Leren is doen
Een vak leer je het beste in de praktijk, van een vakman die alle kneepjes kent. Dat geldt zeker ook voor de beroepen in transport en logistiek. Bij veel bedrijven zijn praktijkopleiders actief. Zo ook bij Grando Logistics in Oisterwijk. Amber Velings en Loek de Bruin, oud-leerling-werknemers van het Sectorinstituut Transport en Logistiek, vertellen over hun ervaringen. En directeur Frank van de Griendt legt uit wat leren in de praktijk oplevert.
Frank van de Griend (45) uit Udenhout is naast directeur ook praktijkopleider. Hij heeft meerdere leerling-werknemers ‘onder handen’ gehad. Zelf kreeg hij ook de kans om al werkende te leren. Dat gunt hij nu de volgende generatie.
Amber Velings (19) uit Udenhout is deel van die nieuwe lichting. Zij volgde de opleiding voor chauffeur goederenvervoer aan het ROC. Twee jaar geleden klopte ze met haar moeder bij Frank aan. Ze waren al bij veel bedrijven geweest, maar niemand durfde het aan: zo’n jongedame op de wagen.
‘Derde man’
Frank zette haar meteen in. Eerst als ‘derde man’, met een extra busje achter de grote wagen aan. Daarna als bijrijder. “Met als gevolg dat de chauffeur de volgende dag vroeg of Amber weer mee kon. Die pakte tenminste door”, herinnert Frank zich. Als meisje in een mannenwereld moest zij zich wel meer bewijzen. “De eerste chauffeur met wie ik meeging, dacht van: moet ik de hele dag met een vrouw op stap? Maar zijn mond viel toch open toen ik voor het eerst een kastje bij een klant naar binnen sjouwde”, lacht Amber.
Boomkwekerij
Fysiek zwaar werk was ze wel gewend. “Ik heb altijd in een boomkwekerij gewerkt, dus dit ging me ook wel lukken.” Ook het rijden zit haar in het bloed. Vader en moeder zijn allebei chauffeur. Amber werkt nu tweeënhalf jaar bij Grando Logistics en nog steeds met veel plezier. “Ik heb leuke collega’s, het is gezellig, maar als het serieus moet zijn, is het serieus”, zo schetst zij de sfeer. En over het leven als chauffeur: “Dat is toch een soort van vrijheid op de wagen. Je komt overal en ontmoet verschillende mensen. Die zijn nog wel steeds verbaasd als ik aanbel.”
Verantwoordelijkheid
Frank geeft zijn leerling-werknemers veel verantwoordelijkheid. Laat ze het eerst maar eens zelf doen. Zo ook Amber. “Ik ben goed opgevangen”, zegt zij, “en heb gewoon mijn best gedaan om zoveel mogelijk af te kijken hoe andere chauffeurs het doen.” Doordat ze in haar beginperiode ook in het magazijn werd ingezet, zag ze ook die kant van het bedrijf. “Ik vind er niks aan, de vrachtwagen is toch meer mijn ding. Maar je pikt er wel veel dingen op en je ziet welk proces eraan voorafgaat voordat je de keukens bij de klant kunt afleveren.”
Telefoontje
Loek de Bruin (22) uit Oirschot ontdekte zijn interesse in logistiek tijdens zijn Business Studies op het hbo. Die opleiding haalde hij niet, maar daardoor koos hij wel voor een opleiding tot Logistiek Teamleider op het ROC. “Ik liep stage bij een keukenbedrijf toen ik werd opgebeld door Frank. Of ik bij Grando Logistics wilde komen werken. Dat vond ik maar een raar verhaal. Ik werkte er maar een paar weken en ging er in eerste instantie niet op in.” Maar ook deze studie was te theoretisch voor Loek en dus koos hij een BBL-traject (Beroepsbegeleidende Leerweg). Daarbij werk je vier dagen per week op een bedrijf en ga je één dag naar school voor theorie. “Toen had ik een leerwerkplek nodig en dacht weer aan dat telefoontje van Frank. Via het Sectorinstituut Transport en Logistiek kon ik bij Grando aan de slag. Ik werd eigenlijk meteen in een team gezet: doe maar met alles mee.”
‘Snel ff’
In tegenstelling tot Amber doen vrachtwagens Loek niets. Hij heeft het prima naar zijn zin in het apparatenmagazijn. Veel heeft hij gehad aan de begeleiding van zijn praktijkopleider Joost. “Een heel aardige man, met veel geduld. Hij legt zaken elke keer opnieuw uit, totdat je het echt snapt. Dat zie je toch weinig; het is altijd haast.” Volgens Loek zijn de meest gehoorde woorden in de logistiek: ‘Snel ff’. Zelf moet hij nu ook omgaan met leerling-werknemers. “Ik ben niet iemand die er bovenop duikt, ik blijf rustig. Maar ze moeten wel interesse tonen.” Dat was ‘in zijn tijd’ niet anders. “De jongens op de werkvloer investeren best veel tijd in je en verwachten natuurlijk wel wat terug. Als je dat waarmaakt, hebben zij het met plezier gedaan.”
Total loss
Frank van de Griendt heeft al jaren ervaring met leerling-werknemers in zijn bedrijf. Een van zijn beste chauffeurs volgde een BBL-traject via het Sectorinstituut bij een bedrijf dat Frank overnam. “Toen ik hem de eerste keer zag wegrijden met mijn bus, stond ik met de handen voor mijn ogen. Die komt of niet terug, of met een total loss wagen. Dat is intussen zestien jaar gelden.” Tachtig procent van zijn personeel is ooit als leerling-werknemer begonnen of volgt nu een leerwerktraject. “Ik zit er bij het Sectorinstituut bovenop, zodat ik goede leerlingen kan binnenhalen. Ik ben ook niet bang om jongens met een ‘rugzakje’ aan te nemen.”
Eilandjes
Frank stuurt zijn leerlingen nooit langer dan een week met dezelfde chauffeur de weg op. “Dan krijg je van die eilandjes, dat wil ik absoluut niet.” In de begeleiding van de leerlingen gaat natuurlijk tijd zitten. En soms is het een gok. “Er zitten jongelui tussen zonder enige motivatie. Dat is moeilijk werken. Als mijn mensen daardoor geërgerd raken, dan ligt die leerling eruit.” Dat gebeurt hoogst zelden. “Echt moeilijk zijn wel autistische leerlingen, zegt Frank. “Daar zou het Sectorinstituut meer aandacht aan kunnen besteden, voordat ze deze jongens detacheren.”
Diversiteit
Frank heeft zelf ervaren hoe het is om bij een bedrijf te werken waar goed wordt uitgelegd hoe je iets moet aanpakken. “Daar heb ik veel geleerd, want ik was er niet alleen kraanmachinist, maar deed ook nog tweehonderd andere dingen.”
Diversiteit in het werk is volgens Frank het grote pluspunt voor wie het vak bij Grando Logistics komt leren. “We hebben het magazijn, waar je ervaring opdoet met laden en lossen, orders picken, spullen ontvangen en klaarzetten. En er is veel controlewerk. Ook rijden ze mee als bijrijder. Dat is heel belangrijk. Ze leren veel over het verkeer, over navigeren en ook communiceren.”
Grando Logistics
Vanuit het 8.000 m2 grote magazijn in Oisterwijk levert Grando Logistics met 25 man vast personeel en 5 oproepkrachten tussen de 150 en 175 keukens en badkamers per week af in Nederland en België. Het bedrijf bestaat sinds 2000.
Portal voor praktijkopleiders
Hoe geef je op een positieve manier kritiek? Wat vraag je aan een leerling-werknemer tijdens een sollicitatiegesprek? Zit een leerling goed in zijn vel? Op dit soort vragen krijgen praktijkopleiders antwoord via een nieuwe website exclusief voor praktijkopleiders. De portal is in nauwe samenwerking met bedrijven ontwikkeld en staat daarom vol praktijkvoorbeelden.
Praktijkopleiders loggen online in en krijgen hulp bij het begeleiden van leerling-werknemers. Ze vinden er interviews met andere praktijkopleiders, video’s, voorbeeldvragen en checklists. De website is exclusief bestemd voor praktijkopleiders die via het Sectorinstituut een praktijkopleidersbijeenkomst bezoeken of de opleiding Praktijkopleider Transport & Logistiek volgen.Kijk op stlwerkt.nl/praktijkopleider voor meer informatie.
Fotografie: Arthur van Beveren
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!