Smartphone is echt gevaarlijk

Fietsers en voetgangers. Scholieren, studenten, toeristen. Het zijn weggebruikers met wie je niet genoeg rekening kunt houden. Zeker als je met je vrachtwagen in steden en dorpen komt. Want hoe veilig je zelf ook rijdt, die dekselse medeweggebruikers lijken niet te beseffen dat ze kwetsbaar – en soms onzichtbaar – zijn. Sjaak de Vries vertelt hoe hij ongelukken probeert te voorkomen.

Sjaak de Vries – 57 jaar – woont in Landsmeer – is 35 jaar vrachtwagenchauffeur – werkt 30 jaar bij Peter Appel

“Koptelefoons op de fiets, dat zouden ze moeten verbieden. Levensgevaarlijk als je in het verkeer niets hoort. Ik moet dan dubbel opletten!” Voor Sjaak de Vries is het duidelijk: in de stad horen of zien fietsers niets en dat maakt zijn werk er niet makkelijker op. Sjaak weet waarover hij het heeft. Hij komt al 35 jaar met zijn vrachtwagen in de drukke binnensteden van Amsterdam en Utrecht.

Oppassen
Het is vrijdagochtend halftwaalf. Sjaak heeft zijn auto geparkeerd op het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaanstad. Zijn dienst zit erop. Vannacht om halfeen is hij begonnen. Sjaak bevoorraadt winkels in de regio Amsterdam/Utrecht. In die twee steden struikel je over scholieren, studenten en toeristen. “Het zijn de twee mooiste plaatsen van Nederland. Maar voor mij is het er oppassen geblazen. Gelukkig weet ik waar de gevaarlijke plekken zijn.”

24/7
Sjaak is ooit begonnen als vleesrijder in Amsterdam. “Je weet wel, met zo’n witte overall aan. En dan halve koeien, varkens en paarden over je schouder de winkel binnen sjouwen. Aan het eind van de dag was mijn overall redelijk rood.” Destijds reed hij op een bakwagen en ook bij Peter Appel kon hij het lang met zijn C-rijbewijs af. Maar: “Omdat het een 24/7-bedrijf is, was het handig als ik toch E zou hebben. Sinds mei dit jaar rij ik met een trailer. Als ik eerlijk ben, zit ik liever op een bakwagen. Dat is meer vertrouwd en ik ben eraan gehecht.”

Bakkie
Amsterdam en Utrecht, daar komt Sjaak dus al jarenlang. Hij is er nog lang niet op uitgekeken. “Ik bevoorraad steeds dezelfde winkels. Ze kennen mij. Dat maakt het werk leuk. Ik krijg een bakkie en dan lossen. Voor elke winkel heb ik 24 minuten de tijd. Dat is wel wat krap.” De ene week werkt hij vier dagen, de andere zes. “Ik zou wel willen afbouwen, maar ik heb thuis vier monden te voeden. Het zijn net ganzen”, grapt Sjaak.

Levensgevaarlijk
In de steden is hij altijd bedacht op fietsers en toeristen. “Op het Koningsplein in hartje Amsterdam sta ik vaak te lossen. Daar lopen veel toeristen rond en die hebben vaak een koptelefoon op. Met de tram erbij heb je zo een levensgevaarlijke situatie. Dat is voor mij dus extra uitkijken.” Sjaak vindt dat het in bijvoorbeeld Den Haag beter geregeld is. “Daar hebben ze de binnenstad eenrichtingsverkeer gemaakt. Dat maakt het veel overzichtelijker. Ik zou willen dat ze dat ook in Amsterdam en Utrecht doen. Het is dan misschien wennen, maar volgens mij is het veel veiliger.”

Appen
Niet alleen voetgangers en fietsers vragen extra aandacht. Sjaak heeft ook vaak last van automobilisten – en taxichauffeurs – die onder het rijden aan het appen zijn. “Die smartphone is echt gevaarlijk. Als ik achter het stuur zit, raak ik mijn mobieltje nooit aan. Die ligt aan de oplader en pas bij de klant kijk ik of er berichten zijn. Maar onderweg zie ik dat iedereen met zijn telefoon in de weer is. Dat is gevaarlijk, want dan heb je je aandacht niet bij het verkeer.”

Gevarenlichten
In zijn lange loopbaan heeft Sjaak toch een en ander ten goede zien veranderen. “Ik heb nu bijvoorbeeld een achteruitrijcamera op mijn wagen. Dat is heel prettig. Ik noem het mijn ‘derde oog’ in de stad. Want niet alleen scholieren kunnen je overvallen. Volwassenen zijn net kleine kinderen, ze kruipen overal snel tussendoor. Op mijn laadbak heb ik gevarenlichten, maar dan nog …”

Kippenvel
Sjaak heeft nog nooit een ongeluk gehad. Wel een keer meegemaakt: “Zag ik onderweg een heftig ongeval met een motor. Daar kreeg ik kippenvel van.” Het kan zomaar gebeuren, beseft hij. Als ervaren vrachtwagenchauffeur heeft hij zijn eigen kinderen geleerd waarop ze moeten letten: “Altijd oogcontact met de chauffeur. Als je naast een vrachtwagen staat, moet de chauffeur je zien. Desnoods zwaai je.”

 

Fotografie: Marco Hofsté

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.