Ik laat me niet gek maken

Afleiding in het verkeer

Een vrachtwagen die geleidelijk steeds ietsje verder de vluchtstrook op rijdt. Dan ineens terug zwenkt. Typisch gevalletje van aandacht bij de smartphone en niet bij de weg. Onnodig levensgevaarlijk, vindt Marcel Kerkhof. De 54-jarige chauffeur uit Nistelrode laat zich onderweg niet afleiden.

Marcel Kerkhof 54 jaar – woont in Nistelrode – is vrachtwagenchauffeur – rijdt sinds elf jaar voor Sanders|Fritom in Uden.

Vier dagen per week rijdt Marcel voor Sanders|Fritom met een LZV vanuit Uden naar Zwolle. Daar koppelt hij de achterste trailer af, waarna hij met de voorste trailer een distributieroute gaat rijden.

Toen Marcel op zijn negentiende voor het eerst de weg op ging, zag het vak er heel anders uit. Nog geen LZV’s, nog geen automaat, nog geen digitale tachograaf. En nog geen boordcomputer. “In die tijd kwam net de digitale semafoon, de ‘pieper’ uit”, herinnert Marcel zich. “Die had vier toontjes. Ik had er maar twee in gebruik. Eentje voor mijn vriendin, de andere voor mijn baas. Ging de pieper, dan wist ik: nu moet ik ergens een telefoon zoeken. In die tijd kon ik meestal bij vaste klanten even naar de zaak bellen.”

‘Beveiligde’ berichten
Hoe anders gaat het er nu aan toe. De boordcomputer is het communicatie-hart in de cabine. Via tekstberichten houdt Marcel contact met ‘de zaak’. De planners melden zich altijd via de boordcomputer, in plaats van te pas en te onpas de chauffeurs te bellen. Marcel: “Je kunt deze manier van werken niet vergelijken met hoe het vroeger was. Ik vind het er niet slechter op geworden. De communicatie verloopt nu juist veel sneller en duidelijker.”

Niet direct aan de kant

Marcel legt uit: “Als de planning een vraag heeft of ze maken een aanpassing in mijn schema, komt er een bericht binnen via de boordcomputer. Ik krijg een signaal tijdens het rijden, maar kan het bericht pas openen als ik stilsta. Dat is een goede beveiliging. Al zou je het willen, je kúnt niet eens tijdens het rijden de berichten lezen.”

Bij zijn eerstvolgende stop, leest hij het bericht. “Soms vragen ze of ik even wil terugbellen. Maar ook dat doe ik pas als ik stilsta. Meestal lees ik al direct wat de bedoeling is. Bijvoorbeeld een ‘afhalertje’ in Zwolle: bij die en die klant, vijf pallets laden. Dan weet ik genoeg, want het adres van de klant wordt automatisch in mijn systeem gezet.”

Flinke boete?

Afleiding onder het rijden kent Marcel niet. “Ik laat me echt niet gek maken”, zegt hij stellig. “Eigenlijk gebruik ik de boordcomputer net als mijn telefoon, en dat betekent dat ik er nooit tijdens het rijden mee bezig ben. Appen achter het stuur heb ik nooit gedaan. Ik heb twee dochters en ik hoop dat ze het ook niet doen. Doen ze het toch, dan zou ik het niet erg vinden als ze een flinke boete krijgen. Dan zijn ze snel genezen.”

Zwabberen over de weg
Zelf heeft Marcel nog nooit een gevaarlijke situatie op de weg veroorzaakt. Laat staan een ongeluk. Maar vaak genoeg ziet hij chauffeurs die zich wel laten afleiden door hun telefoon. “Voor de komst van de boordcomputer werden we natuurlijk wel veel meer onderweg gebeld. Maar ook toen gebruikte ik altijd de handsfree-functie. Vandaag de dag, met alle moderne technieken, zou je toch verwachten dat niemand meer een telefoon aan zijn oor heeft? Toch zie ik vaak genoeg chauffeurs die de vluchtstrook op zwabberen. Negen van de tien keer zijn ze met hun telefoon bezig. Je ziet het direct aan het rijden.”

‘Gewoon een regel’

Niet alleen voor Marcel, maar ook voor zijn collega’s bij Sanders|Fritom is het al jaren standaard beleid om via de boordcomputer te communiceren. “Puur om het werken voor iedereen nog veiliger te maken is ervoor gekozen om alle communicatie via de boordcomputer te laten verlopen. Een jaar geleden kwam daar vanuit kantoor extra aandacht voor. Nu weet iedereen: het is gewoon een regel. Je gaat niet onnodig bellen. Als je eenmaal zo gewend bent te werken, wil je niet anders meer.”



Veilig rijden is MONO rijden

Veilig rijden is MONO rijden. Zonder onnodige afleiding en met volle aandacht voor het verkeer. Sanders|Fritom staat hier volledig achter. Medewerkers ondertekenen een Safety Deal waarmee ze toezeggen zich aan de veiligheidsregels te houden. Zo staat er bijvoorbeeld in dat je alleen belt als je stilstaat. Niet alleen in het verkeer, maar ook als je te voet bent. De regels uit de Safety Deal staan ook in de reglementen en in het chauffeurshandboek.

Voor bedrijven is er sinds kort ‘MONO-zakelijk’. Doel daarvan: werkgevers stimuleren om een ‘anti-afleiding-beleid’ te voeren. Meer weten? Kijk op monozakelijk.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.