Achttien chauffeurs en een hond
zaterdag op de zaak
‘Schoon het weekend in’ is het devies van Stutvoet. Dat betekent voor chauffeurs die na een week thuiskomen eerst papierwerk afhandelen en dan de truck wassen. Dat laatste gebeurt vanwege het milieu tegenwoordig niet op de zaak, maar in een naburige wasstraat. Onderhoud en reparaties aan de trucks gebeuren wel op eigen terrein. Als het maar enigszins kan, springen chauffeurs bij. Directeur Jaap Stutvoet: “Wij zijn een familiebedrijf. Om te overleven trekken we samen de kar.”
Familiebedrijf
Transportbedrijf Stutvoet uit Oude Pekela bestaat 85 jaar. Jaap Stutvoet en zijn vrouw Annie staan aan het roer van dit familiebedrijf. Broer Arie koos voor het onderwijs, maar is elk vrij uurtje in de werkplaats te vinden. Jaap is bijna elke dag vroeg op pad met een zware Ginaf 10×8 kieper. Stutvoet telt twintig trucks met achttien chauffeurs die actief zijn in het grondverzet met eigen kranen, shovels en kiepers. Met Jack en Helga is ook de derde generatie toegetreden. Jack zorgt voor het wagenpark. Helga voert de administratie. In de toekomst hopen Jack en Helga het bedrijf voort te zetten.
Woef!
Ranzes is waakhond, inspecteert prullenbakken op het kantoor en ontvangt chauffeurs. Hij valt daarmee rechtstreeks onder de directie.
Vooral Scandinavië
“Sinds 1,5 jaar rijd ik nu bij Stutvoet op Scandinavië. Bij mijn vorige werkgever deed ik dat eerst ook, maar toen dat alleen maar in Nederland het bevoorraden van supermarkten werd, was ik er klaar mee. Bovendien zit Stutvoet vlak bij mijn huis. Dat scheelt veel reistijd. Het noorden van Europa trekt mij. Het is afwisselend werk met zowel volle vrachten als stukgoed. Normaal gesproken ben ik op zaterdagochtend terug. Dan is het administratie inleveren, auto schoonmaken en met collega’s een kop koffiedrinken. Daarna ga ik het liefst naar huis. Ik vertrek dikwijls zondagavond. Soms was dat maandagochtend. Het ligt aan je rusturen.
Het onderlinge contact is hier goed. En er is veel vrijheid. Omdat mijn transportplanning via NVO Transport gaat, vragen ze bij Stutvoet niet wanneer ik terugkom en vertrek. Er is het vertrouwen dat chauffeurs dat zelf goed regelen. Wel staan ze erop dat schades bij terugkomst onmiddellijk gerepareerd worden. Dat gebeurt ook op zaterdag in de eigen garage waar de chauffeurs Jack, Jaap en Arie Stutvoet meehelpen.”
Zelf je werk doen
Ook Johan Keizer rijdt voor NVO Transport op Scandinavië en is dus de hele week van huis.
“Internationaal transport doe ik met veel plezier. Je kunt nog steeds veel zelf regelen en het is afwisselend. Laatst moest ik lang wachten op een losadres in Zweden. Daardoor kon ik de boot terug niet meer halen. Dus besloot ik over Denemarken terug te rijden. Je moet op tijd vertrekken en de rij-uren goed afstemmen op de tijden van de veerboot. Meestal ben ik zaterdagochtend terug. Maar dat ligt ook aan de boot die je kunt nemen. Graag ben ik in het weekend bij mijn familie. Want die zie je al zo weinig. Maar als er wat met de auto is, dan help ik mee. Dat die schoon is, daar zijn ze hier heel fanatiek in. Met schade doorrijden, daar hebben ze bij Stutvoet een hekel aan. Dus als er onderweg iets kapot is, stuur ik daar een foto van. Als ik terugkom, hangen de onderdelen klaar voor montage.”
Aandacht voor elkaar
“Ik begon hier 21 jaar geleden met het rijden van suikerbieten. Johan Keizer, geen familie overigens, heeft me toen ingewerkt. Nu rijd ik met een taughtliner voor tachtig procent op het binnenland. Elke avond ben ik thuis. Dat vind ik goed, want op de boot sliep ik altijd slecht. Dan kom je er gebroken af en heb je ook nog vaak een wisseling van dag- en nachtritten. Vroeger was ik hier zaterdags vaker. Ik weet nog dat we dan met elkaar banden stonden te wisselen. Nu wil ik wat meer thuis zijn.
Nog steeds is de sfeer erg goed. Zo is er jaarlijks een feestavond waar het werkelijk aan niets ontbreekt. Met Pasen kregen we een rollade. Aan trouwerijen en andere jubilea wordt altijd aandacht besteed. Omgekeerd hebben de chauffeurs Jaap en Annie Stutvoet een cruise naar Noorwegen aangeboden omdat het bedrijf 85 jaar bestaat.”
Slapen op de zaak
Als op zaterdagochtend de hekken bij Stutvoet opengaan, stapt Flip achter op het terrein uit zijn truck. Flip rijdt nu 6 jaar bij Stutvoet met een taughtliner op de Benelux. Hij laadt vaak karton en is de hele week van huis. “Van vrijdag op zaterdag slaap ik wel vaker op de zaak. Dan maak ik vrijdag mijn truck schoon en help zaterdag Jack Stutvoet in de werkplaats. De chauffeurs doen hier veel zelf. De ene is daar wat handiger in dan de ander. Maar je kunt ook van elkaar leren. Ik werk op zaterdag graag aan de truck van een collega. Maar dan moet die er zelf wel bij zijn om te helpen en interesse tonen.
Leren sleutelen
“Sinds 2019 rijd ik bij Stutvoet met trailers bestemd voor Engeland. Dat betekent elke dag naar Vlaardingen met een volle trailer. Daar omkoppelen en een volle trailer mee terug om in Nederland of Duitsland leeg te rijden. Meestal kom ik op zaterdag terug op de zaak. Dan is het ook voor mij tanken, auto wassen en soms een klusje in de werkplaats. De inzet om te sleutelen was er altijd wel. Door samen met Jack en Flip in de werkplaats te sleutelen ben ik daarin handiger geworden.”
Pech onderweg
Jacob rijdt nu 2,5 jaar bij Stutvoet. Hij is internationaal chauffeur. Pas zaterdag in de namiddag komt hij bij Stutvoet binnen en nog niet eens met zijn eigen truck. “Ik kom nu uit Italië. Gistermiddag gaf de computer aan dat de truck een brandstofprobleem heeft. Dus ben ik gisteren bij een garage in Hoogeveen blijven slapen. Vandaag hebben ze daar geprobeerd om het te verhelpen. Dat is niet gelukt. Ze kunnen de oorzaak niet vinden. Ik heb nu een leentruck mee.”
Spatbord vervangen
Werner komt rond de middag terug op de zaak. Nadat zijn vorige werkgever een dikke 12 jaar geleden failliet ging, rijdt hij bij Stutvoet. “De laatste 20 jaar heb ik altijd op Scandinavië gereden. Het is leuk werk met veel afwisseling. Je moet wel op bepaalde tijden een veerboot halen. Maar dat ervaar ik niet als stress. Vaak ben ik vrijdag terug op de zaak om dan de auto schoon te maken en af te tanken. Nu is er een spatbord gescheurd. Die vervang ik zelf even. Dat is hier heel normaal. Arie Stutvoet helpt me erbij. Maar veel sleutelen doe ik op zaterdag niet. Ik vind het ook belangrijk om wat aan mijn weekend te hebben.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!