Van transport naar sport?
Persoonlijk verhaal
Sporten. Daar is Marius van den Bremer helemaal gek van. Het liefst was hij na de middelbare school naar de sportacademie gegaan. Dat kwam er niet van. Hij koos voor de vrachtwagen. Ook machtig mooi. Maar na twintig jaar begint het toch weer te kriebelen. Nu volgt hij een opleiding tot fitness-instructeur. Met subsidie van de sector.
Marius van den Bremer – 40 jaar – woont in Bunschoten – is buitenlandchauffeur bij Rodenburg Transport in Ter Aar – volgt een opleiding tot fitnesstrainer
Marius is net terug uit Toulouse, waar hij een kieptrailer ophaalde. Maandag vertrekt hij richting Denemarken. Voor zijn werkgever Rodenburg Transport rijdt hij door heel Europa, met als lading: caravans, campers, trucks, tractoren en landbouwmachines. Werk dat hem prima past. Marius noemt zichzelf een echte ‘buitenlandchauffeur’. En hij weet waarover hij het heeft. Want van de twintig jaar achter het stuur blijft hij de eerste tien jaar binnen Nederland. Hij combineert dat met zijn grote passie: sporten.
“Ik voetbalde in de hoofdklasse, het hoogste niveau bij de amateurs. Maar het kwam steeds vaker voor dat ik trainingen moest afzeggen omdat ik in de file stond, of onderweg moest overnachten. Daar kreeg ik flinke stress van. Want ik doe iets voor de volle honderd procent of ik doe het niet. Toen heb ik gekozen voor een leukere baan als buitenlandchauffeur. En heb ik mijn topsportambities laten varen. Ik voetbalde nog wel in een vriendenteam. Maar daar was ‘de derde helft’ het belangrijkst. Dat merkte ik wel aan mijn gewicht.”
Marathon en triatlon
Als Marius enkele jaren geleden zijn enkel breekt en moet revalideren, begint hij met kleine stukjes hardlopen. Zo hoopt hij de stijve enkel weer soepel te krijgen. Hij vindt het leuk en bouwt de rondjes steeds verder uit. Binnenkort loopt hij zijn tweede marathon. Daarnaast doet hij mee aan triatlons. Dat betekent elke zaterdagochtend training op de racefiets en elke zondagochtend in het zwembad.
“En mijn hardloopschoenen gaan altijd mee in de cabine. Ik begin in de ochtend op tijd met rijden, zodat ik voor het avondeten op mijn rustplaats ben. Dan kijk ik op Google Maps of ik in de buurt van de parkeerplaats kan hardlopen. Via Street View kan ik dan ook zien of het verhard of onverhard terrein is. Zo loop ik op allerlei plekken. In de Dolomieten had ik een keer een prachtige route. Maar het valt ook wel eens tegen. In Koblenz liep ik tien rondjes van een kilometer over een industrieterrein.”
Netflix in de cabine
Dat hij nu toch overweegt om voor de sport te kiezen, heeft een aantal redenen. Na de mavo en havo wil hij eigenlijk naar de sportacademie. Maar in nog eens vier jaar naar school heeft hij in die tijd geen zin. En daarbij trekt het chauffeursvak hem al van jongs af aan. Dus het wordt de vrachtwagen, lange tijd met veel plezier. De laatste jaren wordt dat minder.
“Op parkeerplaatsen zie ik haast geen Nederlandse collega’s meer. Ik vermaak me met een rondje hardlopen en Netflix. Maar om nog dertig jaar in mijn eentje in de cabine films te kijken … Als je wilt veranderen, is veertig wel een goede leeftijd om daar goed over na te denken. En er met je gezin en familie over te praten.”
Gouden tip van vader
Marius krijgt een gouden tip van zijn vader, die sinds een paar jaar met pensioen is. Pa werkte in de ICT en is nu oproep-chauffeur bij een koeriersbedrijf. Zodoende ontvangt hij TON. Daarin leest hij over Pitstop van Sectorinstituut Transport en Logistiek en over het persoonlijke opleidingsbudget van duizend euro. Kijk daar eens naar, adviseert Marius’ vader.
“Ik had er op het werk wel eens een poster over gezien. Maar ik dacht dat het wel erg vreemd zou zijn: subsidie van de sector krijgen om daarmee juist die sector te verlaten. Mijn vader zei: ‘Nee heb je, ja kun je krijgen’. Ik heb contact opgenomen met het sectorinstituut en een motivatiebrief geschreven. Toen werd ik gebeld. Er bleek een 7-stappenplan te zijn om te kijken of je aan alle criteria voldoet. En dat was bij mij het geval.”
Weer in de studieboeken
Inmiddels heeft Marius Deel A van zijn opleiding tot fitness-instructeur afgerond. Weer studeren is in het begin even wennen. Is er genoeg tijd voor het huiswerk? En krijg je de lesstof onder de knie, als je zolang niet in de studieboeken hebt gezeten? Maar het valt hem achteraf niet tegen.
“Nu ken ik alle botten en spieren, inclusief de namen in het Latijn. Ik vind het reuze interessant. Binnenkort ga ik verder met deel B. Dat is dan weer acht zondagen op cursus en natuurlijk ook thuis aan de studie. Er is een deel theorie, een deel praktijk en ik ga op stage. Met Deel A kun je beginnende sporters begeleiden. Deel B is meer de kant op van personal coaching en het begeleiden van gevorderde sporters, tot aan topsport toe.”
Vaarwel vrachtwagen?
Als Marius klaar is met zijn studie en er komt een goede baan voorbij, dan zegt hij dus de vrachtwagen vaarwel. Wat vindt zijn werkgever Rodenburg van deze loopbaanontwikkeling? Voordat hij met zijn studie begint, bespreekt Marius zijn plannen met zijn baas.
“Hij heeft mijn leeftijd en hij snapt mijn overwegingen. De studie op zich heeft geen invloed op mijn werk. Maar als ik straks echt in de sport aan de slag ga, kan ik dat niet combineren met mijn baan. Dat kan volgend jaar zijn, maar ook over drie jaar. Want door corona hebben veel fitnesscentra het financieel lastig. Ze zijn minder bereid vast personeel aan te nemen en doen het liever met parttimers of zzp’ers. Ik heb nu een goed salaris, waarvan ik de hypotheek kan betalen en mijn gezin onderhouden. Dat geef ik alleen op voor een baan met perspectief. We gaan wel zien. En er is een weg terug, want ervaren chauffeurs zijn altijd nodig.”
Persoonlijk opleidingsbudget
Werk je minstens dertig uur per week in transport en logistiek? En draag je SOOB-premie af? Dan kun je 1.000 euro of meer subsidie krijgen voor het volgen van een training of opleiding om jezelf verder te ontwikkelen.
Op stl.nl/opleiding vind je alle informatie over het opleidingsbudget.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!