Even aanwaaien

zaterdag op de zaak

Bij veel transportbedrijven is de zaterdag klusdag. Wagens worden gewassen, kleine reparaties uitgevoerd, kranen gesmeerd. Een ideale gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Toch hebben ze bij Bremer Transport het roer omgegooid.

Meer dan honderd jaar bestaat Bremer Transport in het Friese Burum. In de kantine prijkt een foto uit 1924 aan de wand: een T-Ford, waarop een houten cabine is getimmerd, trekt een oplegger. “Daar ging het vee in”, vertelt directeur Alwin Bremer. “Als dat gelost was, haalde men met wat stro het dikste vuil uit de wagen om er vervolgens alle soorten goederen in te laden.”

Tegenwoordig is de grote kracht van het bedrijf volgens de directeur, dat het met autolaadkranen en kooiapen vele soorten transport aankan. Of zoals chauffeur Tjerk Bethlehem het stelt: “Alles wat los en vast zit gaat mee.” Ook al worden het extreem brede of lange ladingen, waarbij (eigen) transportbegeleiding vereist is.

Negentien chauffeurs werken er bij Bremer. Het wagenpark bestaat voor 80 procent uit trucks met een kraan erop. Om de week gaan op zaterdag die trucks in het sop. Sinds vijf jaar gebeurt dat niet meer door eigen personeel, maar in een mobiele wasstraat. Als op zaterdag de opblaasbare matten zijn uitgerold, kan de eerste truck in de was.

 

Op de wasdag komen er regelmatig chauffeurs even aanwaaien voor een kop koffie. Soms moet er een kraan gesmeerd worden. Maar meestal lukt dat doordeweeks, als ze op tijd op de zaak zijn. Het werk op zaterdag beperkt zich nu tot een spoedritje of voorladen. Het samenzijn heeft zich vooral naar de vrijdagavond verplaatst.

 

Uitdaging zoeken
Tjerk Bethlehem – 34 jaar – woont in Buitenpost – getrouwd, dochter en zoon

“Gisterenochtend vervoerde ik een prefab-woning. En die plaatste ik ook. Daarna bomen naar een kwekerij brengen. Zo is elke dag anders. Het is vaak maatwerk, met montage en lengte- of breedte-transport. Lange tijd reed ik voor een fouragehandel. Maar met de extreme werkweken en het eentonige werk was ik op een gegeven moment wel klaar.

Hier ben ik bijna alle weekenden thuis. Er zijn wel eens zaterdagritten. Dan belt Alwin of je kunt en wilt. Geen verplichting. We komen er onderling altijd uit en wisselen elkaar af. Een enkele keer moet ik op zaterdag laden op de zaak, maar het streven is om dat op vrijdagmiddag te doen. Dan is er ook de borrel. Alhoewel dat door corona een tijdje niet kon. Maar nu komt die gewoonte weer terug.”

Niet van A naar B
Mark Ellens – 39 jaar – woont in Kollum – getrouwd, twee dochters en een zoon

“Dit is mijn vierde week bij Bremer. Ik was lange tijd collega van Tjerk bij de fouragehandel. We komen uit hetzelfde dorp. We waren allebei vol van vrachtwagens. Na school zijn we meteen als chauffeur in het diepe gegooid. Ik rij nu drie dagen in de week op een taughtliner met kooiaap voor een houthandel. De rest van de week is het diepladerwerk. En als ik op tijd terug op de zaak ben, doe ik onderhoud aan bijvoorbeeld de kooiaap. Die variatie bevalt me prima. Met 33 pallets van A naar B rijden, dat wil ik liever niet.”

 

Berend Top en Patrick Top

Vreemde ladingen
Patrick Top – 28 jaar – woont in Niezijl – getrouwd

Op zijn smartphone laat Patrick uiteenlopende staaltjes van uitzonderlinge ladingen zien: een bolvormig kunstwerk, brede brugdelen, zwaar uitstekende containers. “Zes jaar rij ik nu bij Bremer. De eerste anderhalf jaar plaatste ik vangrails. Dat was in het weekend en ’s nachts rijden. Nu zit ik op een Scania met autolaadkraan en maak de meest uiteenlopende dagritten.”

 

Zo vader, zo zoon
Berend Top – 55 jaar – woont in Niezijl – getrouwd, twee zonen

“Jarenlang reed ik uitzonderlijk vervoer, zwaar transport. Maar ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Mijn zoon Patrick werkte hier al. Zo ben ik een dik jaar geleden bij Bremer beland. Ze weten hier wel van doorpakken. Het werk is erg afwisselend. Ik heb een vaste truck met een jip-kraan erop. Door het grote bereik hijs ik regelmatig kozijnen en daken in.”

 

Het langst bij de zaak
Anton de Groot – 52 jaar – woont in Burum – getrouwd, twee kinderen

“We woonden naast het bedrijf, toen dat nog bij de molen zat. Als klein jongetje liep ik al bij Bremer rond om klusjes te doen. Tot voor een paar jaar deed ik op zaterdag het wassen en het onderhoud, zoals vervangen van remblokken en olie verversen. Alwin heeft dat nu uitbesteed, om zo in de weekenden meer rust in te bouwen. We werken door de week hard genoeg. Soms moet iemand op zaterdag rijden. Vandaag ben ik dat.”

Vijfde generatie
Alwin Bremer – 40 jaar – woont in Burum – is als directeur de vijfde generatie bij Bremer Transport –
heeft een relatie en een zoon en een dochter

“Ik ben van jongs af aan in het bedrijf gerold. Dat begon natuurlijk met auto’s wassen. Tijdens mijn middelbareschooltijd haalde ik al mijn vrachtwagenrijbewijs. Met de vrachtauto ging ik naar school om mijn diploma op te halen. Nu zit ik soms nog op de wagen, voor een spoedrit. De kracht van ons bedrijf is dat we heel flexibel zijn. En zelfvoorzienend, omdat we met autolaadkraan en kooiaap zelf laden en lossen. Dat werk vraagt om zelfstandige chauffeurs met inzicht. We beschikken over autokranen van 10 tonmeter tot 100 tonmeter, met een bereik tot 36 meter. De ladingen zijn heel divers, met veel breedte- en lengte transport. Daarvoor hebben we een eigen transportbegeleider.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.