilt er echt wat van maken en daar mag je trots op zijn.”

Richard heeft de jonge vluchteling uit Eritrea nu een klein jaar onder zijn hoede. Als een van de twee praktijkopleiders bij Beekman Transport is hij verantwoordelijk voor zes van de elf leerlingen. Jongens allemaal, die het vak leren via de loods. Ze laden en lossen vrachtwagens met de heftruck, verplaatsen trailers met de terminaltrekker, gaan regelmatig met een chauffeur mee. “Tegen de tijd dat ze slagen voor hun vrachtwagenrijbewijs, kunnen ze zelfstandig de weg op”, zegt Richard.

 

Lastig

Alexander is zover nog niet. Hij is bezig met de theorie. Vooral de techniek vindt hij moeilijk. Nederlands verstaat, praat en leest hij goed genoeg, maar de technische taal is erg lastig. Hij is twee keer gezakt voor het examen en probeert nu het mondeling aan te vragen. Dan kan hij beter laten zien dat hij het prima begrijpt.

“Als hij zijn theorie heeft, zit hij binnen een paar maanden op de wagen”, zegt Richard. “Hij is slim en gemotiveerd genoeg.”

Taal

De praktijkopleider ziet vooral begeleiden als zijn werk. “Ik ben sterk van mening dat de jongelui het beste elkaar opleiden. Ze spreken hun eigen taal. Als eentje weet hoe een bepaalde klus gedaan moet worden, zet ik er iemand bij die het nog niet kan. Het is mooi om te zien hoe ze elkaar dan dingen leren. Bijvoorbeeld pendelen, met een terminaltrekker trailers plaatsen. Ik leg de basis uit, zoals welke snelheid je aan moet houden. Vervolgens gaan ze aan de slag en hebben ze het in no time onder de knie.”

 

Streng

Vindt Alexander zijn praktijkopleider streng? “Nou …”, antwoordt hij aarzelend. “Soms, als we te veel kletsen met elkaar.” Richard legt dat uit. “Als het rustig is, heb ik er geen probleem mee dat ze bij elkaar staan. Als het maar geen kluitje wordt. Dan heb je voor je het weet een opeenhoping van mensen. Want chauffeurs die een groepje zien, hebben de neiging erbij te gaan staan.”

Begeleiden en leerlingen zelf hun weg laten vinden, zo ziet Richard vooral de taak van de praktijkopleider. En er is nog iets: “Je moet het in de gaten hebben als jongens met problemen zitten. Die moet je wel boven water proberen te krijgen. Soms heb je een verkeerde indruk van een leerling. Dan denk je: die wil gewoon niet. Terwijl er dan problemen thuis zijn.”

 

Kans

Bij Beekman krijgen BBL’ers de kans, maar die moeten ze dan ook grijpen. Alexander doet dat vol overtuiging. Hij wil heel graag internationaal chauffeur worden. Dat was ook de reden dat hij voor Beekman Transport koos, toen hij van een docent een lijstje met vijf mogelijke leerbedrijven kreeg. “Maar eerst ga ik nationaal rijden en dan kijken wat er mogelijk is.” Het werk in de loods, tijdens zijn opleiding, vindt hij leuk. Maar rijden is leuker.

 


Praktijkopleider worden?

Praktijkopleiders zijn ervaren werknemers die bij erkende leerbedrijven leerling-werknemers begeleiden. Zij zorgen ervoor dat leerling-werknemers gedegen en gestructureerd kennismaken met het vak dat zij willen gaan uitoefenen. Zij sturen aan, motiveren, en houden het leerproces in de gaten.

Als je praktijkopleider wilt worden, kun je via Sectorinstituut Transport en Logistiek een opleiding volgen.

Meer weten: stlwerkt.nl/leren

 


Leerbedrijf en praktijkopleider van het jaar

Welk bedrijf wordt het beste leerbedrijf van 2020? En wie de beste praktijkopleider? Dertig leerbedrijven en negentien praktijkopleiders meldden zich voor de jaarlijkse verkiezing. De volgende drie leerbedrijven zijn genomineerd (in willekeurige volgorde):

– NNRD, Drachten

– Tieleman Transport, Kloosterzande

– Aarts Transport, Veldhoven

En de beste praktijkopleider komt uit de volgende drie:

– René Vermeer van Versteijnen Logistics, Tilburg

– Bob Beijer van Simon Loos Winkeldistributie Noord, Wognum

– Bernhard Grave van Suez Veendam

 

De bekendmaking van Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2020 en Beste Praktijkopleider Transport en Logistiek 2020 is in verband met de coronacrisis uitgesteld. Kijk op stlwerkt.nl/verkiezing voor de actuele situatie.


Fotografie: Marco Hofsté

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.