Wieken op wielen

Op pad met Harry Link, Cor Broos en Leendert Kieboom.

De wieken van een windmolen zijn lang. Heel lang. Harry Link, Cor Broos en Leendert Kieboom weten daar alles van. Zij vervoeren regelmatig die ‘vleugels’, zoals zij de wieken noemen. Met een combinatie van 70 meter in de nacht op pad. TON maakt een rit mee.

 

Harry Link – 64 jaar – woont in Eygelshoven – is 40 jaar chauffeur –werkt 33 jaar bij Van der Vlist in Schelluinen
Cor Broos – 61 jaar – woont in Spaubeek – is 39 jaar chauffeur –– werkt 39 jaar bij Van der Vlist
Leendert Kieboom – 38 jaar – woont in Werkendam – is 17 jaar chauffeur – werkt sinds 1 september 2021 bij Van der Vlist 

Moerdijk-Netterden

Sinds eind augustus rijden Harry, Cor en Leendert wieken voor windmolens van Moerdijk naar het plaatsje Netterden, bij Doetinchem. Daar verrijst binnenkort het windpark Den Tol. Er komen negen windmolens, met elk een as-hoogte van 124,5 meter en een tiphoogte van 183 meter. Straks leveren ze samen jaarlijks energie voor zo’n 25.000 huishoudens. Het transport van de windmolendelen, zoals vleugels, is in handen van Van der Vlist Modulair Transport in Schelluinen. Deze tak van Van der Vlist is expert in speciaal- en zwaar transport.

Vast team

Harry is de aanvoerder van het drietal chauffeurs. Bij dit werk is een team nodig, legt hij uit. “We zijn altijd met z’n drieën. Rijden samen, trekken de trailers uit, laden en lossen. We zijn goed op elkaar ingespeeld. Deze dagen werken we Leendert in. Hij rijdt nog maar één week met vleugels. Maar het zit wel goed met hem. Cor en ik werken al sinds jaar en dag samen. De laatste zeven jaar rijden we heel vaak vleugels van windmolens.”

Rustig werk

Hij heeft geen idee hoeveel vleugels hij inmiddels vervoerd heeft. En het eind is nog niet in zicht. “In de omgeving van Zeewolde brengen we zo’n driehonderd We hebben daar onze handen vol aan.” Voor Harry is het transport van wieken rustig werk. “Vooral als we de route al kennen, dan kan er weinig misgaan.” Het is ervaring die Leendert nog moet opdoen. Hij vindt het ‘supergaaf’ om van Harry en Cor het vak te leren. “Die mannen hebben zo veel ervaring”, zegt hij. “Ze praten me er doorheen. Rustig blijven en niet eigenwijs zijn, dan komt het wel goed.”

 

Controle op schade

Het transport naar Netterden begint op de terminal van Van der Vlist in Moerdijk. Harry, Cor en Leendert laden daar de wieken, die per schip zijn aangevoerd. Twee autolaadkranen plaatsen de 58 meter lange vleugels op de wagens. Maar pas nadat de mannen ze gecontroleerd hebben op schade. Harry: “De vleugels zijn van polyester en schadegevoelig. Als we een krasje of een beschadiging zien, maken we daar een foto van en komt het op de vrachtbrief te staan. Zo weet de klant dat de beschadiging niet bij ons transport gemaakt is. Want elke schade die wij onderweg maken, is een kostenpost voor Van der Vlist.”

Combi van 70 meter

Voordat de wieken op de wagens kunnen worden getakeld, moeten de trailers op de juiste lengte worden afgesteld. Met een portofoon geeft Harry aanwijzingen voor het uitschuiven van de balken. De totale lengte van de trailer is 65 meter, met de trekker ervoor meet de combinatie 70 meter. Harry: “Dat in- en uitschuiven moet rustig gebeuren, vooral de laatste meters. Als je dat niet doet, geeft het een klap en dan ligt in je cabine alles overhoop.”

 

Net een huwelijk

Cor staat aan de andere kant van de trailer met een portofoon in de hand. Hij en Harry zijn goed op elkaar ingespeeld. Harry: “Ik zie Cor vaker dan mijn vrouw. We schreeuwen wel eens tegen elkaar, maar dat is zo weer over. Net als in een echt huwelijk.” Cor vult aan: “Toen er een plek vrijkwam in het team van Harry, dacht hij dat het wel wat voor mij zou zijn. Zo ben ik erbij gekomen. Ik heb mijn leven lang exceptioneel transport gereden, maar dan met een vrachtwagen van 30 of 40 meter. Nu rijd ik met vleugels van 58 meter. Dat is een uitdaging en het blijft spannend. Elke dag is een avontuur.”

Verlichte uiteinden

Met kettingen en spanbanden zetten de mannen de vleugels vast op de trailer. Daarna bevestigen ze de tipbeschermers met verlichting aan de uiteinden van de wieken. Rood voor de achterkant en oranje voor de oversteek. Die lichten zijn voor de veiligheid van het andere wegverkeer, maar ook voor de chauffeurs. “Zo kun je in het donker op onverlichte wegen zien waar je tip eindigt”, legt Harry uit. “Dat is vooral in de bochten nodig.”

 

Wachten en slapen

De wagens zijn klaar voor vertrek. Nu is het voor Harry, Cor en Leendert wachten. Exceptioneel transport is nachtwerk. Pas om acht uur vanavond mogen ze in Nederland de weg op. De mannen hebben ieder hun eigen wagen. Harry kan altijd en overal slapen. “Als ik mijn ogen sluit, slaap ik. Opstaan vond ik altijd wat lastiger, maar met het stijgen der jaren ben ik nu vaak vóór de wekker wakker.”

 

Altijd spannend

20.00 uur. Tijd om naar Doetinchem te gaan. De route is uitgestippeld door de begeleiders, vergunningen zijn aangevraagd en op de bouwplaats in Netterden liggen de stalen bouwplaten klaar. Cor: “De eerste rit naar een nieuwe bouwplaats is altijd een uitdaging. Op de snelweg rijden is geen probleem. We hebben begeleiding van onze eigen Van der Vlist-mensen. Die rijden voor en achter ons. Het gaat om de verrassingen die er tussendoor komen. Elke route is van tevoren bekeken en aangepast. Maar je vraagt je wel af of alle lantaarnpalen wel zijn weggehaald en of je de bochten kunt halen. Je weet nooit hoe het gaat. Vooral op onverlichte en onverharde bosweggetjes is het priegelen.”

Geen haast

De route naar Netterden is bekend terrein; die hebben ze al vaker gereden. Haast hebben ze niet. Harry: “Hoe harder je rijdt, hoe meer kans op schade. Het is de kunst om heelhuids aan te komen. Een overhangende boom kan soms wel voor problemen zorgen, maar we hebben ’s nachts alle tijd.” Een voordeel van exceptioneel transport, vindt ook Cor. “Speciaal transport is mijn ding. Ik moet er niet aan denken om stukgoed te rijden.”

 

‘Weg’ van bouwplaten

Deze nacht komen ze onderweg geen onverwachte zaken tegen. Ook op de kleine B-wegen gaat alles soepeltjes. De bouwplaats en omgeving zijn klaargemaakt voor de ultralange combinaties. Een ‘weg’ van bouwplaten ligt in het weiland. Even verderop zijn de windmolens in aanbouw te zien. Twee autolaadkranen staan klaar om de vleugels te lossen. Tijd voor de drie mannen om te gaan slapen.

Meesturende naloper

Later op de ochtend wordt er gelost. Harry, Cor en Leendert manoeuvreren met handbediening de achterkant van de trailers, zodat ze de juiste bocht maken. Harry: “Bij Van der Vlist zijn er meerdere teams die dit werk doen. Er komt nog een team bij dat gaat werken met Dolly’s. Dat zijn zelfstandig meesturende nalopers, waardoor er nog langere bladen vervoerd kunnen worden. Ik ga over twee jaar met pensioen. Laat de jongeren, zoals Leendert, maar leren omgaan met die Dolly’s.”

Begin van de middag zijn de wieken gelost en kunnen de mannen terug naar Moerdijk voor een nieuwe lading.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.