Taart en vis bij Prins Transport 

Zaterdag op de zaak

Bij veel transportbedrijven is de zaterdag poetsdag. Wagens worden gewassen, kleine reparaties uitgevoerd, een cabine schoongemaakt. Een ideale gelegenheid om elkaar te zien en te spreken. Bij Prins Transport Hasselt hoort daar taart en een visje bij.

Prins Transport Hasselt bestaat 27 jaar jaar. Hoofdactiviteit is het transport van zeecontainers. Daarnaast is er het vervoer met huiftrailers en tautliners. Het Overijsselse bedrijf rijdt voornamelijk op Nederland, Duitsland, Polen, België, Frankrijk en Italië. Bij Jack Prins werken acht vaste chauffeurs. 

Als TON op een zaterdagochtend om acht uur arriveert bij Prins Transport, is er al volop bedrijvigheid. Enkele trucks staan wit in de shampoo. Verderop blaast een hogedrukspuit een waterfontein over een chassis. De naamgever van het bedrijf is met een heftruck in de weer. Jack Prins staat tussen zijn mensen. Zijn stelling: “Een hond heeft een baas.” Instructies hoeft Jack op een klusochtend weinig te geven; iedereen weet wat te doen.

De stemming zit er goed in. En er is tijd voor een grap. Bijvoorbeeld als de directeur van een nabijgelegen bedrijf langsrijdt en gebaart dat er een beetje moet worden doorgewerkt. Die krijgt prompt de hogedrukspuit met een dot shampoo over zijn wagen. Het industrieterrein in Hasselt is niet groot en men kent elkaar. Zoals Harry Beens, die met een terminaltrekker van Cotap regelmatig voor Prins Transport werkt. Hij is er vaak op de zaterdagochtend bij. Aangetrokken door de slagroomtaart en koffie? In ieder geval om de sfeer, zegt hij.

 

Overal wordt geboend en gesleuteld. Jannes Kolk maakt na het wassen de schotel van zijn trailer vetvrij. Daarna ontfermt hij zich over het interieur. Zijn splinternieuwe Volvo wil hij nog luxer aankleden. Broer Herman ligt onder zijn truck om aan de voorzijde een spatlap te vervangen. Jaap Maandag werkt wat steenslag weg met een verfkwastje. Michael Haijes maakt de velgen van zijn wagen schoon. Mark Bisschop en Lucas de Boer zijn met spons en hogedrukspuit in de weer.

 

Om tien uur is er aan een lange tafel in de loods koffie met taart. Bijkletsen over de afgelopen week. Het zorgt voor een soort ‘familiegevoel’ onder de chauffeurs die elkaar de hele week niet of nauwelijks hebben gezien. Na afloop wast een van hen in de gootsteen de kopjes en schotels af.

 

Als de ploeg buiten weer aan de gang is, rijdt er om het pand een zitmaaier. Achter het stuur de achtjarige Stijn Esselink. Dankzij wat aanpassingen aan de stoel heeft Stijn net voldoende lengte om de pedalen te bedienen. De gemeente maait in Hasselt twee keer per jaar. Dat vindt Jack te weinig; rond zijn bedrijf moet het er goed verzorgd uitzien. Temeer daar er een populaire fietsroute langsloopt. 

Tegen het eind van de ochtend helpen chauffeurs elkaar om tegelijk klaar te zijn. Dan komt er een visje op tafel. Sommigen blijven daarna nog even kletsen. Anderen vertrekken, omdat er ook thuis nog wat op het programma staat. Volgende week zaterdag zijn ze er als het enigszins kan weer allemaal.

 

Jannes Kolk – 28 jaar – woont in Hasselt – rijdt vier jaar bij Jack Prins

Nieuwe Volvo

“Sinds twee weken heb ik een nieuwe Volvo FH 500. Die trucks hebben veel extra’s om het werk zo prettig mogelijk te maken. Ik ben nu bezig de cabine te verfraaien. Jack heeft hetzelfde gevoel bij trucks als wij. Hier vormen we echt een team. We gaan er met z’n allen voor om het werk zo goed mogelijk te doen. Dat moet elke week met een schone truck, want zo kunnen we een goed visitekaartje afgeven. De kwaliteit – en daar hoort ook op tijd komen bij – staat voorop.”

Herman Kolk – 21 jaar – woont in Genemuiden – rijdt twee jaar bij Jack Prins

Spatlappen vervangen

“Met mijn oudere broer Jannes ging ik mee om hier auto’s te wassen. Ik wilde ook chauffeur worden, maar kon het groot rijbewijs niet betalen. Jack heeft toen alles voorgeschoten, zonder verplichting dat ik een bepaalde periode bij hem moest rijden. Binnen een jaar heb ik het geld terugbetaald. Ik kreeg een vast contract en rijd nu een vette truck. Net als Jannes ben ik hier bijna iedere zaterdag. Vandaag vervang ik de spatlappen voor onder de bumper. Ik rij een mega-trailer, waardoor de truck extra laag boven de weg ligt. Dan wil een spatlap nog wel eens de grond raken. Alles moet er top uitzien.”

 

Jaap Maandag – 44 jaar – woont in Zwartsluis – werkt sinds oktober 2020 bij Jack Prins

Sfeer en plezier

“Jack stuurt ons, maar staat er ook tussen. Hij is flexibel, legt geen onnodige druk op en plant zorgvuldig. Daaraan merk je dat Jack jarenlang eigen rijder is geweest. We krijgen de zaterdag niet apart uitbetaald. Maar alles is hier financieel goed geregeld. En sfeer en plezier op je werk hangt niet alleen van geld af. Bijvoorbeeld toen ik uit het buitenland kwam en mijn vrouw corona had opgelopen. Als ik het weekend naar huis zou gaan, dan zou ik daarna tien dagen in quarantaine moeten. Niet handig voor het werk. Dus besloten we dat ik twee weekenden lang niet thuis zou zijn. Mijn spullen zette mijn vrouw buiten neer. Bij alle collega’s kon ik terecht, zonder dat ik erom vroeg. Ze vonden dat ik niet alleen moest zitten. Dus heb ik die weekenden bij verschillende collega’s gelogeerd. Dat ze het spontaan aanbieden, is niet in geld uit te drukken.”

Harry Beens – 52 jaar – woont in Genemuiden – rijdt bij Cotap

Altijd gezellig

“Jack en ik kennen elkaar al jaren. Ik werk bij Cotap, een klant van Jack. Met mijn terminaltrekker koppel ik regelmatig trailers voor hem. Als het druk is en er moet een trailer gelost of geladen worden, dan doe ik dat gewoon. En het is hier zaterdag met de chauffeurs erbij altijd gezellig.” 

Michel Haijes – 49 jaar – woont in Marknesse – werkt sinds februari 2016 bij Prins Transport

Bijspringen

“Ik ben er zaterdag niet zo vaak. Mijn auto was ik meestal op vrijdag. Maar als er op zaterdagochtend een ritje is om in de buurt te laden of te koppelen, dan spring ik bij. De sfeer is net zoals doordeweeks gewoon goed.”

Jack Prins – 55 – woont in Hasselt – is directeur/eigenaar van Prins Transport

Overleggen

Jack: “Op zaterdag zijn hier om een uur of acht altijd chauffeurs. Ze maken de auto’s schoon, doen onderhoud, koppelen of laden een trailer in de buurt. Alles kan dan maandag op tijd vertrekken. Rond de middag zijn ze meestal klaar. Dan eten we een visje en blijven we nog wel eens hangen. Wie er op zaterdag komt, dat overleggen we altijd vrijdags. Een probleem om op zaterdag mensen hier te krijgen, is er nooit. Dat geeft wel aan hoe de sfeer is. Als we een nieuwe chauffeur nodig hebben, dan vragen we het vaak aan onze mensen. Die komen zelf met namen. Dan weet je iets meer over degene die je binnenhaalt.”

Lucas de Boer – 21 jaar – woont in Urk – werkt sinds kort bij Jack Prins

Europa in

“Het werk en de sfeer op zaterdag zijn net zoals ik het bij mijn vorige werkgever gewend was. Ook daar wasten we op zaterdag de wagens en deden we klusjes. Het voordeel bij Jack Prins is dat ik hier veel verder Europa in kan rijden.”

Mark Bisschop – 28 jaar – woont in Staphorst

Papa-dag

“Bijna altijd maak ik mijn auto op vrijdagmiddag schoon. Mijn vrouw werkt regelmatig op zaterdag. Dus dat is voor mij dan papa-dag thuis. Wel heb ik af en toe op zaterdag een ritje.”  

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.