Groepsportret: het team van Pultrum

Je moet het samen doen, in het werk. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Als je een echt team vormt.

TON maakt een groepsportretbij Pultrum.


Blauw bloed

Met adel heeft het ‘blauwe bloed’ van Pultrum in Rijssen niets te maken. Blauw is de kleur van het familiebedrijf. Het zou door je aderen moeten stromen als je er werkt, zo vertellen de personeelsleden. Je doet vanzelfsprekend een stapje extra en voelt je verbonden aan het bedrijf.

Bij Pultrum werken 150 mensen. Het wagenpark bestaat uit 78 voertuigen en omvat tautliners, LZV’s, kraanauto’s, diepladers en binnenladers. Het bedrijf werkt internationaal en is vooral sterk in exceptioneel transport en in bouwlogistiek. Pultrum heeft vestigingen in Rijssen, Gorinchem en het Duitse Bad Bentheim.

Helemaal op mijn plek

“Ik heb 28 jaar bij Wessels in Vriezenveen en Almelo gewerkt. Twee jaar geleden ben ik hier begonnen. Ik had nooit gedacht dat ik me ergens anders nog zó op mijn plek zou voelen.”

Herwin Smelt (50) uit Wierden heeft de leiding in de opslaghal. Na de mavo, de mts en zijn chauffeursopleiding ging hij stukgoed rijden bij Wessels. Achttien jaar lang zat hij op de wagen, daarna werkte hij er tien jaar in het magazijn. “Die overstap ging vanzelf. Ik vond dat werk altijd al leuk. Als ik terugkwam met de wagen, bleef ik steeds even hangen in de hal om te helpen.” Toen Pultrum hem twee jaar geleden vroeg, moest Herwin wel even slikken. Het is toch raar om na 28 jaar bij dezelfde werkgever ergens anders aan de slag te gaan. Maar na een paar gesprekken heb ik de stap gezet.” Herwin doet hetzelfde soort werk als bij Wessels, alleen is het bij Pultrum groter en nog beter georganiseerd. “Het is mooi om hier met al die collega’s te werken. Het zijn allemaal mensen die een stapje extra zetten.”

Kans om te groeien

“In 1984 zochten de heren Pultrum iemand voor op de administratie. Ik begon met facturering en inkoop. Daarna heb ik op bijna alle afdelingen gewerkt. En zo de kans gekregen om door te groeien.”

Gerdien Schuitert (55) uit Rijssen houdt zich inmiddels als HRM’er bezig met alles wat met personeel te maken heeft. Nieuwe mensen aannemen, scholing en ontwikkeling en functioneren. “Contact met mensen vind ik waardevol. En soms heb je gesprekken die inderdaad minder positief zijn. Maar ja, dat is voor niemand makkelijk.” Gerdien volgde op de meao de opleiding voor secretarieel werk. Bij Pultrum begon ze als fulltimer. “Toen 27 jaar geleden mijn eerste van twee kinderen werd geboren, was parttime werken nog geen normale zaak. Gelukkig belden ze na twee weken op en kon ik één middag in de week aan de slag. Dat is uiteindelijk uitgegroeid naar drie dagen.” Pultrum is volgens Gerdien een sociaal bedrijf, dat mensen aan zich bindt. “Ik zit hier dus ook al lang en ik zie me niet vertrekken. Ik krijg volop de kans om dingen ondernemen en me te ontwikkelen.”

Cirkeltje rond maken

“Het is mooi om elke dag het cirkeltje rond te maken. En dan probeer je het iedereen naar de zin te maken. Al lukt dat natuurlijk niet altijd.”

Tom ter Avest (33) uit Rijssen is planner. Eigenlijk wilde hij van jongs af aan op de vrachtwagen. Hij volgde de mbo-4 opleiding Opslag en Vervoer. “Toen ik nog op school zat, ben ik hier begonnen met vrachtwagens wassen. En daarna op de heftruck. Tijdens mijn opleiding sprong ik af en toe al wat bij op kantoor. Ze vroegen of ik op de planning wilde komen werken. Dat leek me wel wat. Ik dacht: achter het stuur kan ik altijd nog. Intussen doe ik dit werk al dertien jaar en het verveelt me geen moment. Ik begin ’s morgens met ritten indelen. Je weet dat iedere chauffeur zijn eigen ding heeft. En ik ken ze allemaal.” Tom maakt nog wel eens zelf een rit, in de zomer, als het wat rustiger is. “Maar ik vind het wel prettig om elke avond thuis te zijn. We hebben twee kinderen, één en vier jaar oud. Mijn vrouw heeft onregelmatige werktijden. Dan is het fijn dat ik ook mijn rol kan spelen in het gezin.”

Bedrijf laten draaien

“Ik wilde altijd al vrachtwagenmonteur worden. Sleutelen aan grote motoren vind ik mooi. We doen alles: onderhoud, revisies, opbouwen. We zorgen dat het hele bedrijf blijft draaien.”

Rutger Avesaat (23) uit Enter is een van de acht mensen in de werkplaats: vijf monteurs en twee stagiairs. Ook Rutger begon als leerling bij Pultrum. “Als vijftienjarige waste ik de auto’s en ging ik wat helpen in de werkplaats. Tijdens mijn opleiding tot technisch specialist bedrijfsauto’s op het ROC liep ik hier stage. Op een gegeven moment was die afgelopen. Toen vroeg ik wat de bedoeling was. ‘Oh, is je stage voorbij?’, zeiden ze. Diezelfde avond had ik een gesprekje en was het geregeld.” Rutger heeft zijn rijbewijzen. Wil hij zelf niet achter het stuur? “Af en toe breng ik wel een truck of trailer weg. Misschien dat ik later op de wagen beland. Maar nu ben ik op mijn plek in de werkplaats. We hebben bij Pultrum een leuk team monteurs. En het contact met de andere medewerkers gaat goed. De meesten kunnen het hier goed met elkaar vinden.”

Een kans is een kans

“Acht jaar geleden vroegen ze of ik op de planning wilde werken. Waarom niet, dacht ik. Een kans is een kans. En als planner heb je ook vrijheid en de dingen in eigen hand.”

Alessio Bearzatto (43) uit Rijssen wil als planner vooral “chauffeurs en klanten ontzorgen. En het is leuk om met veel verschillende mensen in contact te zijn.” Hij was lange tijd vrachtwagenchauffeur. Waarom hij dat beroep koos? “De vrijheid. Hoezo beperkingen? De vrijheid is wat je zelf neemt en voelt als chauffeur. Het is nog steeds een prachtig beroep.” In 1999 kwam hij bij Pultrum. “Ik heb de groei meegemaakt. ‘We doen alles. We willen alles. We kunnen alles.’ Met die instelling ging het. De eigenaren doen al die jaren hun best om zich te onderscheiden. En ze nemen goede mensen aan. Mensen die iets extra’s willen geven. Die Pultrums blauw bloed hebben.” Zelf heeft Alessio daarnaast ook Italiaans bloed. Zijn grootouders vertrokken uit Friuli en bleven onderweg naar Amerika in Overijssel hangen. Dit jaar is Alessio voor het eerst niet naar Italië op vakantie geweest, vanwege COVID-19. “Dat voelt wel vreemd, ja.”

Alle kanten op

“Bij dit bedrijf kun je alle kanten op. Als je aangeeft dat je volgende week iets anders wilt, wordt dat geregeld. En we helpen elkaar altijd.”

Hans Groenouwe (40) uit Markelo werkt sinds mei 2014 bij Pultrum. Hans begon zijn loopbaan op de graafmachine en shovel in het grondverzet, bij Hoftijzer in Lochem. “Daar ging ik vanaf de eerste dag dat ik mijn CE had direct op pad. Kippenmest vervoeren naar Oost-Duitsland.” Later werkte hij bij zijn schoonouders in de metaalrecycling, ook als parttime-chauffeur. “Maar de vrachtwagen stond vaak stil. Daarom ben ik zes jaar geleden bij Pultrum begonnen. Mijn werk hier is prachtig. Laatst brachten we met drie auto’s gelamineerde leggers van dertig meter lang naar Hongarije. Maandagnacht vertrekken en donderdagochtend lossen.” In zijn vorige banen was Hans gewend ’s avonds thuis te zijn. Dat mocht niet te veel in het gedrang komen toen hij bij Pultrum ging werken. “Ik wil niet meer dan drie of vier dagen achter elkaar weg. Dat lukt vrij goed. Maar natuurlijk loopt het weleens anders. Je kunt niet in twee dagen op en neer naar Hongarije.”

Zelf verantwoordelijk

“Als je met een gewone vrachtwagen op een bouwplaats komt, bemoeien ze zich met wat je moet doen. Kom je met een kraanauto, dan laten ze je veel meer je eigen gang gaan. Daar word ik blij van.”

Albert Baan (45) uit Rijssen volgde na de mavo een opleiding tot kraanmachinist. Hij begon bij een sloopbedrijf. Daar dacht hij zijn hele leven te blijven. “Ik was ervan overtuigd dat ze zelfs een nieuwe baan voor me zouden regelen als ze failliet zouden gaan.” Dat pakte anders uit toen het bedrijf, zes jaar geleden, over de kop ging. Maar geen nood: “De dag na mijn ontslag had ik een gesprek bij Pultrum en ik kon gelijk beginnen. Eerst heb ik een aantal maanden bij een betonfabriek gewerkt, waar Pultrum alle logistiek – ook de interne – verzorgt. Daarna kwam ik steeds meer op de truck, totdat ik drie jaar geleden mijn eigen kraanauto kreeg. Wat me aanspreekt in dit werk en bij dit bedrijf, is dat ze je verantwoordelijkheid geven. Toen ik hier twee jaar werkte, moest ik een machine van 5,80 meter breed verhuizen van Hattem naar Weert. Op een dieplader. Dat was wel een uitdaging. Maar de planner zei alleen maar: ‘Je kunt het’. En dat bleek. Het ging prima en was een geweldige ervaring.”

Werk is ook hobby

“Ik houd van zelfstandigheid. Dit werk is ook mijn hobby. Ik doe nu eindelijk wat ik echt wil.”

Sercan Cihan (27) is geboren en getogen in Almelo, maar vertrok voor de liefde en het werk een jaar geleden naar Rijssen. Bij Pultrum rijdt hij stukgoed. Als kind droomde Sercan van een leven als beroepsvoetballer. Tot zijn negentiende voetbalde hij heel serieus. Hij ging naar de sportklas van het vmbo. “Ik deed niet echt mijn best op school. Ik heb nog een beveiligersopleiding gedaan, en ICT detailhandel. Maar dat waren toch vooral dingen waarvan mensen vonden dat ik ze moest doen. Een jaar of zes geleden bedacht ik wat ik echt belangrijk vond. Toen heb ik me aangemeld voor de chauffeursopleiding op het ROC. Ik haalde mijn papieren bij Tielbeke in Lemelerveld.” Bij Tielbeke werkte Sercan in de winkeldistributie. “Daar werd ik niet echt gelukkig van. Een oud-collega van me ging naar Pultrum en vertelde dat er nog een vacature was. Zo ben ik hier in 2018 begonnen en ik voel me helemaal op mijn plek.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *