Mannenwereld? Mooi niet!

Werkbezoek Máxima

Meer vrouwen in de sector. Dat was het thema van een werkbezoek van Koningin Máxima op woensdag 14 juli bij Rijschool E&R Opleidingen in Nieuwegein. Zij ontmoette elf enthousiaste vrouwen, van beginnende tot ervaren chauffeurs. En de Koningin stapte ook zelf achter het stuur van een vrachtwagen. TON kijkt met de elf vrouwen terug op het bezoek.

Minder zwaar dan mensen denken

Kayleigh Jannink (24) uit Arnhem werkt sinds januari dit jaar als bakwagenchauffeur bij Cornelissen Transport.

“Ik was zenuwachtig voor het bezoek van Máxima, het is toch niet niks! Maar toen ik haar sprak, was de spanning weg. Zij was heel rustig en super geïnteresseerd in ons. Ze vroeg aan mij waarom ik heb gekozen voor een baan in deze branche. Ik werkte voorheen in de evenementensector, maar door de coronacrisis viel dat werk stil. Toen heb ik de switch gemaakt. Ook vroeg ze of er nog een speciale aanpassing aan de wagen is gedaan voor vrouwen, maar dat is niet het geval. Ik denk dat er meer vrouwen in deze sector zouden werken als ze wisten dat het helemaal niet zulk lichamelijk zwaar werk is. Ik heb een elektrische pompwagen voor het lossen, hoef helemaal niet te tillen. En bij Cornelissen kun je ook aangeven dat je bijvoorbeeld alleen middag- of nachtritten wil doen, zodat het werk goed te combineren is met een gezin.”

Fijn om te praten met Máxima

Michelle Kuipers (18) uit Krimpen aan de Lek volgt een leerwerk-traject en loopt stage bij Stubbe in Gouda.

“Toen ik hoorde dat koningin Máxima zou komen, vond ik het spannend. Maar op het moment dat ik met haar stond te praten, ging het heel goed. Zij straalt zoveel rust uit, het is heel fijn om met haar een gesprek te voeren. Ze is net als iedereen, heel normaal! En ik vind het echt iets voor haar, om zich in te zetten voor vrouwen in transport en logistiek. Ze vroeg aan mij hoe ik erbij kwam om vrachtwagenchauffeur te worden.

Mijn oom is vanaf zijn achttiende chauffeur en ik heb het altijd in mij gehad om ook dit werk te gaan doen. Ondanks je vaste ritten, heb je toch veel vrijheid in dit werk. Ik zou het heel leuk vinden als er meer vrouwen in de sector zouden werken. Het is niet alleen een mannenberoep, vrouwen kunnen het ook makkelijk uitoefenen!”

Goed te combineren met kinderen

De 27-jarige Marielle de Jong uit Vlaardingen werkt als trailerchauffeur bij Cornelissen Transport. Zij neemt de nachtdienst voor haar rekening.

“Vroeger werkte ik in de horeca, maar mijn vader is altijd chauffeur geweest. Hij is in 2010 overleden en ik keek zó naar hem op. Omdat ik het vak ook geweldig vond, besloot ik chauffeur te worden. Voor het gesprek met Máxima was ik niet zo zenuwachtig. Het was heel normaal, rustig. Ze komt als een gelijke over, met onwijs veel interesse voor je vak. Ze vroeg me of de trucks misschien vrouwvriendelijker zouden kunnen, maar daar kon ik geen antwoord op geven. Ik ben grootgebracht binnen het transport en personenauto’s zijn er ook niet speciaal voor een man of vrouw. Los van het gesprek met Máxima was het ook leuk om te spreken met de andere dames die in de sector werken. Het is goed als er meer vrouwen in het beroepsgoederenvervoer actief worden. Ik heb nu de indruk dat zij denken dat we

allemaal van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat werken. Dan haak je wel af als je kinderen hebt. Maar ik ben een alleenstaande moeder van een zoontje van vijf en kan het goed combineren. Ik begin tussen twaalf en twee ’s nachts. Mijn zoontje blijft bij mijn moeder slapen. Overdag kan ik hem gewoon uit school halen, hij merkt niet eens dat ik een baan heb!”

Rij-instructeur Inge Zaunbrecher van E&R laat de Koningin ervaren hoe het voelt: een vrachtwagen besturen.

 

Ik voel me de koningin op de weg

De 29-jarige Astrid Mereboer uit Anna Paulowna liet zich omscholen tot vrachtwagenchauffeur en werkt nu bij Simon Loos.

“Mijn vader is chauffeur en ik twijfelde al jaren of ik er ook voor wilde gaan. Ik deed voorheen fabriekswerk, maar kreeg geen vast contract. Omdat ik die vastigheid wel wilde, besloot ik een opleiding met baangarantie te volgen. Dat kon via STL bij Simon Loos. Het was keigaaf om Máxima te ontmoeten. Ik was niet echt zenuwachtig, alhoewel het toch wel een beetje spannend was. Het is een heel lieve, vriendelijke vrouw.

Eigenlijk net alsof ze niet de koningin is, maar een heel normaal mens. Ze vroeg onder andere wie mijn opleiding betaalde. Dat is voor 90 procent met subsidie van STL gebeurd. In een interview voor het Noord-Hollands Dagblad vertelde ik laatst dat ik me de koningin op de weg voel, dus het is wel heel grappig dat ik nu de echte koningin heb ontmoet. Ik hou van mijn werk; het is gewoon machtig als je weet dat je één van de weinige vrouwen bent die met zo’n groot monster op de weg rijdt.”

Voor mij is het normaal

De 23-jarige Myrthe Ederveen uit Amersfoort heeft nét haar BBL-opleiding afgerond en werkt bij Koller Transport in Amersfoort.

“Mijn vader is chauffeur, ik ging als klein meisje altijd met hem mee. Later heb ik diverse baantjes gehad, totdat mijn vader vroeg of ik weer met hem mee wilde. Vanaf het moment dat ik naast hem zat, was ik om. Toen ik met de BBL-opleiding begon, had ik nog niet eens mijn autorijbewijs. In de loop van de opleiding leerde ik autorijden, met de bestelbus omgaan, vervolgens bakwagen rijden en nu kan ik de weg op met de oplegger. Ik heb net officieel mijn opleiding afgerond.

Het was een super leuke verrassing dat koningin Máxima langs kwam! Ze vroeg aan mij hoe ik het vond om te rijden. En hoe het is om in een mannenwereld te werken. Ze nam de tijd; ik kon mijn ervaringen echt met haar delen. Dat ik als vrouw in het transport werk, is voor mij geen issue. Meestal vinden andere mensen er wat van. Ze vragen dan of het wel lukt, met die pallets. Laden en lossen doe ik via de klep, met de pompwagen. Voor mij is het normaal; ik doe gewoon mijn werk. Maar ik ben op de zaak wel de eerste en nog steeds enige vrouw die rijdt.”

Respect van de mannen

Tamara Spiekhout (24) uit Jubbega besloot haar droom na te jagen en liet zich omscholen tot chauffeur. Ze werkt nu bij AB Texel.

“Máxima vroeg waarom ik heb gekozen voor de transportwereld. Ik werkte eerst als bezorger van automaterialen en reed in een koeriersbusje. Door de coronacrisis raakte ik mijn baan kwijt, en besloot ik ervoor te gaan om chauffeur te worden. Ik heb direct doorgepakt, want sinds oktober vorig jaar werk ik bij AB Texel. Eerst in de nachtverlading, sinds juni ben ik met de kipper op pad.

Momenteel ben ik bezig mijn CE-rijbewijs te halen. Als ik dat heb, is het de bedoeling dat ik springer word tussen de bulkauto’s en de kipper. Ik heb een paar vrouwelijke collega’s, maar we zijn sterk in de minderheid. De mannen hebben wel echt respect voor ons als collega’s.”

 

Gesprek met zij-instromers Carolien Kraaij, Margo van Kooten, Tamara Spiekhout en Astrid Mereboer Tussen Carolien en Margo: STL-directeur Willem de Vries.

 

 

Ik heb geleerd om niet op te geven

Britt van den Berg (19) uit Zoetermeer loopt stage bij Getru Koeltransport in Bleiswijk. Ze volgt de opleiding tot chauffeur via een BBL-traject.

“Als chauffeur heb je geen standaard kantoorbaan. Ik ben graag op de weg. Ik heb veel geleerd van de andere vrouwen die ik sprak tijdens het werkbezoek. Dat je gewoon niet moet opgeven en dat we het als vrouwen kunnen: werken in het transport. De een rijdt op een kiepwagen, de ander een tankauto. Dan zie je hoe divers de branche is.

Ik denk dat het wel een vooroordeel was dat vrouwen niet geschikt zijn voor dit werk. Maar hoe meer vrouwen er komen, hoe meer ze elkaar kunnen helpen. Door open dagen te organiseren, kunnen meer vrouwen zien dat deze branche heel interessant voor ze is. Máxima sprak met mij over de opleiding, hoe ver ik ben en of ik het leuk vind. Ze is heel nieuwsgierig en ging dieper op mijn verhaal in.”

 

Meer dames in transport door media-aandacht

De 40-jarige Margo van Kooten uit Arnhem werkt als chauffeur bij Mainfreight. Ze stroomde via STL in. Voorheen leverde ze vrachtwagenonderdelen af bij truckgarages.

“In mijn vorige baan begon de liefde voor het transport. Maar in een busje ervaar je niet zoveel uitdagingen op de weg. Op mijn veertigste besloot ik daarom een switch te maken met het idee ‘als ik het nu niet doe, gebeurt het nooit meer!’. Na een Ladies Night van STL was ik helemaal enthousiast en besloot ik de opleiding tot chauffeur te gaan volgen. STL heeft me begeleid in het hele traject. Ik was onder de indruk dat ik met Máxima mocht praten. Ze vroeg of mijn werk goed te combineren is met mijn gezinsleven. Ik werk drie dagen per week, dus dat is prima te doen. Ik denk dat het goed is dat er in de media aandacht is voor zo’n bezoek van Máxima. Misschien brengt het meer dames op het idee om het transport in te gaan. Ik ervaar geen nadelen om als vrouw in een mannenwereld te werken, integendeel. Ik word juist eerder geholpen. En onderweg levert het leuke reacties op, want veel mensen zijn toch verbaasd als ze een dame achter het stuur zien. Daar krijg ik wel een kick van.”

 

Meisjes moeten lef hebben om ervoor te gaan

Senna Stienen uit Weert loopt stage bij Thijs Logistiek in Weert. De 17-jarige won deze zomer de titel STL Talent Logistiek 2021.

“Het was supergaaf dat Máxima ons kwam bezoeken! Ze vroeg wat ik in de toekomst wil doen, wat mijn ouders voor werk hebben en waarom ik besloot om chauffeur te worden. En hoe ik erover dacht om als dame in het transport te werken. Ik was niet zo zenuwachtig gelukkig, het was een leuk praatje. Ik ben een paar keer met vrienden mee geweest op de vrachtwagen en toen was ik verkocht! Ik ga nu beginnen aan de chauffeursopleiding. Dat er bijna alleen maar jongens op die opleiding zitten, vind ik helemaal niet erg; het is mijn eigen keuze geweest. Het zou tof zijn als er meer vrouwen chauffeur willen worden. Veel meisjes laten zich volgens mij tegenhouden, omdat het een mannenwereld zou zijn. Ze moeten het lef hebben om er toch voor te gaan.”

Er is meer mogelijk dan je denkt

De switch van haar werk bij een juwelier naar het transport bevalt de 35-jarige Carolien Kraaij uit Weesp goed. Ze werkt bij Ben Becker Transport in Soest.

“Máxima is zo’n spontane vrouw! Ze wist precies dat ik voorheen bij een juwelier werkte en vroeg natuurlijk hoe ik in het transport ben beland. Toen de juwelier vanwege de coronacrisis tijdelijk dicht moest, stond mijn baan op de tocht. Mijn man werkt al in het internationaal transport bij Ben Becker en ik ging wel eens mee op zo’n rit. Dat vond ik altijd machtig mooi. Nu was het moment om mijn droom te laten uitkomen. Momenteel ben ik druk met de opleiding via STL. Ik werk nu bij Ben Becker als ‘helpend handje’ bij het laden en hoop vanaf september als chauffeur aan de slag te kunnen. Tegen andere vrouwen zou ik willen zeggen: er is meer mogelijk dan je denkt! Laat je informeren over wat je kunt doen in deze sector. Neem koningin Máxima: ze had nog nooit achter het stuur van een vrachtwagen gezeten, maar reed zó weg. Met een grote glimlach op haar gezicht. Geen enkele pylon ging om.”

 

Alleen maar positieve reacties

De 35-jarige Bianca Tuss uit Vianen is één van de weinige vrouwen in Nederland achter het stuur van een LZV. Ze werkt bijna tien jaar bij Cornelissen Transport.

“Ik werk al bijna vijftien jaar als chauffeur. Maar dat lag niet voor de hand, want ik heb een opleiding gevolgd voor laborant in het ziekenhuis. Al tijdens mijn stage kwamen de muren op me af. Omdat ik graag op de weg zat, begon ik als koerier op een busje. Mijn vader heeft ook op de vrachtwagen gezeten en ik ging vroeger met hem mee. Dus het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Bij Cornelissen Transport rijd ik in een roze SCANIA-truck. Ik deed mee aan de campagne voor Cornelissen om meer collega’s te werven en voor de foto’s werd een vrachtwagen roze gefotoshopt. Dat zag er zo geweldig uit dat ik de jongen die de foto had bewerkt, vroeg of hij deze aan de directeur wilde laten zien. Die was er erg enthousiast over. Dus werd mijn truck daadwerkelijk roze bestickerd.

Het valt wel op, die roze truck op de weg. Ik krijg alleen maar positieve reacties. De dag met Máxima vergeet ik nooit meer. Ze vroeg me hoe ik mijn werk combineer met mijn gezin met twee kindjes. Ik werk parttime op vaste dagen en dat gaat prima samen.”

STL-directeur Willem de Vries stelt ervaren chauffeurs Marielle de Jong, Kayleigh Jannink en Bianca Tuss voor.


19.000 vrouwen

In de hele transportbranche is 12 procent vrouw. Dat zijn bijna 19.000 vrouwen. De meeste werken op de HR-afdeling van transportbedrijven. De helft van de vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs heeft een flexibel contract en de helft werkt minder dan 35 uur per week. Tot slot is van de vrouwelijke chauffeurs een derde jonger dan 35 jaar.

Nog steeds weinig vrouwelijke chauffeurs
Vorig jaar telde de bedrijfstak slechts 3,3 procent vrouwelijke chauffeurs. Dat is te weinig, vinden werkgevers- en werknemersorganisaties want vrouwen zijn een potentieel grote doelgroep voor instroom. STL ondertekende onlangs namens de sociale partners in de sector het Charter Diversiteit om zich daar sterk voor te maken. Ook de Dag van de Vrachtwagenchauffeur op 9 december 2021 staat in het teken van meer vrouwen in transport en logistiek.

 

1 antwoord
  1. Alice Ermes
    Alice Ermes zegt:

    Ik lees nergens, dat één van deze vrouwen een gezin met kinderen heeft?
    En als ze al een kinderwens hebben, hoe ze dat denken op te gaan lossen?
    Dit zijn dingen, die misschien toch eens bekeken moeten worden.
    Ik ben bewust ’s nachts gaan werken (gemiddeld 50 uur/pw), mijn man (ook chauffeur, gemiddeld 40 uur/pw) overdag, om zo niet afhankelijk te zijn van kinderopvang. Onze dochter is 8.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *