Van consultant naar chauffeur

zij-instromer

Jos van Heuveln 🛞 is 61 jaar 🛞 woont in Bennekom 🛞 was 30 jaar consultant en projectleider bij UP learning 🛞 is 7 jaar chauffeur bij Meubellogistiek Rhenen

In 2017 gooit consultant en projectleider Jos van Heuveln het roer om. Hij besluit zijn vrachtwagenrijbewijs te halen. De 61-jarige chauffeur uit Bennekom rijdt nu alweer zeven jaar voor Meubellogistiek Rhenen. Nog elke dag geniet hij van die beslissing. “Dit werk blijf ik doen tot aan mijn pensioen.”

Waarom ben je gestopt als consultant?

“Ik had een goed betaalde baan als consultant bij UP learning, een bedrijf dat interactieve leeractiviteiten en trainingen maakt voor bedrijven en overheden. Als consultant bezoek je klanten, geef je advies, maak je offertes en geeft je leiding aan je team. Na de agrarische hogeschool ben ik daar begonnen als assistent en doorgegroeid naar consultant/projectleider. Het klantcontact en bedrijfsbezoek vond ik altijd fijn om te doen. Voor de KLM heb ik vaak trainingen voor het grondpersoneel gemaakt. Ik heb er dertig jaar met veel plezier gewerkt. Toen ik 53 jaar was, liep ik vast. Er kwam minder uit mijn handen en het enthousiasme was weg. Er waren veel ontwikkelingen op digitaal gebied waar ik niet in mee ben gegaan. Mijn leidinggevende kwam met een verbetervoorstel, maar dat zag ik niet zitten. Toen heb ik de knoop doorgehakt. Achteraf denk ik dat ik tegen een burn-out aan zat. Gelukkig ben ik op tijd gestopt.”

En toen?

“Vroeger heb ik een tijdje op de boerderij van mijn oudere zus gewerkt. Die grote landbouwmachines vond ik leuk. Zo kwam ik op het idee om een proefrijles op de vrachtwagen te nemen. Ik mocht direct achter het stuur. Dat was geweldig. Na die eerste les was ik verkocht. Ik leste vier uur per dag en heb de examens in één keer gehaald. Annette, mijn vrouw, steunde me. Toch wist ik toen nog niet zeker of ik wel echt chauffeur wilde worden. Ondertussen moest ik van het UVW verplicht solliciteren omdat ik een WW-uitkering had. Ik ben toen met een loopbaantraject gestart. Dat heeft mij erg geholpen. Ik had geen enkele ervaring met het schrijven van een sollicitatiebrief of het maken van een cv. Tijdens dat traject werd het duidelijk dat ik als chauffeur aan de slag wilde.”

Hoe reageerde je omgeving?

“Mijn omgeving vond het een verrassende stap. Al is het maar omdat je als chauffeur minder verdient: een derde tot de helft minder dan als consultant. Ik ben kostwinner en mijn vrouw heeft geen betaald werk. Ze stond echter vierkant achter mij. Ze zei: je moet iets doen waar je plezier in hebt. Dat is het belangrijkste. We gaan ervoor.”

 

Hoe kwam je bij Meubellogistiek Rhenen terecht?

“Annette zag in de lokale krant hun advertentie staan. Die heeft een week op mijn bureau gelegen voor ik een mail stuurde. De volgende dag kon ik op gesprek komen. Er was een klik en ik heb een dag meegereden. Dat beviel zo goed dat ik besloot het avontuur aan te gaan. Ik vroeg me ooit af wie er zat te wachten op een chauffeur van 53 zonder ervaring. Uit mijn loopbaangroep had ik geleerd om in mezelf te geloven en vertrouwen te houden. Dat heeft gewerkt!”

Moest je wennen?

“Ik begon met witgoed. Het kostte mij tijd om dat onder de knie te krijgen. Ik deed bijvoorbeeld veel te lang over het laden van mijn auto. Maar al doende leerde ik het. Daarna ben ik meubels gaan rijden. Ook op België. Dan heb ik één overnachting. Dat heb ik thuis besproken en Annette staat er volledig achter. Ook moest ik wennen aan het vroege opstaan. Gisteren ging de wekker om half drie en zat ik om vier uur in de auto.”

 

Heb je ooit spijt gehad van je overstap?

“Geen dag. Ik geniet van het contact met de klanten. Zo was ik gisteren in Drenthe. Daar liggen mijn roots. Bij mijn eerste adres, een boer, moest ik lossen. Even later zat ik samen met hem aan de ontbijttafel. Dat geeft het werk sjeu!”

 


Ken jij ook iemand die de overstap naar vrachtwagenchauffeur wil maken? Meer info is te vinden op ikwordvrachtwagenchauffeur.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *